k girl skrev 2013-07-26 21:05:46 följande:
Jag vet inte riktigt vad du tycker att jag ska svara. Det var inte dig jag svarade, utan jag bekräftade att hon har gått upp i vikt sedan senaste BVC-besöket. Kan jag kanske få göra det utan att du dumförklarar mig?
Tillväxt mäts i längd och inte i vikt. Det är det enda jag har fått lära mig och höra. Att så länge längdtillväxten är bra så får barnet i sig tillräckligt mycket energi. Jag tycker inte att det är roligt att ha en mager unge, men hon äter ju! Vad ska jag göra föreslår du - använda en tratt och tvångsmata henne när hon inte vill ha mer?
Jag var också underviktig (och lång) när jag växte upp. Jag funderar dock på om min dotter kan vara mjölkallergiker eftersom hon har svåra eksem och för att både jag och min syster var multiallergiker som barn. Och du tycker att det är helt horribelt att jag inte ger mjölk som måltidsdryck?! Borde jag ha gett henne ersättning också, när hon var helammad?
Ge dig nu. Jag svälter inte mitt barn.
Men jisses hold your horses!
Varför går du igång på försvaral?
Du bad om råd,din dotter är medicinskt underviktig inte nödvändigtvis undernärd, och behövet få i sig mer energi!
Längdtillväxten är en av det sista sakerna som hämmas och det ska långvarig och extrem undernäring till för att hon inte ska växa på längden - så där hat du hrlt fel.
Det är ingen som säger att du svälter henne men varför inte komplettera med extra energi i ex måltidsdryck istället för vatten?!
Det handlar inte om att tvinga o barn mat med tratt utan att anpassa kost och mängd efter individ. Och eftersom hon är underviktig och dalar i kurva finns ingen anledning att INTE öka energitätheten i hennes kost!