Vi som avbrutit 2013
Får jag vara med i denna tråd?
Jag är gravid med 4:e barnet och det var oplanerat. Vi skulle inte ha fler än tre. Men det var ändå självklart att vi skulle behålla.
Men redan från början har jag haft en känsla i kroppen av att något var tokigt, något jag inte känt varken med de tre vi har eller de gånger jag fått missfall.
Så gjorde vi kub och fick 1:46. Vi ville gå vidare med fvp. Förra måndagen gjorde vi provet och på tisdagen fick vi veta att barnet har trisomi 21. Det var som att få bekräftat det jag hela tiden haft på känn, att det inte var okej.
Vi funderade inte länge förrän vi bestämde oss för att avbryta. Vi vet att barn med ds är hur goa som helst och att vi skulle älska barnet gränslöst, men...vi förstår också att det kommer att kräva mer av oss, och att vi inte heller vet vilken grad av handikapp barnet har. Så för våra tre barns skull valde vi att avbryta. Det låter så jäkla fånigt, när jag säger det, men vi känner att vi inte orkar med ett barn vi vet kräver mer av oss.
I morgon ska jag in till sjukhuset och ta första tbletten, sen blir själva aborten på måndag.
Vet inte hur vi ska orka, men vi gör det. Vi har varandra, tre barn och jag har dessutom kollegor som blommat upp som riktiga pärlor i detta. Såna jag inte visste varit med om detta själva. Det är guld...
Kommer att vara i v 16+1 då aborten sker. Inte så extremt sent, men ändå. Det är en stor sorg.