• Anonym (orolig...)

5-åring har ett födelsemärke som kliar och växer

Min 5-åring har ett födelse märke på magen som han haft sen födseln. Det är ca 3 cm stort , plant och brunt. För ett par månader sedan började det klia och blossa upp och blev väldigt irriterat ....blev upphöjt och oregelbundet och det såg nästan ut som nässelutslag i märket...det la sig efter ett par dagar men vi var ändå hos hans allergiläkare i samma veva och rådfrågade honom.....han sa att vi skulle vänta tills efter sommaren men hålla koll på det så att det inte blev värre igen.... och skulle i så fall be hudmottagningen titta på det......

Det har varit bättre nu ett tag men ändå kunnat se att det är någon reaktion i det......men sen ett par dagar tillbaka har det blossat upp igen och det kliar.....har fått en tid till husläkaren idag som får titta på det och skriva en remiss till hud...

Är det någon som har varit med om detta med sitt barn? Är ju orolig att det kan vara något farligt, som hudcancer! Men överallt man läser är det väldigt ovanligt att barn under 18 år kan få detta??

Tacksam för svar.... 

• Svar på tråden 5-åring har ett födelsemärke som kliar och växer
  • Anonym (Z)

Ja men då ringer du väl hudmottagningen istället för startar tråd här vi gör inga undersökningar vad jag vet

• Anonym (orolig...)
    Anonym (Z) skrev 2013-07-26 08:03:55 följande:
    Ja men då ringer du väl hudmottagningen istället för startar tråd här vi gör inga undersökningar vad jag vet
    jag ska till läkaren idag och få remiss, skrev jag...men jag vill veta om någon annan har varit med om detta?? Tycker du det är konstigt?? Du kanske inte har några barn att vara orolig över?? Om jag hade trott att familjeliv gör undersökningar över internet då hade jag nästan blivit rädd för mig själv....
  • Anonym (Jag)

Bra att ni kollar upp det. Men jag har hört att barn inte kan få malignt melanom, fast det kanske inte stämmer. Men jag har iaf hört att det är först från tonåren och uppåt den sjukdomen kan uppstå.

• Anonym (ARG!)

Bara att operera bort. Fult och äckligt med såna stora märken, grabben ska inte behöva växa upp och ha sånt...

• Anonym (Z)
    Anonym (Z) skrev 2013-07-26 08:03:55 följande:

Jodå jag har barn och barn med födelsemärken som visa sig var malignt melanom så det vet jag vad oro är men vad vill di med tråden du ska till läkare och är det som du skriver så op det bort och skickas till labb
  • Griseknoen35

Herregud ts vill ju bara prata med andra om deras erfarenheter utav födelsemärken! Varför ska man gå in och vara elak i trådar för? Hoppas det går bra ts!

Svar på tråden 5-åring har ett födelsemärke som kliar och växer