• Anonym

Tips om gasig mage?

Går ständingt runt med gaser i magen, vad skall jag göra? Finns det något man kan äta för det, tabletter eller liknande? Vad skall man undvika för mat osv...

• Svar på tråden Tips om gasig mage?
  • I wannabe

Jag har sett en medicin som var till för mycket gaser i magen men jag kommer inte i håg vad den hette.... Ring en läkare.Lycka till.

• ladyhawk

Minifom är mot mot gaser i magen och den får man på recept. Däremot är det vissa läkare som inte tror att den funkar, men de skriver ut den iallafall.

• JennyS

Dimetikon (och minifom) hjälper en del. Finns receptfritt att köpa på Apoteket. De brukar till och med ha dem framme. Det trista med dem är att man måste hålla på att äta dem hela tiden. 3-4 gånger per dag. Jag har använt det en del och det hälper faktiskt

lycka till!!!

• turia

är du gravid så är det ju då helt normalt Annars vet jag inte. Gasen måste ju ut annars får man ont i magen

• ladyhawk

Yepp, man får sämre rörlighet i tarmarna. Eller nåt.

• Ezereht

Jag blir sådan av järntabletterna (Niferex), när jag bytte till Blutsaft så blev det mycket bättre. Kollade järninnehåll, och Niferex innehåller ju 100mg järn och Blutsaft 20mg så det är ju faktiskt stor skillnad. Järnvärdet håller sig bra med blutsaften så jag är så arg på mina Niferex, 100:- helt i onödan!

• Signatur

Det här stod på apotekets hemsida:
    Vad kan du göra själv?
    *Undvik välkända gasbildare som till exempel kål, lök, ärtor och större mängder frukt och grönsaker.
    *Tuggar du maten väl, så sväljer du mindre luft.
    *Tänk på att du sväljer mycket luft när du tuggar tuggummi eller röker.
    *Regelbunden motion håller magen igång.
    *Det finns receptfria mediciner som lindrar gasbesvär, dimetikon eller minifom.

• jeannette

jag har minifom o den är receptfritt

jag köpte nu i veckan eftersson jag har varit trög i magen sedan jag blev gravid och trög magen o gaser hör till hahahha

så ta minifom recepfritt

Svar på tråden Tips om gasig mage?