Bra tips att bota illamående..
Undrar om någon har bra tips på vad man kan äta eller göra för att få bort illamående lite.? :)
Undrar om någon har bra tips på vad man kan äta eller göra för att få bort illamående lite.? :)
finns åksjuk armband på apoteket, Seaband tror jag de heter, det funkar för mig mot illamåeende.
Tack tack få kolla upp de.. :)
Mineralvatten
Får pröva det med.. :)
Ingefära
Kan funka med pepparkakor som har ingefära eller ingefärste
Ah tack. Få kolla efter de imorgon då.. :)
För mig funkar bananer hyfsat bra, tipset som man brukar läsa om att äta salta kex eller skorpor innan man går upp från sängen funkar inte alls för mig (men får många så gör det, det så kanske testa?) gör det bara värre, men banan funkar, äter den i sängen när jag vaknar första gången (brukar bli när sambon går upp kl.5) sen sover jag ett par timmar till och sen en till banan när jag vaknar igen
dessutom är det mer "behagligt" att spy banan än kex och skorpor.. ^^
äta lite och ofta är typ ett måste! (för många iaf)
för mig så funkar det också att äta huvudsakligen kolhydrater som första riktiga måltid på dagen
kolhydrater är lättsmälta (svårsmält mat kan öka illamåendet) går snabbt ut i blodet och höjer blodsockret (lågt blodsocker kan orsaka illamående) fyller magen "bukfylla" (tom mage kan också orsaka illamående)
går snabbt vidare i tarmen (mat som är för länge i magen kan tydligen också orsaka illamående?) stärkelsen i kolhydraterna drar åt sig vätska (mindre vätska i magen = mindre att spy)
det är iaf min teori och vad jag fått fram ^^
(OBS! förutsatt att man "tål" kolhydrater, annars kan det ha motsatt effekt!)
så jag brukar äta pasta med typ en mild tomatsås, pasta och lite sallad, ris och sås eller något liknande (protein undviker jag i början av dagen, tar dom på kvällen när jag är mindre illamående)
helst ska det också vara lite ljummet, inte för varmt, då varm mat också triggar illamåendet, många föredrar kall mat under illamående perioden (som jag hoppas blir kort!)
sen jag började med det så har illamåendet och kräkningarna minskat iaf, men försvunnit helt har det tyvärr inte =/
Seabands. Funkar bra! För mig hjälpte det också med lakrist.
Salta katten och tranbärsjuice
Tack tack för alla tips.. :)
Jag har märkt att vindruvor är en sak som verkar funka än så länge.. :)
Jag har testat mycket. Seabands (armband mot illamående från apoteket) men om de gör nån skillnad... jag kräks fortfarande som niagafallen men tänker om de bara hjälper lite lite så är jag glad. Det här med att hålla blodsockret stabilt är jätteviktigt, men då är de klassiska råden att äta skorpor, banan, kolhydrater innan man kliver upp det värsta man kan göra. Visst, blodsockret stiger, men sedan för att dippa lika snabbt igen. Jag har provat att äta mer protein (ägg och kyckling, keso osv) men det är väldigt svårt att få i sig på morgonen . Och under dagen. Det som jag får i mig är salta nötter, lättsaltade chips och limpmacka med ost. Inte så nyttigt! Sen har jag märkt att oavsett hur jag äter eller inte äter på morgonen så kräks jag upp till 10 gånger fram till lunch ungefär. Sen lugnar det sig lite men det försvinner inte. Några som mått riktigt illa och kräkts mycket och provat lergigan comp?