• Repan

Igångsättning cytotec

Cockatoo skrev 2013-07-24 12:38:49 följande:

det som är farligt är ifall kvinnan blir överstimulerad, dvs för mycket sammandragningar som kan orsaka livmoderruptur (framför allt på de som tidigare haft snitt) och strypa syretillförsel til barnet. vilket också kan ske vid andvändning av värkstimulerande dropp. så det är viktigt att följa barnets hälsa med ctg, hjärtljudsövervakning.
    Varför väljer man det ena eller det andra då? Det känns som att cytotec används för att det är billigare eller enklare än värkstimulerande dropp. Det är isf en dålig anledning att använda just detta läkemedel för detta ändamål. 

Så, varför väljer man cytotec ibland och dropp ibland? (Är det oxytocin i droppet?) 
    Bebis BF 20 december 2013
  • Repan
    LillGris skrev 2013-07-25 10:19:10 följande:

Men det är ju av allt att döma ett grundlöst påstående. Det är bara det jag säger, att barnet lika gärna kunde fötts blind utan cytotec, och så länge det inte finns belägg för att cytotec orsakar saker som t ex blindhet är det ju dumt att gå runt och påstå sådant.
    Så länge det inte är godkänt för ändamålet igångsättning kan man inte ens göra dessa undersökningar på ett vettigt sätt - känns inte jättebra.

Jag tycker att det räcker med en hel del fall av extrema komplikationer för att man ska titta närmare på användningen och kanske dra öronen åt sig lite. 
  • Repan
    guinevere skrev 2013-07-24 15:20:02 följande:
    Läkemedelsverket rekommenderar att man använder andra medel eftersom cytotec inte genomgått regelrätt granskning (pfizer har inte ansökt om det eftersom de för medlet som magsårsmedicin).

www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-.../
  • Repan

Kan man vägra cytotec? Jag skulle hellre snittas vid+ 14 dagar och stenhård tapp än bli utsatt för läkemedlet, jag är så pass rädd för skador på mig och barn. 

Funderar på om jag ska ta upp det med barnmorskan. 

• Repan
    Cockatoo skrev 2013-07-26 14:25:02 följande:

javisst, du kan vägra att ta emot cytotec. om du säger att du hellre vill prova töja mm med en kateterballong kan man säkerligen tillmötesgå ditt önskemål om det. var bara beredd på att töjning med ballong ger liknande symtom som cytotec, dvs mensliknande smärtor + oregelbundna sammandragningar. ibland går det snabbt med töjningen, ballongen pluppar ut efter ett par timmar, ibland tar det längre tid. 24 h el mer.
    Ja jag är halvvägs nu och tycker det verkar så oerhört komplikationsfyllt med igångsättning, att det inte hjälper mig att känna mig osäker på just cytotec även om jag vet att det används med goda resultat på många håll... 

Har läst om ballongen, det kan man ju testa, gel och så vidare... Smärta kan jag räkna med men jag försöker väl förstå vilken typ av igångsättning som är skonsammast och långsammast. Komplikationerna verkar ju uppstå mycket i samband med att det går alldeles för fort.

Nåväl, förlåt det är OT, ska ta upp det med BM om jag kan få snittas istället alternativt lära mig mer om andra igångsättningsmetoder... Jag är livrädd för snitt också, tycker det verkar oerhört obehagligt, men igångsättning klår det. Förhoppningsvis startar det av sig självt...
    Men nu för tiden får man ju inte gå över mer än 14 dagar innan barnet ska ut.
Svar på tråden Igångsättning cytotec