• Anonym (fattiglapp)

Hjälp mig att komma på billig mat så jag kan ha mina barn.

Sitter nu i rätt i skiten ekonomiskt. Med lite tur har jag 1000kr kvar när allt är betalt denna månad. Fick knappt 11000kr denna månad. Jag har mina två barn varannan vecka och jag vill inte behöva säga ifrån.
    Har ni lust att hjälpa mig och tipsa lite om billig mat som är bra? Nästa vecka har jag bara barnen på dagis torsdag och fredag. Jag ska alltså ha 8 måltider som kostar runt 500kr. Får pengar igen om 3v, så min tanke är ju att de pengar jag har kvar ska gå till mat åt barnen. jag överlever på typ gröt eller nått.. :p
    Snälla. Hjälp!!  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-26 09:26
    Fel av mig, 11 måltider blir det ju med helgen.. :(

• Svar på tråden Hjälp mig att komma på billig mat så jag kan ha mina barn.
  • yodi

beror lite på vad du har för basvaror hemma, men här är några förslag.

blodkorv/blodpudding

jasminris, konserverad tonfisk och liten creamfraise samt dill

grillkorv och bröd

grillkorv och potatismos

pyttipanna

kanske inte dom nyttigaste maträtterna men dom är billiga. 

så här års är potatisen billig och man brukar kunna hitta billigare kött som har kort datum.                 

• Anonym (soppa)

Soppor är både mättande, gott och billigt.

• Nyfiken gul

Jag skulle tänka praktiskt här. Skippa allt onödigt i form av dyr yogurt, risifrutti , skinka , mjukost osv. 

Satsa på en rejäl frukost så dom står sig länge, gröt, koka ägg, rejält bröd som mättar.

Köp köttfärs och gör storkok på köttfärssås. Ät det som middag en dag o resterna till lunch dagen därpå. Det som sen blir över fryser du in .  Det kan du sen välja att göra valfri mat på - i med en burk vita bönor o du har chili con carne,  koka pasta o gör pastagratäng , tina upp o bre ut på  hemlagad pizza... Du har atuomatiskt fler middagar på så sätt...

gör det enkelt. Man måste inte krångla o laga ny mat till både lunch o middag.   Lunchen kan absolut bestå av en tallrik filmjölk och en rejäl smörgås .  Eller lite plockmat, några kalla varmkorvar, en smörgås, lite gurkskivor på ett fat.  Improvisera helt enkelt när det blir lunch.

Ägg är bra o kan användas till mycket. Gör pannkakor, omeletter. Stek dom o lägg på macka. Koka ägg osv.

Använd mjölk bara som matlagning o kanske till gröt på morgonen.  Undivk mjölk som dryck om det inte finns pengar.

Istället för dyrt godis o snacks kanske du istället med barnen kan baka något gott?  Gör chokladbollar eller baka en god sockerkaka och fika.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (soppa)
    Nyfiken gul skrev 2013-07-26 09:34:21 följande:
    Jag skulle tänka praktiskt här. Skippa allt onödigt i form av dyr yogurt, risifrutti , skinka , mjukost osv. 

Satsa på en rejäl frukost så dom står sig länge, gröt, koka ägg, rejält bröd som mättar.

Köp köttfärs och gör storkok på köttfärssås. Ät det som middag en dag o resterna till lunch dagen därpå. Det som sen blir över fryser du in .  Det kan du sen välja att göra valfri mat på - i med en burk vita bönor o du har chili con carne,  koka pasta o gör pastagratäng , tina upp o bre ut på  hemlagad pizza... Du har atuomatiskt fler middagar på så sätt...

gör det enkelt. Man måste inte krångla o laga ny mat till både lunch o middag.   Lunchen kan absolut bestå av en tallrik filmjölk och en rejäl smörgås .  Eller lite plockmat, några kalla varmkorvar, en smörgås, lite gurkskivor på ett fat.  Improvisera helt enkelt när det blir lunch.

Ägg är bra o kan användas till mycket. Gör pannkakor, omeletter. Stek dom o lägg på macka. Koka ägg osv.

Använd mjölk bara som matlagning o kanske till gröt på morgonen.  Undivk mjölk som dryck om det inte finns pengar.

Istället för dyrt godis o snacks kanske du istället med barnen kan baka något gott?  Gör chokladbollar eller baka en god sockerkaka och fika.

• Masken84

Köttfärssås och spagetti riv i morötter och dryga ut så kan ni äta det två gånger. Typ en i veckan och lunch på helgen.

Grilla korv med bröd

Pannkaka/ ugnspannkaka

Tacos

Pasta med bacon och ostsås

Potatis o köttbullar

Pasta med tomatsås, lök, basilika mm.

Gå på maxi och köp storpack med köttfärs så kan du laga köttfärssås, köttbullar, tacos. Köp storpack ICAs spagetti 20kr 2 kg krossade/ passerade tomater Ica basic 5 kr st.
    Storpack fisk pinnar 30 kr kyckling klubbar 1 kg 27 kr ris är billigt. I stället för mjölk köp lättdryck. All kyckling förutom filé är billigt!

• phillipha

Vad har du hemma?

Har du möjlighet att handla på öb? där kan du hitta pasta.för.någon krona, billiga torrvaror o liknande!

Gör typ billiga gratänger med pasta och grönsaker i och äggstanning.

pasta mef tomatsås

blodpudding

fiskpinnar o potatis

Potatisgratäng med köttfärs eller skinka i

kolla i affärerna runt dig och köp det som är billigt just nu.

Även barn kan äta gröt till middag/lunch ibland!

• Anonym (Mamma)

Handla basvaror på ÖB -  ris, pasta , pulversåser , pastasåser och krossade tomater  - dom har även ganska bra utbud på konserver. 
    Gå gärna en sväng varje dag , många butiker har erbjudanden bara dag för dag och det gäller att passa på.  

Potatis är billigt just nu, köp i lösvikt så mycket du orkar.  Potatis kan du göra mycket med även fast det är färskpotatis.  Det går utmärkt att göra både mos o gratänger.  Kanske gör egna potatisbullar med överblivet mos?

Ta tillvara på rester. Det slängs åt helvete för mycket mat i landet för att väldigt få förstår hur man använder rester. Fixa ihop en pyttipanna med lite skinkskivor, bacon och kokt överbliven potatis.  Enkelt o billigt.  

• Nyfiken gul

En bra sak är också att göra en lista på vad du redan har hemma - oftast har man mycket mera mat hemma än vad man tror. 

Inventera vad du har i kylen
    Inventera vad du har i frysen
    Inventera vad du har i skafferiet.

Ett paket pulvermos och några kvarglömda frysta hamburgare blir en utmärkt lunch
    Ris, lite frysta grönsaker och ett paket bacon blir en improviserad paella...  

osv...  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (fattiglapp)
    Anonym (Mamma) skrev 2013-07-26 09:39:28 följande:
    Handla basvaror på ÖB -  ris, pasta , pulversåser , pastasåser och krossade tomater  - dom har även ganska bra utbud på konserver. 
    Gå gärna en sväng varje dag , många butiker har erbjudanden bara dag för dag och det gäller att passa på.  

Potatis är billigt just nu, köp i lösvikt så mycket du orkar.  Potatis kan du göra mycket med även fast det är färskpotatis.  Det går utmärkt att göra både mos o gratänger.  Kanske gör egna potatisbullar med överblivet mos?

Ta tillvara på rester. Det slängs åt helvete för mycket mat i landet för att väldigt få förstår hur man använder rester. Fixa ihop en pyttipanna med lite skinkskivor, bacon och kokt överbliven potatis.  Enkelt o billigt.  

Bor i en liten stad, har Willys, Netto, Lidl, Ica o Coop. Så blir väl att prisjaga där. :p
  • Apopan

Jag har lyckats leva på mat för mindre till mig själv alla måltider under en månad i 3års tid, så det skall väl inte vara omöjligt. Är dock vegetarian men skall försöka ge lite övriga tips.

Köp på dig vanligt paraboiled-ris, krossad tomat, torra bönor som en lägger i blöt och kokar själv, morötter, potatis, vitkål, frysta grönsaker, alaskan pollock, vetemjöl, kyckling och röda linser.

Försök att ta en dag och baka massa bröd och frys in.

Gör linsgrytor med krossade tomater som bas. Kolla upp n

Koka upp massvis med ris och stek det tillsammans med linser, grönsaker och goda kryddor.

Gör stort lass med chili con carne (går ju bra utan färs om en vill spara pengar. Bönor är nog med protein). Servera med hembakat bröd.

Släng in fisken i ugnen med frysta (men tinade) grönsaker och hollaindaissås på påse. Servera med potatis

Panera fisk i mjöl, servera med vitkålssallad och ris.

Potatissoppa med morötter och hembakat bröd.

Kyckling har jag inga tips på, men det är ju billigt och mättande med kyckling ^^

Svar på tråden Hjälp mig att komma på billig mat så jag kan ha mina barn.