Hoppas min historia kan ge dig hopp för framtiden...
Jag är idag 38 och har man och barn (och har haft turen att vara mycket lycklig i mitt förhållande).
Mina föräldrar skiljde sig när jag var 2.5. Jag tyckte aldrig att något var konstigt med det. Jag har haft en mycket lycklig barndom och älskar båda mina föräldrar högt. Inga problem någonstans! Receptet på detta...? Svårt att säga men jag tror att mina föräldrar var väldigt duktiga på att alltid tänka på mig först. Jag har absolut inte varit bortskämd, men jag har aldrig någonsin upplevt att de varit ovänner eller ens irriterade på varandra. Och då menar jag ALDRIG. Jag har aldrig hört ett ont ord om den andre, aldrig ens märkt en suck eller irriterat ansiktsuttryck.
Jag tror att min mamma och pappa kanske inte umgicks så jättenära direkt efter skilsmässan (fast om jag ville att vi alla skulle ha picknick en helg eller göra något annat kul så gjorde de glatt detta, och min mammas nye man fick helt enkelt finna sig i att vänta hemma. Återigen, jag fattade aldrig att något var konstigt åt något håll utan trodde att det var så här man levde oavsett om föräldrar bodde tillsammans eller inte), men efterhand som åren gick så blev de bästa vänner på riktigt. Min styvpappa och min pappa likaså. Och min pappas nya fru och deras barn. (och sedermera, efter nästa skilsmässa även pappas exfrus nya sambo med tidigare barn...) Helt enkelt en enda stor lycklig familj! Och även sedan min pappa tyvärr gick bort så umgås jag mycket med hans andra fru (fast de varit skilda i 20 år nu...) och hon är en underbar extramormor till mina barn.
Så jag vet ju hur bra allting kan bli. Men jag tror att de vuxna som är inblandade måste jobba mycket hårt på att lägga alla negativa känslor bakom sig. Det får inte finnas ouppklarade problem som spökar, ingen bitterhet, avundsjuka, svartsjuka osv... Och en inställning från båda parter att det bästa som kan hända är att exet hittar någon ny, både med tanke på att en lycklig förälder är en bättre förälder och att ytterligare en vuxen i ens barns liv bara är positivt, helt enkelt fler som kan vara en bra förebild, en extra trygghet, och extra kärlek som kan ges.
Enkelt? Säkert inte, med definitivt möjligt!
Stanna inte i ett olyckligt förhållande. Jag personligen tror det är värre för barn att ha olyckliga föräldrar i samma hus än lyckliga i olika hus...