• liteavvarje

1+ protein i urin, farligt?

En av anledningarna till att jag frågar är och inte min bm är för att jag hört av andra att hon gjort riktigt stora misstag hos andra gravida. Så min tillit är inte hundra.. (ja, jag ska byta)

Var på kontroll idag, är i vecka 24+5. Hon mätte magen, hon hade väldigt svårt att hitta min livmoderkant och sa att det var mycket fostervatten. Lyssnade på hjärtljuden som hon inte sa något om men antar att dom var bra.
    Stick i fingret för att kolla hb och blodsocker. Hb låg på 102 så ska börja med järntabletter. Sen sa hon ordagrant "1+ protein i urinet, men det kan säkerligen vara flytningar". Jag tänkte inte alls på det för jag har ingen aning om vad protein i urinet betyder så jag lät det vara. Jag har haft urinvägsinfektion tidigare i graviditeten så jag var mest intresserad om hon sa något om det men det gjorde hon inte. Allt frid och fröjd och jag fick åka hem.

Nu googlar jag och ser att protein i urinet KAN vara ett tecken på havandeskapsförgiftning. Blodtryck tog hon aldrig (om man inte kan kolla det via blod som dom tog, stick i fingret). Att jag blir nervös för havandeskapsförgiftning är för att jag väntar tvillingar och då har större risk att få det.. Jag har mer huvudvärk än vanligt men jag har bara trott att det beror på värmen och järnbrist, vilket det förstås kan bero på.

Min fråga, borde jag fundera på detta eller är allt lugnt? 

• Svar på tråden 1+ protein i urin, farligt?
  • blomman07

En sticka kan lätt visa på protein i uriner, speciellt om man inte tar morgonurin. Tror det hade med slemhinnorna i slidväggarna att göra. Har du andra tecken på havandeskapsförgiftning? Annars tror jag att du kan vara lugn :) ring och prata med sjukvårdsupplysningen annars, och be dem förklara bättre än vad jag kan, haha.

• liteavvarje
    blomman07 skrev 2013-07-25 18:17:11 följande:
    En sticka kan lätt visa på protein i uriner, speciellt om man inte tar morgonurin. Tror det hade med slemhinnorna i slidväggarna att göra. Har du andra tecken på havandeskapsförgiftning? Annars tror jag att du kan vara lugn :) ring och prata med sjukvårdsupplysningen annars, och be dem förklara bättre än vad jag kan, haha.
    Blodtrycket vet jag ju som sagt inte, dom tog stick i fingret men inte apparaten runt armen. Så kan inte svara på om jag har högt blodtryck. Huvudvärk har jag, men som sagt,  kan mycket väl bero på värmen!

Hoppas jag kan vara lugn man oroar sig lätt som gravid märker jag :P speciellt när man bär två! 
  • liteavvarje

Ska väl tillägga att jag lämnat massa urinprov denna graviditet och inget spår av detta då. Så det har kommit nu. Borde det inte varit så hela tiden pga flytningarna isåfall?

• majsis08

Jag hade +1 och det va nog bara flytning för blodtrycket var bra och en odling gjordes ! Men jag blev orolig endå för ja hade havandeskapsförgiftning med första !! Men varför tog hon inte blodtryck endå? Lycka till iaf å hoppas det inte är havandeskapsförgiftning! !

• Alby

Jag hade +1 under hela graviditeten, hade mycket flytningar. Men ett blodtryck ska alltid tas! Ring bm imorgon och be de tar ett blodtryck eftersom du har huvudvärk och en etta i urin. (Jag är undersköterska)

• liteavvarje

Så det är inte konstigt att jag inte haft det tidigare men nu?

Får kolla blodtrycket imorgon!

• The Fugly

Jag hade +1 sista månaden av graviditeten men det var inget (odling gjordes). Däremot ska BM absolut kontrollera ditt blodtryck, som det redan sagts i tråden.

Har du möjlighet att byta BM?

• liteavvarje

The fugly: Odling, är det för att kolla om det är HF?
    Ja, jag ska till en annan om två veckor för min är på semester då. Hon är chef för mvc här så ska be om att få byta då!

Min huvudvärk som jag haft ett par dagar som jag trott var pga värmen gör mig orolig nu :(

• The Fugly

Nej, det var att kolla om det var en infektion, det kan också ge protein i urinet. Det var det inte men inget annat var fel heller utan troligen flytningar som kommit med. Blodtrycket var lågt.

Jag förstår din oro men försök att ta det lugnt tills du fått blodtrycket kontrollerat imorgon. +1 är inte mycket protein och huvudvärk kan man ha av många anledningar.

Låter bra att du ska få träffa en annan BM sen!

• liteavvarje

Nu har jag fått sova på saken och känner mig lugnar idag har en vän som är bm på förlossningen så hade kontakt med henne igår och hon ansåg att bara 1+ protein i urin inte var något att oroa sig för. Dock så tyckte hon också att blodtryck borde ha tagits på mig! Men jag har ju inga andra symtom som jag avvaktar ringde och bokade en läkartid på tisdag och då lär ju blodtryck tas så

En annan sak jag tänkte på var att jag inte vägde mig igår heller. Borde inte det göras också? Och jag hade  7,5 i blodsocker, är inte det lite högt? Hade inte ätit innan. 

• Alby

Vilken konstig bm, 7,5 i fastevärde behöver inte betyda graviditetsdiabetes, men be att vc kollar blodsockret på tisdag, och vikt med då.

• liteavvarje
    Alby skrev 2013-07-26 10:03:53 följande:
    Vilken konstig bm, 7,5 i fastevärde behöver inte betyda graviditetsdiabetes, men be att vc kollar blodsockret på tisdag, och vikt med då.
    Det är en läkare på mvc i en annan kommun som jag ska till på tisdag. Kommer ta upp allt med mitt blodtryck, vikt, dåligt hb, blodsocker, osv. Båda bebisarnas hjärtslag var bra igår och dom sparkar så jag hoppas dom mår bra iaf
  • liteavvarje

Den går lite i vågor! Ena stunden riktig spänningshuvudvärk och andra så är jag bara lite tung.. Känner ju av det hela tiden men det är riktigt varmt också så kan ju bero på det. Sjukt trött och haft mycket sammandragningar och illamående idag. Fötterna har svullnat, men kan också ha med värmen att göra..

• Minza83

en 1a behöver inte vara någon fara alls men det kan ju såklart också vara en indikation på att någonting är på g..
    huvudvärken kan vara både det, men även pga värmen, vätskebrist och/eller järnbrist...
    så det är ju svårt att säga.

att du ökat mycket på kort tid är med all säkerhet VATTEN.. (vilket också KAN vara ett dåligt tecken..)

var uppmärksam på dig själv, på magsmärtor, yrsel, illamående, konstig huvudvärk, om du känner dig sjuk utan att vara sjuk, ovanligt trött, flimmer för ögonen (som ljusprickar t.ex).. om du sväller ännu mer osv..

önskar dig all lycka till! :) 

Svar på tråden 1+ protein i urin, farligt?