• firefighterdad

Börja "styra" sömnvanorna?

Hejsan!

Har en liten kille på snart tre veckor här på mitt bröst nu som sover som en stor stock och funderar på när man kan börja styra hans sovvanor? Jag förstår/tycker som så att det inte är lönt eller speciellt snällt att försöka styra dem redan nu men undrar ändå hur ni har gjort och resonerat kring detta?

Vi är dessutom rätt hönsiga föräldrar i nuläget (vilket vi inte ser som något konstigt) så, så fort killen gnyr/skriker, så plockar vi upp honom och gosar med honom eller matar. Hur har ni andra resonerat här?

• Svar på tråden Börja "styra" sömnvanorna?
  • annak81

Min lille pojk är fem veckor o han vill ha mkt närhet. Jag försöker glömma alla måsten (tvätt disk dammråttor) o njuta av en liten som bara vill ha min närhet o gosa. Rutiner kommer sen o även tiden då d blir stora. Som min dotter på sju där man får tigga till sig en kram:)

• Piano

Våran son är nu nyss fylld 1 år och hans sovvanor började vi nog inte få rutin på förrens runt 6 månader men det är först nu de börjat stabiliserat sig tycker jag även om det går i perioder.

• lövet2

Vi har börjat styra sömnen när barnen varit redo att komma in i familjens tider och vanor, och det har varit någonstans mellan 1 och 2 år. Före det har de i stort sett sovit helt fritt.

• firefighterdad

Haha, vad skönt att höra att det tar ett tag till tills man "behöver" börja med att styra dem :) Jag fullständigt älskar varje minut som lillkillen sover på mitt bröst :)

• Natulcien

Nej, en sån liten skulle jag inte ens komma på tanken att försöka "styra". Slappna av och följ hans sömnrytm bara, så löser allt sig med tiden. Efter ett tag brukar de själva bli lite mer regelbundna, faktiskt. Glad

Och självklart ska ni ta upp honom när han skriker! Det är inte hönsigt. Det är grundläggande.

• minerva123

Grattis till nya bebisen! Ta upp och gosa och/eller mata är ju självklart när bebisen är ledsen! Ni kommer säkert få höra dumheter om att man inte skall skämma bort bebisar, att man inte ska vänja dem vid att bli upplockade, att de blir osjälvständiga och gud vet allt, men låt sådant bara gå in genom ena örat och ut genom andra. Jag sitter själv just nu ammar min lilla 5-månaders kram- och närhetsälskande bebis och det finns inte på världskartan att han skulle få ligga och vara ledsen ensam.

Vad gäller sömnen, det enda vi gjort från början är att skilja på dag och natt. Drar ner persienner, varvar ner och gör natt vid 19-tiden och på dagarna tvärtom, ljust och lite liv och rörelse. För övrigt får rutinerna komma med tiden.

• Nukkumatti

Som Minerva skrev tror jag att det viktigaste är att försöka få in dag/natt rytmen från början. Jag har även försökt få in att dagen inte ska börja förrän kl 07, då mitt första barn var en 05-kille i ett år, tills vi lyckades byta hans tidszon, haha... Så om han kräver att vi går upp innan 07 så försöker jag ta det väldigt lugnt och att få honom att somna om så fort det går. Har även försökt skjuta upp läggningen till kl 20 för jag märker att det gör skillnad. På dagen får han sova hur han vill, ofta sover han bara 40 min i sträck så det 4-6 ggr per dag. Han är fem månader.

Svar på tråden Börja "styra" sömnvanorna?