Glass vid feber till 1 åring?
En undran bara. Skulle du ge glass till din 15 månaders om hon/han har feber?
Om Ja, varför?
Om Nej, varför?
Jag har hamnat i enhet diskussion med en väninna om detta.
En undran bara. Skulle du ge glass till din 15 månaders om hon/han har feber?
Om Ja, varför?
Om Nej, varför?
Jag har hamnat i enhet diskussion med en väninna om detta.
isglass,ja om febern är hög så svalkar det ju ner kroppen lite från insidan.
Ja för att han ska få i sig vätska, och för att han tycker de är gott :)
Först beror det väl på vad barnet i fråga får i sig i övrigt. Men om det är svårt att få i barnet nån vätska eller om barnet inte har någon energi så JA!
Svårt med vätska - isglass både kyler och ger vätska. Svårt med energi - vanlig vanilj ger energi.
Min 17 månaders får glass utan att ha feber! Så ja vid feber får hon också glass om hon vill ha! Kyler ner och ger lite vätska samt energi!
Nej, för sonen älskar att få is i sitt vatten så det får han vid feber. Han har alltid fått i sig välling osv vid feber och sjukdom.
Han har fått smaka glass någon gång men gillar det inte alls. Han älskar frukt!! :) Nyttig liten pojke vi har på 16 månader!
Min 5-åring fick som 10 mån bebis saft och piggelin på akuten när han var magsjuk och uttorkad (saften var utblandad med vätskeersättning).
Behöver barnen vätska när de har hög feber eller magsjuka är alla knep tillåtna!
När min 8månaders-kille hade feber för några dagar sedan så frös jag in sempers fruktdryck (finns vid barnmaten, från 4mån och sockerfri) i iskuber och gav istället för glass! Det borde funka till en 15månaders också om man vill skippa sockret! Det går även att göra egen glass på turkisk yoghurt och frysta bär :)
Om det är det enda ungen vill ha så absolut! Det viktigaste är att hen får i sig något.
När dotra var 10 månader fick hela familjen vinterkräksjukan och då ville hon bara amma,men det kräktes hon upp direkt och så fick vi ge henne fruktsoppa på sked. Det var inget jag ville ge så tidigt,men det var viktigare att hon faktiskt fick i sig något när hon var så uttorkad och matt med hög feber.
Andra grejer vi ger i värmen eller vid feber(visserligen bara hänt två gånger på 18 mån..) är isvatten om hon vill dricka.
Köp/gör smoothie och frys till egen glass. Frys frukt,speciellt apelsin och melon gick hem.
Brukar lägga smoothie - påsar i frysen en stund om hon vill äta själv.
Tack för era blandade svar :)
Jag tycker det är onödigt att ge glass (och socker) till barn. Och nu när lillan hade feber så gav vi vatten och frukt, de va typ de hon levde på under 3 dagar. Och lite "kall" välling (vägrade varm).
Hamnade då i en diskussion med en väninna och hennes väninna om att jag borde ge isglass och gräddglass för att få henne pigg. Och när jag svarade att jag inte ville ge de så kändes det som om jag var världens sämsta mamma som vägrade mitt barn glass vid feber.
Men hon vet ju inte ens vad glass är i vanliga fall, och nu fick hon i sig både vatten och frukt, så hon va ju inte döende på uttorkning..
Mina har gillat fryst juice när de haft feber, men der handlar väl om hur mycket man får i dem, vägrar de all annan vätska så nog sjutton är glass bättre än tvångsmatning... (och jo, det har jag gjort... Mer än jag velat...)
Jag gav min då sjumånaders både piggelin och oatly havreglass på sked när han var jättesjuk. Tro det eller ej så betyder inte detta att han nu enbart vill ha söta saker och är fördärvad för evigt. Han dricker glatt vatten och får han välja är gurka storfavoriten. Vad skulle problemet vara med att ge glass någon enstaka gång? Nu åt/drack ju ditt barn annat, så det spelar ju ingen roll, men riktigt så principfast behöver man ju inte vara att man vägrar testa glass på grund av sockret när barnen är sjuka.
Det beror på. Om barnet äter annat, dricker och mår hyfsat ändå, så nej, då finns det ju ingen anledning. Men ifall det är en 1-åring som vägrar äta nåt, riskerar uttorkning och mår sämre och sämre, hell yes att jag hade provat glass oavsett om barnet fått det tidigare eller inte. Riktig gräddglass är för övrigt inte ens särskilt "dålig mat", och isglass är toppen för barn (och vuxna) som behöver återställa vätskebalansen i kroppen eftersom det innebär att de får i sig vatten och socker långsamt.
Våra barn har alltid blivit små i maten när de blivit sjuka. I den åldern har de då helammats under sjukdomen, men kunnat få lite glass ändå
Om barnet inte äter något och inte vill dricka så ger jag absolut glass, om det går ner. Men äter ungen något annat och dricker välling så ger jag ju inte glass bara för att.
Jag ger utan tvekan godis, glass och läsk till mina barn när de är sjuka och inte har någon matlust.