• HelloWorld

Min valp äter inte sitt torrfoder som han ska

Jag har startat 2 trådar förut ang min valp men det var länge sen jag hade hundvalp så jag är lite osäker. 
    Nu är det så att den här valpen har vi hittat ute, (bor utomlands) vaccinerat ,avsmaskat och fixat allt man ska. I början, 2-3 dagar gav vi honom typ kyckling, kött och så. Men veterinären sa åt oss att köpa torrfoder för valpar vilket vi gjorde. Det skulle han äta ca 4 ggr om dagen. Men han gör inte det... han äter inte ens upp en hel skål under hela dagen. Han tar lite , går iväg... Så 4 gånger som egentligen skulle motsvara ca 500g får han inte i sig..utan kanske 100g.
    Nu är han där och knaprar lite, men jag tror inte han tycker om det, därav inte så sugen. Tror ni det har att göra med att han blev lite van vid god kyckling osv? Kommer han vänja sig?  

• Svar på tråden Min valp äter inte sitt torrfoder som han ska
  • Sticka

Dels tror jag att han inte är van vid torrfoder, dels är det såklart godare med kyckling eller annat kött Flört

Prova att blötlägga fodret. Eller att blanda med lite filmjölk. Eller lite välling om valpen är liten. Fast min åttaåriga vovve älskar fortfarande välling så...  Solig

• HelloWorld
    sandratjejen skrev 2013-07-27 11:59:34 följande:
    Har du provat att blöta de?
    guuud tack för tipset. Gjorde det och nu äter han!! :D Fortf inte mycket men bättre än innan!!
  • Aniiee

500 gram för en valp låter väldigt mycket på en dag! Är det en väldigt stor hund? Vad har ni för foder? Blev lite nyfiken eftersom jag tycker det låter jättemycket.

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • sandratjejen
    HelloWorld skrev 2013-07-27 12:14:36 följande:
    guuud tack för tipset. Gjorde det och nu äter han!! :D Fortf inte mycket men bättre än innan!!
    Va bra! :)

De brukar hjälpa man kan låta de ligga i en stund dom första gångerna så de nästan är mjukmat.

Ju mjukare de är ju bättre brukar dom äta.

Kan ligga i blöt ca 30 innan är de fortfarande "bitar" kan man mosa de lite också.

Sen gör man så de blir hårdare och hårdare med tiden tillslut brukar dom lära sig att äta de hårt men ge de lite tid så valpen vänjer sig :)
  • Dexter dot com

Vanlig majsvälling för barn går utmärkt att ge valpar och en valp behöver ju energi så byt foder om han fortsätter matvägra. En dl torrfoder väger ca 40g så enligt dig ska valpen ha 12-13 dl foder per dag vilket låter enormt mycket. 

• Aniiee
    Dexter dot com skrev 2013-07-27 14:13:41 följande:
    Vanlig majsvälling för barn går utmärkt att ge valpar och en valp behöver ju energi så byt foder om han fortsätter matvägra. En dl torrfoder väger ca 40g så enligt dig ska valpen ha 12-13 dl foder per dag vilket låter enormt mycket. 
    Så mycket äter inte ens min samojed... Som är vuxen. Och drar kärror och kälkar med barn och matvaror.....
  • HelloWorld
    Aniiee skrev 2013-07-27 12:24:09 följande:
    500 gram för en valp låter väldigt mycket på en dag! Är det en väldigt stor hund? Vad har ni för foder? Blev lite nyfiken eftersom jag tycker det låter jättemycket.
    Ja inte riktigt 500 gram men typ 100 g * 4
    men han äter inte så mkt ens på hela dagen..han äter kanske 150 gram :/ jag hari ngen aning riktigt hur mkt han ska äta. jag måste ringa veterinären igen.
    Det är valpfoder, minns inte märket, vi köpte det i lösvikt och fick det i en gemomskinlig stor påse.
    Nej det är en valp, 3kg väger han 
  • HelloWorld
    Dexter dot com skrev 2013-07-27 14:13:41 följande:
    mm vi ska nog byta foder, han verkar inte tycka om det här fodret. Och ,man vill ju inte tvinga honom äta nåt han inte gilllar
  • HelloWorld
    Aniiee skrev 2013-07-27 14:23:14 följande:
    Så mycket äter inte ens min samojed... Som är vuxen. Och drar kärror och kälkar med barn och matvaror.....
    Jag kanske tittat fel... ska kika vad det står, men jag har inte gett honom mer än 100 g nu på dessa två dagar då han inte ätit upp ändå... så har vart lite otrolig.. nu går han och knaprar i sig några st då och då... :/
  • HelloWorld

ja iaf nu har jag kollat... 100g står det...som kan omvandlas till ca 1dl om man ska räkna så. Varfö det skulle vara mycket ca 4 gånger om dagen förstår jag inte.  Det står ju samma på de flesta hemsidor om hur mkt valpar ska äta. Men nu äter han ju ändå inte den mängden men. Veterinären sa att hundarna äter så tills de blir lite större, kmmer ej ihåg omdet var 4 månader eller 6 månader men sen minskar intaget och en vuxen hund äter 2ggr om dagen. Iaf , tack för era råd, ska ringaveterinären igen

• Aniiee
    HelloWorld skrev 2013-07-28 11:25:07 följande:
    ja iaf nu har jag kollat... 100g står det...som kan omvandlas till ca 1dl om man ska räkna så. Varfö det skulle vara mycket ca 4 gånger om dagen förstår jag inte.  Det står ju samma på de flesta hemsidor om hur mkt valpar ska äta. Men nu äter han ju ändå inte den mängden men. Veterinären sa att hundarna äter så tills de blir lite större, kmmer ej ihåg omdet var 4 månader eller 6 månader men sen minskar intaget och en vuxen hund äter 2ggr om dagen. Iaf , tack för era råd, ska ringaveterinären igen
    Det kanske låter mycket för mig för att mina hundar äter Orijen och dagsgivan till min stora hund (25 kg muskler) är 300 gram om dagen, samojeden (17 kg muskler) får 250 gram och lilla Sheltien (5 kg) får 100 gram. Om dagen alltså. Fast de är ju förstås vuxna och växer inte. 

Dagsgivan för en valp som får Orijen är  120-240 gram om dagen när de väger 3-5 kg och 12-16 veckor.

Så som du förstår låter det jättemycket. Men då är ju Orijen ett bra foder med minimalt eller ingen som hellst spannmål. 

Pedigree's (mer spannmål, som gör att hundar generellt måste äta mer) skriver sin dagsgiva för 150 gram om dagen om hunden kommer väga 10 kg när den är färdigväxt.

TS, du tror inte att du har fattat fel? Att du ska ge 100 gram om dagen uppdelat på 4 gånger? 
  • Aniiee
    Aniiee skrev 2013-07-28 16:04:07 följande:
    Det kanske låter mycket för mig för att mina hundar äter Orijen och dagsgivan till min stora hund (25 kg muskler) är 300 gram om dagen, samojeden (17 kg muskler) får 250 gram och lilla Sheltien (5 kg) får 100 gram. Om dagen alltså. Fast de är ju förstås vuxna och växer inte. 

Dagsgivan för en valp som får Orijen är  120-240 gram om dagen när de väger 3-5 kg och 12-16 veckor.

Så som du förstår låter det jättemycket. Men då är ju Orijen ett bra foder med minimalt eller ingen som hellst spannmål. 

Pedigree's (mer spannmål, som gör att hundar generellt måste äta mer) skriver sin dagsgiva för 150 gram om dagen om hunden kommer väga 10 kg när den är färdigväxt.

TS, du tror inte att du har fattat fel? Att du ska ge 100 gram om dagen uppdelat på 4 gånger? 
    DVS 25 gram varje gång.
  • Dexter dot com
    HelloWorld skrev 2013-07-28 11:18:27 följande:
    Jag kanske tittat fel... ska kika vad det står, men jag har inte gett honom mer än 100 g nu på dessa två dagar då han inte ätit upp ändå... så har vart lite otrolig.. nu går han och knaprar i sig några st då och då... :/
    Skulle tippa att en 3kgs valp ska äta ca 100g/dag dvs drygt 1/2 dl*4. MIn Dvärgschauzer som väger 7 kg som vuxen åt 2dl på en hel dag + 2 dl välling som valp.
    Är det valpfoder ni ger och hur stor kommer hunden bli som vuxen. 
  • hundhår

Hej! En valp vänjer sig snabbt, godis ska vara sockerfritt, fritt från färgämnen och spannmål dvs torkat kött i alla dess former. Bra tugg är märgben och senor. Maten ska vara som godiset, köp inte hos veterinären de sponsras av företag som har massor av spannmål i fodren, välj ett spannmålsfritt foder och när valpen äter bra av det kan du prova att ge små bitar av annat gott men nyttigt se ovan, äter han dåligt av fodret då blir det foder som belöning. Valpar lär sig snabbt att äta sig mätt på det nyttiga och att det ev. kan komma godare om man gör något extra bra då blir det extra värdefullt, mycket bra att använda vid t ex inkallningsträningen som ni bl a har framför er. Ett exempel på ett bra spannmålsfritt foder är taste of the wild, innehåller inga konstigheter, du behöver inte ge så mycket för det innehåller mycket näring och blir därför inte dyrt om du räknar hur mycket din valp behöver. Min vuxna hund på 6 kg äter drygt 1 dl om dagen och sen lite torkat kött och någon torkad sena och sen ett märgben i veckan. Färskfoder utan spannmål är det bästa om ni har plats i frysen och kan planera för att tina i kylen varje dag.  Lycka till med valpen!

Svar på tråden Min valp äter inte sitt torrfoder som han ska