Downs syndrom
Hej! Jag fick en liten dotter i januari i år som visade sig ha Ds. Visst var det en chock i början. Jag som sett mig som relativt fördomsfri på den fronten eftersom jag bla har jobbat som personlig assistent åt en kille med Ds, fick plötsligt en massa jobbiga tankar om framtiden. Vår Ds-tjej är mitt femte barn, varav ett barn i himlen och jag funderade ärligt på hur jag skulle orka, hur skulle mina stora barn påverkas som också nyligen gått igenom en stor sorg när vi förlorade ett litet barn osv osv. Vi låg länge på sjukhuset med vår lilla Ds-tjej när hon föddes. Hon hade svårt att lära sig äta och fick därför sondmatas. Hon hade även lite svårt med syresättningen i början och visst var det kämpigt på många vis, framförallt hade jag jättestora skuldkänslor inför de stora barnen, att jag utsatt dem för detta..... Nu är vår lilla flicka 6 månader och jag älskar henne mer och mer för varje dag. När hon var 4 månader kunde vi ta bort sonden helt och jag ammar henne nu samt att hon börjat äta gröt och smakportioner av mat. Hon har utvecklats massor sedan hon föddes och visst går det lite långsammare än det gjort för mina andra barn, men hon är verkligen helt ljuvlig. Trots krångel med reflux och förstoppning så är hon nästan alltid glad och hon visar tydligt att hon känner igen alla oss i familjen. Hon rullar snabbt från rygg till mage, hon jollrar och leker med leksaker. Hon sover gott hela nätterna, vilket inget av mina normalstörda barn har gjort. Vi har haft turen att slippa hjärtfel på vår dotter vilket annars är ganska vanligt tyvärr. Jag känner idag en otrolig glädje och tacksamhet över att vår lilla kromosomknasare kom just till oss!! Hon är högt älskad av sina syskon och av hela släkten, vi skulle för allt i världen inte vilja vara utan henne. Jag förstår till fullo din oro, men om det skulle visa sig vara Ds så är det bara en extra kromosom. Våra stora barn säger ibland att det är en extra buskromosom eller en extra kärlekskromosom osv. Oavsett vad så är det fortfarande samma lilla bebis i din mage som det varit hela tiden och jag hoppas allt går bra för er!! Hälsningar fembarnsmamman med ett barn i himlen och ett barn med 47 kromosomer