Gung Ho skrev 2013-07-27 09:26:57 följande:
Verkar snarare vara fel på din sambo, hata honom istället..
Brukar hävda, motsatt av 'flocken', att dessa problem ofta kommer av männens agerande (då det övervägande är kvinnor som skriver). Dock verkar många kvinnor ha svårt att se att väärldens bäästa man kan ha brister och får istället agg mot symptomet, bonusbarnen..
Och jag uppfattar många styvmammor som personer som tycker att de får för lite uppmärksamhet från mannen och har mycket svårt att "dela med" sig och ser inte själv skillnad på det engagemang som mannen ger sitt barn och det engagemang de "kräver" som vuxna. De ser det som en slags dualism där deras olika behov står emot varandra och mannen i mitten, söndersliten. (Samma sak när det gäller svärmödrar, allt i kvinnornas liv blir bättre bara svärmor inte fanns, hon styr, hon ställer, mannen är mesig osv.. det är ett sabla försök att isolera mannen från andra inflytanden än sitt eget)
Man kan inte alltid tycka om det sätt andra uppfostrar barn på, man har olika sociala strukturer och kulturer kring hur man lever famlijeliv och det stämmer inte alltid överens med sin egen. Kvinnan kommer in, vill förändra allting, från umgängesveckor, till nöjen, fritidssysselsättning, gardiner, kläder etc och sedan går inte det för barnen är en statisk, fast punkt i mannens liv och inte ruckbart. När den glödlampan börjar att lysa börjar kampen mot det "onda" barnet som gör alla fel och förpestar allas liv. OM bara inte barnet... OM bara inte det sa.. OM bara... osv..
Istället för att vara vuxen och möta barnet utifrån var det är men också se på bakgrunden till varför det beter sig som det gör (och nej, alla barn är inte dåligt uppfostrade!) och sedan agera som en vuxen. Jag saknar självdistans, uppriktighet i att se sina egna fel och tillkortakommanden istället för att gång på annan skylla allt som är fel på någon annan. Ibland går inte åtrån och passionen ihop med det praktiska i att leva ihop och ha barn från tidigare förhållanden, bygg då det som går att bygga men jag är trött på kvinnor som skyller på barnen att de inte är lyckliga, eller skyller på exet, svärmor eller vem man nu skyller på. Väx upp liksom!