• Anonym (mammiz)

Hur många växlar har era barn 9-12år på sina cyklar?

Ja som rupriken lyder..hur många växlar har barn i den åldern på sina cyklar...?

Är i valet och kvalet inför cykelköp där den ena har 21 växlar och den andre 3 växlar..
    så vill veta lite om vad omvärldens barn har... 

• Svar på tråden Hur många växlar har era barn 9-12år på sina cyklar?
  • chrissepisse

Sju, tror jag. Det som var viktigast för mig var fotbroms, något jag snabbt insåg att jag är ganska ensam om. Utbudet av 26 tums pojkcyklar med fotbroms var otroligt begränsat.

• Anonym (Coolis)

Vår son som är 11 har en cykel med 24 växlar. Vi resonerade som så då vi var tvungna att köpa en 26 tums cykel (vuxen storlek) att det är en cykel som han ska kunna ha länge och då inte känna att vi är tvungna att köpa en ny inom snar framtid. I den åldern börjar det bli viktigt vad man har för cykel och växlar spelar en stor roll i det hela också.

• Saragbg

Min son är sex år och har 24 tum med 18 växlar! Vi ville ha en spec sort på cykeln och den har 18 vxl. Sen tror jag inte han använder alla :P men jan gillar att skryta om dom haha

• fluu

Jag hade sju växlar i den åldern och har fortfarande.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Sisisisi
    Saragbg skrev 2013-07-25 00:48:00 följande:
    Min son är sex år och har 24 tum med 18 växlar! Vi ville ha en spec sort på cykeln och den har 18 vxl. Sen tror jag inte han använder alla :P men jan gillar att skryta om dom haha

Haha, samma med min son :)
  • Saragbg

Haha det är alltså nått 6-7 åringar håller på med då, att skryta alltså! :P

• Respekt

3,5,7 växlar = Fotbroms
    18.21.24 växlar = Ej fotbroms.

Det är nog de du får fundera på vad tycker, inte antalet.    

• pluvdo

Tre växlar hade jag nog tyckt var lite lite. Man klarar ju sig på det, men ifall barnet skall iväg på utflykt med skolan eller något så kan det ju vara bra med en cykel som gör det enklare att cykla i uppförsbackar och så. Jag har en sjuväxlad cykel och det funkar fint. Om man skall cykla mycket i terräng så får man dock kanske ha en med 18 eller 21 växlar eftersom ettans växel på sådana är "lättare" än den är åtminstone på min.

Nu har jag inte barn i den åldern (än) men när jag var tio år så fick jag en cykel med 18 växlar, har jag för mig. Jag avråder dig dock från att köpa en med så många växlar. I alla fall ifall inte ditt barn jättejättejättegärna vill ha det. För det var alltid massa krångel med dem. Väldigt pilligt att justera dem rätt ifall de hamnat lite fel, vilket de gör efter ett tag. Man använder dessutom inte alla växlar ändå.

• pluvdo

Sedan så: även om jag gillar ljudet av när man trampar baklänges på en cykel som saknar fotbroms och jag ibland saknar att sitta och trampa så så rekommenderar jag ändå cykel med fotbroms eftersom handbromsarna slits ut så snabbt. Eller hamnar fel så de endera inte tar när man drar i handbromsarna eller ligger emot hjulen hela tiden.

• Respekt

Skillnaden mellan en 3 o en 7växlad cykel är bara utväxlingen , dvs fler att välja på men 1an är lika på båda o 3an är som 7an.

Men på en 18-24 växlad cykel är 1an väldigt lätt ( måste ha uppförsbacke för att komma framåt) o högsta växel väldigt tung.

Men för ett barn 9-12 räcker 3 växlar gott o väl, frågan är väl vad barnet VILL ha    

• Tuffen

3 växlar. Sonen är född 03. 

• Tuffen

Håller med om att fotbroms är viktigt. Gärna pakethållare, också. Där kan man sätta fast gympapåse och annat, så barnet slipper hålla det i handen när hen cyklar. En säkerhetsfråga, helt enkelt. 

Svar på tråden Hur många växlar har era barn 9-12år på sina cyklar?