• Signa tur

Råd kring katt med blod i urin

Behöver nu tips från folk här.

Vi har varit bortresta och tog dumt nog inte med sanden vi brukar ha så katten som ca 7,5 år kissade utanför lådan. Såg på två ställen samma dag vi åkte hem (i förrgår) att det även kommit kiss i urinen!

Väl hemma på kvällen gick han på lådan ofta och satt länge men det kom inte mycket urin.

Har inte märkt att han sprungit på lådan mer heller, men har däremot sett i sanden små klumpar. Har klumpande sand.

Han har ingen feber. Sover kanske lite mer än vanligt men är pigg när han är vaken. Lika kelen som vanligt. Verkar heller inte öm över magen men slickar sig ofta vid baken.

Ringde veterinären vi går till men de hade stängt.

Vad tror ni andra, ska jag ringa annan veterinär eller kan jag avvakta?

• Svar på tråden Råd kring katt med blod i urin
  • Philippa

Du ska ringa annan vet. omgående!!

• Jacqueline
    Philippa skrev 2013-07-26 10:54:04 följande:

Du ska ringa annan vet. omgående!!

Precis!!!!!!
  • Birmafröken

Jag skulle gissa att det är en inflammation i blåsan p.g.a. stress. När min katt hade det sa veterinären att så länge det kommer kiss är det inte jätteakut, utan kan t.o.m. gå över av sig själv på ett par dagar.

• Signa tur

Jo, min tanke är också att det kan vara en inflammation i blåsan pga stress (har googlat mycket). Han har ju åkt tåg, hamnat i ny miljö, varit ute och haft pellets istället för sand i lådan.

Men ja, lika bra att ringa veterinär ändå för säkerhets skull så det inte är något annat.

• Sarah3

Låter precis som när vår katt hade inflammation i blåsan, trolign pga stress. Tror inte det är farligt, om jag minns rätt, men kan vara smärtsamt så ta katten till veterinär så hon åtminstonr får värkmedicin..

• Mammat3

Vår katt hade så också men det tog ett tag innan vi märkte det. Vi rådfrågade en veterinär som sa att vi skulle avvakta. 2 dagar senare fick vi åka in akut med honom. Då han hade otroligt ont och kunde inte gå och bara skrek. Det visade sig att han hade fått njursten och veterinären sa att han skulle ha dött om vi inte kommit in då.

• Signa tur

Nu har det redan gått två dagar och han är pigg, men jag ska ringa veterinär med en gång. Allt annat får vänta.

• Signa tur

Katten verkar inte alls ha ont. Han rör sig som vanligt, leker, skriker eller ryggar inte undan när man klämmer på magen. Eller någon annan stans.

• spotlaan

Veldig ofte får vi inn et kjæledyr på klinikken som har blod i urinen . Hos katter som andre dyr kan det være mange årsaker til blod i urinen .Njurar och urinvägar Njurarna och urinvägarna är viktiga för att kroppens ska kunna rena blodet och göra sig av med restprodukter från ämnesomsättningen.

• IceJossan

Det kan även vara urinsten på gång, och om det blir stopp i urinvägarna har man bara några få timmar på sig att rädda livet på katten, låter man det gå en timme för långt så dör katten :(

• nemo1

Som förgående talare, åk in bums då det även kan vara urinsten och då är risken stor att katten hinner dö. Ett urinprov och ultraljud behövs.Du kan ju bara ana hur ont det gör för katten att kissa. Det är inte för att det var fel sand utan för att katten förknippar lådan med smärta som den kissar utanför.
    Alltid söka hjälp när katten kissar blod! 

Svar på tråden Råd kring katt med blod i urin