• RockaTot

En cykel- bromsskivor

Det här har inget med motor att göra men ni som läser här kanske kan hjälpa mig bäst. Cykelaffären påstår att min elcykel låter konstigt för att bromsskiva bak behöver bytas. Cykeln är 1 år gammal och jag ser inget slitet alls. Så hur ser en sliten bromsskiva på en cykel ut egentligen? Jag ser ingen skillnad mot den fram som inte är sliten... Känns som de vill tjäna pengar... Och det som låter låter bara när elen är på vilket får mig att tro att det har med elen att göra. Litar inte på cykelaffären men kan inte ta någon annan heller. Så kan ni något om bromsskivor till en början? Kan ni något om elcyklar som börjar "klunk låta" plötsligt? Är tråden väldigt fel placerad får ni gärna flytta den.

• Svar på tråden En cykel- bromsskivor
  • RockaTot

De sa inget om bromsbelägg?... Tycker oxå det verkar lite väl långsökt.

• Rabarbapuppa

Låter märkligt. Antingen avser de beläggen - eller så måste skivan bytas för att den har blivit skev, Den behöver inte vara nedsliten (blir den inte på ett år) men är den skev måste den bytas. Kan vara det de avser? Har du råkat stöta i skivan någonstans.

Fråga på Cykelforum.se.

/Puppa 

• sportpappa

Skev låter mest troligt. Hur låter det? Lyft upp bakhjulet och snurra på hjulet. Om skivan är så skev att den tar i bromsbeläggen så hör du ett regelbundet ljud. Hjulet borde även bromsas lite varje gång skivan tar i.

• RockaTot

Det låter inte alls konstigt om jag inte har på elen. Och den ser rak ut. Kan inte få ihop det att det skulle vara den eftersom det låter med el vid varje tramptag men inte utan :/

• Rabarbapuppa

Bromsskivan (och dess bromsklossar) skall bromsa cykeln OAVSETT vilken drift du går på - egna muskler, eller el, eller en kombination av detta. Kan OMÖJLIGT ha med bromsskivan att göra detta. Det har med eldrivningen att göra, det är det de måste kika på. Vad är det för lirare de där egentligen?

/Puppa 

• RockaTot
    Rabarbapuppa skrev 2013-08-07 09:40:57 följande:
    Bromsskivan (och dess bromsklossar) skall bromsa cykeln OAVSETT vilken drift du går på - egna muskler, eller el, eller en kombination av detta. Kan OMÖJLIGT ha med bromsskivan att göra detta. Det har med eldrivningen att göra, det är det de måste kika på. Vad är det för lirare de där egentligen? /Puppa 

Haha, ja det undrar jag med. Vill tjäna pengar eller okunnigare än mig ( som förvisso tänker skeptiskt).
Svar på tråden En cykel- bromsskivor