• fipa2

"Skaka hand" med en handamputerad?

Vad gör man om man ställs inför den situationen? Om personen man ska hälsa på saknar höger arm? Ska man skaka hand med vänsterhand då? Eller inte räcka fram handen alls?
    Känns som hur man än gör så kan det bli fel, och pinsamt, och man vill ju inte vara stötande heller.

• Svar på tråden "Skaka hand" med en handamputerad?
  • HeddaBigBum

Skakar med vänster! Behöver inte bli pinsamt om man inte gör något extra av situationen!

• MBP

Man sticker fram sin högra hand och så löser det väl sig. Han eller hon vet väl redan att de saknar en arm, så jag inbillar mig att det är mer kränkande att inte hälsa så normalt man kan.

• Danbala

Hm.

De är säkert väl medvetna om att det är en besvärlig situation. Avvakta och se hur de gör?

• Karisma

Jag skulle nog sträcka fram högerhanden rakt framför kroppen på personen och se hur de reagerar. De tar ju säkert m vänsterhanden då.

Eller iof borde det ju vara smartare att sträcka fram vänsterhanden. För då kan man ju hälsa direkt utan problem.

Äsch jag vet inte får se då/om jag kommer i den situationen.

__KRAM K__

• Whilda

Jag brukar skaka hans/hennes vänster hand istället.
    Eller skakar jag handleden, om de räker fram den armen istället.

• Toadstool

De som saknar en höger arm har nog varit med om de situationerna förut och vet hur man gör för att hälsa på annat sätt, antingen med vänster han istället eller så sträcker de fram "stumpen". Det blir inte mer pinsamt än vad man gör det till.

• CEEN

En av mina bästa vänners bror saknar sin högerarm, han hälsar med vänster hand, oavsett om man sträcker fram höger eller vänster hand.

• fipa2

Jag hat "tränat bort" min tidigare amputationsfobi, men känner mig fortfarande osäker när jag stöter på folk med sådana handikapp. Jag är livrädd för att min blick ska stanna på "handikappet" och atyt jag omedvetet blir och stirrar, och sen är jag alltid rädd för att bete mig "fel". Antar att min nervositet bara kränker dessa människor ännu mer.

• chamar

Min mormor har amputerat ena handen, hon räcker fram sin vänstra hand så fint när hon hälsar på nån. Hon tänker inte på det längre... Det där kommer anturligt av sig själv!

Svar på tråden "Skaka hand" med en handamputerad?