1+ protein i urin, farligt?
En av anledningarna till att jag frågar är och inte min bm är för att jag hört av andra att hon gjort riktigt stora misstag hos andra gravida. Så min tillit är inte hundra.. (ja, jag ska byta)
Var på kontroll idag, är i vecka 24+5. Hon mätte magen, hon hade väldigt svårt att hitta min livmoderkant och sa att det var mycket fostervatten. Lyssnade på hjärtljuden som hon inte sa något om men antar att dom var bra.
Stick i fingret för att kolla hb och blodsocker. Hb låg på 102 så ska börja med järntabletter. Sen sa hon ordagrant "1+ protein i urinet, men det kan säkerligen vara flytningar". Jag tänkte inte alls på det för jag har ingen aning om vad protein i urinet betyder så jag lät det vara. Jag har haft urinvägsinfektion tidigare i graviditeten så jag var mest intresserad om hon sa något om det men det gjorde hon inte. Allt frid och fröjd och jag fick åka hem.
Nu googlar jag och ser att protein i urinet KAN vara ett tecken på havandeskapsförgiftning. Blodtryck tog hon aldrig (om man inte kan kolla det via blod som dom tog, stick i fingret). Att jag blir nervös för havandeskapsförgiftning är för att jag väntar tvillingar och då har större risk att få det.. Jag har mer huvudvärk än vanligt men jag har bara trott att det beror på värmen och järnbrist, vilket det förstås kan bero på.
Min fråga, borde jag fundera på detta eller är allt lugnt?