• SSBC

6 månader bebis äter ingenting

hej

min sex månaders prins äter nästan ingenting. jag ammade honom i 5 månader samtidigt som han fick modersmjölksersättning, av hipp. det var han väldigt nöjd med, tills nu. Han vägrar äta gröt och smakportioner. efter att han fått smaka på välling från semper, vägrar han äta ersättningen också. under sömnen ca kl tolv på natten brukar jag få i honom välling. Efter 4-5 timmars mellanrum får han välling igen, under sömnen. när han väl vaknat vid nio tiden leker han och underhåller sig själv. vid kl 12-13 lurar jag i honom smakportion med hjälp av yoghurt smoothies, det blir väldig grinig stund då han vägrar äta. nästa mål blir vid 17 tiden med  90 g välling.
    han är jätte lugn annars pigg och glad bebis. men hans mat rutin gör mig väldigt orolig. vår BVC är inget vidare, hon bokar in oss en gång i månaden och då är hon väldigt stressad och gör klart allt inom 10 minuter. jag vill inte heller vara taskig och byta BVC, vet inte hur jag göra.. hur äter era bebisar? 

• Svar på tråden 6 månader bebis äter ingenting
  • Ledilnaan

Så länge han äter lite och är glad så är det ingen större fara.
    Ammar du fortfarande? Jag helammade min son till han var 8 mån för han vägrade mat, efter 8 mån började det att gå lättare.

Har du provat majsvälling? Testat Nestlés välling? Från vilken ålder får han välling? Om han får från 6 mån, så testa att gå ner till 4 mån igen.

• EJai

Taskig? Om du å din bvc inte har god kommunikation så är det nog på tiden att byta eller vifta med händerna lite. Din son har sämre mat schema å detta är något som behöver tas upp å försöka bryta mönster på ev innan det blir för mkt vana. Men detta är hur jag tänker.

• skogsvitter

Låter som protester mot på tok för mycket mjölmat alldeles för tidigt. Förmodligen har hans mage slagit bakut fullständigt! Att ge så mycket välling så abrupt kan få vilken mage som helst att strejka! Tro fan att han inte vill äta längre

Lägg genast av med vällingen och se till att ge honom anpassad föda igen (dvs amning och ersättning). När detta kommit i sin ordning igen (lär gå på bara någon dag) så börja med smakportioner som vanligt efter någon vecka eller så.

I den åldern helammade vår yngsta dotter fortfarande, men vår stora hade börjat matvägra redan då vi introducerade gröt alldeles för tidigt till henne (på order från BVC och tyvärr fattade vi inte bättre på den tiden). Det är helt normalt att de reagerar så här när man har för bråttom med att införa annan mat, speciellt välling och gröt som är extremt påfrestande för deras magar i större mängder eftersom det är rent spannmål, till skillnad från mjölken de är skapta för att äta. Därför ska man egentligen börja med välling i lika små mängder som man börjar med gröt! (se livsmedelsverkets hemsida för info om detta).

Man avråder absolut att ge så här mycket välling till så små bebisar, så som sagt. Lägg ner den och låt honom helt enkelt inte få något alternativ till ersättning/bröstmjölk. Då kommer han börja äta så fort magen återhämtat sig, jag lovar

• skogsvitter
    Ledilnaan skrev 2013-07-26 23:45:11 följande:
    Så länge han äter lite och är glad så är det ingen större fara.
    Ammar du fortfarande? Jag helammade min son till han var 8 mån för han vägrade mat, efter 8 mån började det att gå lättare.

Har du provat majsvälling? Testat Nestlés välling? Från vilken ålder får han välling? Om han får från 6 mån, så testa att gå ner till 4 mån igen.
    Hrm det finns ingen välling från 4 mån... man ska inte börja med smakisar förrän bebisen är 6 månader.
  • OLilly
    skogsvitter skrev 2013-07-27 00:05:05 följande:
    Hrm det finns ingen välling från 4 mån... man ska inte börja med smakisar förrän bebisen är 6 månader.
    Det finns dock undantagsfall. Man kan sakta börja introducera smakisar om det finns en anledning till detta. En anledning kan vara att barnet inte dricker tillräckligt med mjölk/ersättning, att de helt enkelt inte mättar. Var själv i den sitsen att jag gav smakisar när mitt barn var 4 månader. Det gjorde jag efter en konsultation med BM på BVC som sa att vi struntar i Livsmedelsverkets rekommendationer och handlar efter mitt barns förutsättningar och behov. Mitt barn sov inte längre är ca 1,5 h, dygnet runt, i 4 månader i sträck och hur jag än försökte så ville lillen inte dricka mer mjölk än en liten portion åt gången. 

Välling däremot väntade jag med till 6 månaders ålder. Senare var väl köpegröt ingen hit alla gånger men gjorde egen havregröt och det gick väl lite bättre.

Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
  • OLilly
    SSBC skrev 2013-07-26 23:41:14 följande:
    hej

min sex månaders prins äter nästan ingenting. jag ammade honom i 5 månader samtidigt som han fick modersmjölksersättning, av hipp. det var han väldigt nöjd med, tills nu. Han vägrar äta gröt och smakportioner. efter att han fått smaka på välling från semper, vägrar han äta ersättningen också. under sömnen ca kl tolv på natten brukar jag få i honom välling. Efter 4-5 timmars mellanrum får han välling igen, under sömnen. när han väl vaknat vid nio tiden leker han och underhåller sig själv. vid kl 12-13 lurar jag i honom smakportion med hjälp av yoghurt smoothies, det blir väldig grinig stund då han vägrar äta. nästa mål blir vid 17 tiden med  90 g välling.
    han är jätte lugn annars pigg och glad bebis. men hans mat rutin gör mig väldigt orolig. vår BVC är inget vidare, hon bokar in oss en gång i månaden och då är hon väldigt stressad och gör klart allt inom 10 minuter. jag vill inte heller vara taskig och byta BVC, vet inte hur jag göra.. hur äter era bebisar? 
    Det tar ju sitt tag innan ett barn, speciellt en liten på 6 månader, vant sig vid smaker och konsistenser. Du skulle behöva sakta ner med vällingen. Det bästa du kan göra är att blanda lite ersättning med välling, kanske 3 delar ersättning och en del välling till en början. Ge det ett par veckor. Öka mängden sedan till 50/50 och fortsätt så några veckor osv. Så blir det en mjukstart för magen. Gröt kan du ju testa senare igen. Det går ju inte alltid ned första gångerna. Men börja med antingen välling eller gröt. En sak i taget. Smakportionerna kan du ju också testa dig fram men små små portioner av mat och frukt. Låt huvudmålet vara ersättning om du nu slutat amma och testa nytt på dagen. Låt det ta tid. Det är fortfarande väldigt tidigt för en liten att äta så mycket. 
    Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
  • SSBC

tack för alla svar, jag ger honom ersättning men så fort han smakat på den spottar han ut igen. vi krigar i någon minut och det slutar med att jag ger välling till honom då äter han allting. jag kanske ska ta bort ersättningen från vardagen?

• Fatima

Så länge han får i sig mycket vätska så går det bra. Om han har fått vaccin så kan det bero på det. Så va min son med

• Alby

Nu på sommaren är det extra viktigt att han får i sig vätska, och vid 6 månader är ju ersättning eller bröstmjölk det bästa. Byt ersättning till semp eller nan, han kanske har tröttnat på hipp. Istället för youghurt smoothies kan du mosa banan med ersättning. Har du prövat att ge ersättning på sked eller pipmugg? Spädbarn är inprogrammerade till att inte svälta sig själva, men det är ändå lätt att bli uttorkad på sommaren. Välling är bättre än ingenting alls men ersättning/bröstmjölk är det bästa. Och byt sköterska på BVC!

• Carolines Secrets

Du ger ju alldeles för mycket välling!!! I den åldern ska de fortfarande dricka mycket ersättning eller ammas samtidigt som man försiktigt och successivt byter ut något enstaka mål mot annat. Men välling och gröt är jätte viktigt attt introducera långsamt!! Börja de första veckorna med några skedar/klunkar.. Läs på livsmedelsverkets hemsida för att få lite mer kunskap om bebisars kost

Svar på tråden 6 månader bebis äter ingenting