• Äldre 25 Jul 08:35
    2936 visningar
    11 svar
    11
    2936

    Avgift för att ta betalt med PayPal/Payson?

    Hittade via Facebook en sida som säljer barn- och ungdomskläder och funderar på att köpa en pyjamas. När jag kom till kassan så tillkommer det en avgift för att betala med antingen PayPal eller Payson, inga andra betalningssätt finns. Blir bara nyfiken på om säljaren får ta ut en sån avgift. Någon som vet?


  • Svar på tråden Avgift för att ta betalt med PayPal/Payson?
  • Äldre 25 Jul 11:02
    #1

    Jag har betalat saker med PayPal massvis med gånger och det kostar ingenting. Skulle inte handla av någon som tar betalt för det!

  • Äldre 25 Jul 11:15
    #2

    Hej,

    PayPal tar ut en avgift delvis när köpet sker, och delvis (den större summan) när pengarna flyttas över till det svenska bankkontot.


    Kund betalar $59. Du som handlare får $56. När handlaren för över detta till sin bank får denne ut drygt 350 kr, även fast det med gällande växelkurs skulle ge drygt 375 kr.
    Detta gör att många väljer att ta ut en avgift ifall deras kunder använder PayPal. Många gör det för att uppmuntra kunden till att använd andra betalmedel, andra gör det för att helt enkelt kunna klara sig.

    Får säljaren ta ut en sådan avgift? Nej, det får dem faktiskt inte. PayPals regler säger att det är förbjudet att ta ut en extra avgift för att deras tjänst används. Många gör det ändå.
  • Äldre 25 Jul 16:16
    #3
    Oktagon skrev 2013-07-25 11:15:21 följande:
    Hej,

    PayPal tar ut en avgift delvis när köpet sker, och delvis (den större summan) när pengarna flyttas över till det svenska bankkontot.

    Kund betalar $59. Du som handlare får $56. När handlaren för över detta till sin bank får denne ut drygt 350 kr, även fast det med gällande växelkurs skulle ge drygt 375 kr.

    Detta gör att många väljer att ta ut en avgift ifall deras kunder använder PayPal. Många gör det för att uppmuntra kunden till att använd andra betalmedel, andra gör det för att helt enkelt kunna klara sig.

    Får säljaren ta ut en sådan avgift? Nej, det får dem faktiskt inte. PayPals regler säger att det är förbjudet att ta ut en extra avgift för att deras tjänst används. Många gör det ändå.



    Jag vet att säljaren får betala en avgift men det här var första gången som jag sett ett företag som använder deras tjänst ta betalt för att man ska kunna betala så. Och är det inte tillåtet så tänker iaf inte jag betala extra för det.

    Tack båda två för era svar!
  • Äldre 25 Jul 19:43
    #4

    Jag mailade PayPal och frågade och de svarade att så länge avgiften inte är dold så är den tillåten. Så man får tydligen göra så.

  • Äldre 26 Jul 02:43
    #5

    Pratade du med någon på det svenska kontoret? Det där är i varje fall inte sant. Deras support är oerhört dålig, också.. så jag skulle inte lita på vad dem säger - det är bättre att läsa avtalet istället.

    Sellers may not charge a surcharge for accepting PayPal as a payment method.

    Saxat härifrån:
    cms.paypal.com/us/cgi-bin/?&cmd=_render-content&content_ID=ua/UserAgreement_full

  • Äldre 26 Jul 05:08
    #6
    Oktagon skrev 2013-07-26 02:43:07 följande:
    Pratade du med någon på det svenska kontoret? Det där är i varje fall inte sant. Deras support är oerhört dålig, också.. så jag skulle inte lita på vad dem säger - det är bättre att läsa avtalet istället.

    Sellers may not charge a surcharge for accepting PayPal as a payment method.

    Saxat härifrån:

    cms.paypal.com/us/cgi-bin/?&cmd=_render-content&content_ID=ua/UserAgreement_full



    Hmm... Nej jag mailade nog den amerikanska kundtjänsten. Konstigt att jag fick det svaret om det inte stämmer!

    Ska prova att ringa den svenska kundtjänsten och se om de svarar annorlunda. Fast det får bli lite senare idag för jag misstänker att de inte har öppet just nu.

    Mailade Payson samma fråga men de har inte svarat än.
  • Äldre 26 Jul 14:10
    #7

    Konstigt och konstigt Glad Dem har helkass support helt enkelt. Men det som är viktigast är det som står i avtalet, det är det som är bindande för säljaren rent juridiskt och det som PayPal hänvisar till om man "åker dit".

    Du lägger ner mycket jobb för några tio-kronor. Flört

  • Äldre 26 Jul 20:49
    #8
    Oktagon skrev 2013-07-26 14:10:08 följande:
    Konstigt och konstigt Dem har helkass support helt enkelt. Men det som är viktigast är det som står i avtalet, det är det som är bindande för säljaren rent juridiskt och det som PayPal hänvisar till om man "åker dit".

    Du lägger ner mycket jobb för några tio-kronor.



    Tänk att min syster sa samma sak så jag struntade i att ringa. Tog med dottern på en liten utflykt istället. :)

    Struntar i att köpa pyjamasen också. Kan säkert hitta en annan minst lika fin någon annanstans.
  • Äldre 27 Jul 15:43
    #9

    Låter som goda tankar. Trevlig sommar!

  • Äldre 27 Jul 22:27
    #10
    Oktagon skrev 2013-07-27 15:43:58 följande:
    Låter som goda tankar. Trevlig sommar!



    Detsamma! :D
  • Tue 18 Jun 2019 17:54
    #11

    Butiker får ej ta betalt för själva betalsättet, varken på internet eller i butik:

    "En betalningsmottagare får inte ta ut någon avgift av betalaren vid användning av ett betalningsinstrument. Lag (2018:175)."

    Från https://lagen.nu/2010:751#K5P1S4

Svar på tråden Avgift för att ta betalt med PayPal/Payson?