Vi som avbrutit 2013
Hej på er! Vilka gripande historier som finns här i tråden! Jag tänkte delge vår berättelse.
Jag är 25 år, fick en frisk dotter 2007 och blev oplanerat gravid i början av 2013. Efter att förra graviditeten ha varit mycket orolig bestämde jag mig tidigt i denna graviditet för att jag inte skulle oroa mig, bara njuta av det lilla livet som växte i magen. Och det gick ganska bra, vi var så lyckliga och såg fram emot ultraljudet som skulle vara bekräftelse på att allt är bra så ska storasyster sen få veta. Tyvärr drogs marken undan under våra fötter vid ultraljudet. Den lilla bebisen hade inga lungor, cystor i nacken, var flera veckor för liten, generell svullnad av kroppen och det var alldeles för lite fostervatten. De tog fostervattenprov där och då och vi var rörande överens om att avbryta, storasyster ska inte behöva se en mage växa fram och hoppas på ett syskon när vi vet att det inte blir något syskon. Så samma dag fick jag ta en tablett för att bryta alla hormoner och 2 dagar senare blev vi inskrivna på gynavdelningen. Förlossningen gick ganska snabbt, från första kännbara värkarna tog det ca 8 timmar. Det gjorde så ont och jag fick så mycket morfin att jag nästan inte minns något. Barnmorskorna var helt underbara och fanns där hela tiden och min underbara sambo höll mig i handen hela dagen, lämnade inte ens min sida för att gå på toaletten. Så kom en liten dotter, en liten Alva. Det vi såg av henne (vi bad att de skulle dölja de synliga missbildningarna) var hon mycket söt, lik sin äldre syster men så liten och skör. Innan vi skrevs hem hade svaret på fostervattensnabbprovet kommit och det visade turners syndrom med avvikelser i nästan alla typer av celler. Hon ligger i en minneslund på en vacker kyckorgård i utkanten av stan. Det har varit en helvetisk sommar, känner ca 10 personer som är gravida nu. Så otroligt mycket blandade känslor och skuldkänslor för att inte kunna glädjas helhjärtat med dem, utan känna mest avundsjuka. Tack o lov känns det faktiskt bättre nu, vi börjar se en framtid med flera barn. Tyvärr grusades gången ytterligare en gång då vi fick ett tidigt missfall för ca 2 veckor sedan, men jag väljer att fortsätta försöka se framåt. Jag vet att jag kan bli gravid (är möjligen överfertil och det är därför barn som inte kan leva också fäster i min livmoder) och hoppas så innerligt att nästa gång blir en frisk bebis, men jag vet att jag kommer oroa mig massor och kanske inte kan njuta lika mycket som jag gjorde den tid jag fick med Alva.