• Pinje

Downs syndrom

Cassaranda skrev 2013-08-09 16:24:03 följande:

Nu fick vi svar på fostervattenprovet. Det var inte downs syndrom (trisomi 21) som de hade trott.

Det visade sig vara ännu värre. Det var trisomi 13. Jag fick förklarat att bebis inte skulle kunna leva. Oftast så går dem bort redan i magen. Det finns en del som har klarat förlossningen men de barnen går oftast bort inom den första levnadsmånaden och får gå igenom många svåra operationer så vi valde att avbryta graviditeten.

Vi blev inlagda i söndags och dem satte igång mig. Elva timmar senare var han ute. Det var jättehemskt och jag vet inte hur jag ska gå vidare. Har sådana skuldkänslor så det finns inte. Vi fick gå hem tomhänta, så här skulle det ju inte sluta. Skuldkänslor att jag har dödat vårat barn, våran älskade bebis som var så välkommen och efterlängtad. 

Vi hade bestämt oss att behålla barnet även fast det skulle visat downs syndrom men det var så mycket värre. Vi fick se honom och hålla honom. Han var så liten men det vackraste jag sett, han var lik sin pappa. Vi bestämde oss för att begrava honom anonymt. Han kommer finnas i minneslunden här hemma. Jag försöker tänka som så att det var det bästa för honom. Att han slipper lida.

Åh så tråkigt. Min bästa vän fick ett barn med Trisomi13 i vecka 29 för flera år sedan, han dog vid akutsnittet. Läkarna misstänkte något kromosomfel men inga svar på det sena fostarvattensprovet hade hunnit komma tillbaka. Jag vet hur mycket föräldrarna grät och det var en jobbig tid. De har nu två fina barn i skolåldern och jag tror inte hon tänker alltför ofta på sitt första barn. Några år efteråt fick jag en dotter med downs syndrom så vi har verkligen pratat mycket om detta, kunnat stötta varandra. Försök hitta någon att prata med, du kan kolla med Barn- och ungdomshabiliteringen om de kan förmedla kontakt eller eventuellt er lokala FUB förening.
  • Pinje

Hej alla, det är bra ni diskuterar. Men kanske ni inte skall diskutera i denna tråden där ts skrivit att hon var tvungen att göra abort då barnet visade sig ha Trisomi 13. Hon hade också tagit beslut, tror jag, att behålla om det visade sig vara ds, så diskutera ni men någon annan stans.

Svar på tråden Downs syndrom