k girl skrev 2013-07-26 21:05:46 följande:
Jag vet inte riktigt vad du tycker att jag ska svara. Det var inte dig jag svarade, utan jag bekräftade att hon har gått upp i vikt sedan senaste BVC-besöket. Kan jag kanske få göra det utan att du dumförklarar mig?
Tillväxt mäts i längd och inte i vikt. Det är det enda jag har fått lära mig och höra. Att så länge längdtillväxten är bra så får barnet i sig tillräckligt mycket energi. Jag tycker inte att det är roligt att ha en mager unge, men hon äter ju! Vad ska jag göra föreslår du - använda en tratt och tvångsmata henne när hon inte vill ha mer?
Jag var också underviktig (och lång) när jag växte upp. Jag funderar dock på om min dotter kan vara mjölkallergiker eftersom hon har svåra eksem och för att både jag och min syster var multiallergiker som barn. Och du tycker att det är helt horribelt att jag inte ger mjölk som måltidsdryck?! Borde jag ha gett henne ersättning också, när hon var helammad?
Ge dig nu. Jag svälter inte mitt barn.
Men varför har du inget intresse av att ta henne till en barnläkare och utesluta att det finns en medicinsk anledning till varför hon väger så lite. För om hon äter som hon ska och ändå är underviktig så kanske hon inte tar upp näringen som hon ska. Undervikt behöver förövrigt inte påverka längden, däremot gör undernäring det.
Man kan vara tjock och undernärd eller underviktig utan att vara undernärd. Undernäring har med näringsämnen att göra. Att man får i sig kolhydrater, proteiner, fetter, mineraler och vitaminer. undervikt har med kalorier att göra.