Fungerar namnet Amina på ett svenskt barn?
Jag oroar mig att namnet Amina är "för" präglat och typiskt mellanöstern/nordafrika.
Så nu undrar jag : Fungerar namnet Amina på ett helsvenskt barn? Motivera gärna.
Jag oroar mig att namnet Amina är "för" präglat och typiskt mellanöstern/nordafrika.
Så nu undrar jag : Fungerar namnet Amina på ett helsvenskt barn? Motivera gärna.
Ja det fungerar.
Det är väldigt fint.
Kan inte motivera mera, jag gillar namnet helt enkelt.
Nej, inte om ni inte vill att folk ska tro att barnet har någon anknytning till något annat land.
Visst fungerar det. Väldigt många "svenska" namn har ju rötterna i andra länder. Jag känner en helsvensk flicka som heter Adina. Det är förvisso bibliskt, men ändå snarlikt Amina, och jag har aldrig tänkt att det skulle vara konstigt på något sätt.
Jag känner dessutom folk med utländskt påbrå som har "utländska" förnamn, men svenska efternamn, i stil med "Goran Björklund". Inget konstigt heller...
Rent uttalsmässigt och så passar det väl,varken knepigt uttal eller stavning. Men har ni ett väldigt svenskt efternamn så kanske det låter lite konstigt,typ Amina Jönsson.
Jag tycker att det är fint och absolut funkar på ett barn med svenskt ursprung.
Jättefint namn! Funkar perfekt tycker jag!
Ja det tycker jag. Bara det liksom passar ihopmed efternamnet så. Annars så är det klart att det funkar på en som är hel svensk. Det finns ju utländska som har svenska namn oxå. Så tycker inte man ska haka upp sig var namnen kommer ifrån / hör hemma. Gillar man det så varför inte :)
Tycker det låter väldigt fint. Fungerar dessutom på många språk och är inte svårt att uttala. Hade inte ens tänkt på att det var ett utländskt namn. Har själv en Adina i långt tillbaka i släkten - och som en här ovan skrev så låter det väldigt snarlikt.
Mja, antar väl det. Fast jag skulle nog tycka att det kändes malplacerat på ett ljusblont blåögt barn. Bara av den enkla anledningen att alla Aminor jag nånsin känt eller råkat på har varit mer eller mindre mörka.
Tycker de e fint! Men min mormors hund hette de så för mig skulle de inte funka!