• Anonym (Undrar)

Kvinna: För och nackdelar med att kissa stående respektive sittande

Hej,

Varje sommar dyker det i den allmänna nyhetstorkan upp olika lösningar på "kvinnans stora problem" att måsta sitta och kissa. Det är "nya" uppfinningar i form av trattat av silikon (t.ex Gogirl) eller papp (urinell, tislet, She-pee m.m).
    Roskildefestivalen har provat urinoarer för kvinnor och Glastonburyfestivalen samarbetade med She-Pee med gratis trattar och särskilda urinoarer att använda dem i för flera år sedan.
    Tidningar och TV presenterar då och då exjobb från designskolor som antingen utvecklat bättre trattar eller unisexurinoarer. 
    Det har ordnats kurser i ståkissning för kvinnor och finns naturligtvis guider på nätet.
    Gemensamt är att kvinnor (vanligen) utvecklat dessa för att kvinnor ska slippa sätta sig på skitiga toaletter eller huka i skogen.
    Det konstiga är att ingen verkar använda dem. 
    Reaktionen på nyheten brukar vara några som säger att det kanske skulle kunna vara bra någon gång och många som sågar produkterna som onödiga och äckliga.
    I andra sammanhang hör man klagomål på äckliga toaletter eller att det är risk att få fästingar och andra kryp när man hukar i skogen.

Har du stött på någon av lösningarna?
    Är det överhuvud taget ett problem att inte kunna stå och kissa ibland?
    Skulle du kunna tänka dig att använda en tratt för att slippa huka eller hovra?
    Skulle det vara bättre med en unisexurinoar i enskilt bås?
    Vad är eller verkar vara bra eller dåligt med de olika lösningarna?
    Har du provat att stå och kissa med eller utan hjälpmedel?
    Känner du till om andra kvinnor brukar stå och kissa ibland?

Många frågor men eftersom nyheten kommer tillbaka år efter år måste det väl vara ett problem eller?

• Svar på tråden Kvinna: För och nackdelar med att kissa stående respektive sittande
  • Anonym (japp)

Jag använder Gogirl när jag springer distanspass eller tävlar. Det är alltid kö till toaletterna på tävling och då hamnar man efter som tjej. Killarna ställer sig i skogen och kissar. När jag springer för mig själv finns inga toaletter och jag vill inte sitta och visa min vita rumpa för alla som springer förbi.

Det är dock komiskt när män springer förbi när jag kissar stående och sedan ser att jag har bröst. De får liksom inte ihop det

• Helly

Jag har upplevt det som problematiskt i situationer när toalettfaciliteterna är genomäckliga. T.ex. var det en toalett vi stannade vid i Thailand... den var så äcklig att jag ställde mig på toasitsen och kissade på huk, balanserande på toaletten. Där hade det varit nice att kunna ståkissa!

En annan situation var när vi var ute på en ö i skärgården, där fanns det en jättedragig utetoalett. När man satte sig var det som att få en iskall fläkt på full fart rakt upp i urinröret. Är förvånad att jag kom därifrån utan en infektion!

Men under normala omständigheter... nej. Jag ser inget stort problem.

Den asiatiska modellen av toaletter är annars väldigt bra för offentliga toaletter, dvs en låg toalett som kvinnor enkelt kan sätta sig på huk över. Då slipper man alls vidröra toasitsen med rumpan.

• Queenie70

Det smartaste vore väl om inga kvinnor skulle stå å huka på muggen så att det skvätte och äcklades så att alla skulle få en ren mugg att sätta sig på. Blir alltid lika förvånad att kvinnor kan vara så jävla äckliga, slänga bindor och tamponger på golvet smeta mensblod på väggarna, ge fan i att spola samt att kissa ned hela jävla ringen, eller sitta å spotta stora loskor på golvet. Fattar inte vad som är fel på folk.

• Anonym (Undrar)
    Queenie70 skrev 2013-07-27 17:56:22 följande:
    Det smartaste vore väl om inga kvinnor skulle stå å huka på muggen så att det skvätte och äcklades så att alla skulle få en ren mugg att sätta sig på. Blir alltid lika förvånad att kvinnor kan vara så jävla äckliga, slänga bindor och tamponger på golvet smeta mensblod på väggarna, ge fan i att spola samt att kissa ned hela jävla ringen, eller sitta å spotta stora loskor på golvet. Fattar inte vad som är fel på folk.
    Jo, det är klart. Det är helt oacceptabelt att folk grisar ner medvetet men nu är det ju tyvärr så. 
  • Anonym (Gogirl)

Jag har provat Gogirl för att slippa huka i gräset. Det fungerar men känns rätt ovant.

• Anonym (Undrar)

Tack för svaren. Åtminstonde två som har provat eller använder "kisstratt".
    Finns det fler som vill svara?
    Eller har ni som svarat mer att berätta?
    Gogirl: Hur menar du, ovant? Har du fortsatt använda din Gogirl?

• Anonym (Gogirl)

Hur ska jag förklara. Man kommer liksom närmara det hela än om man sitter på en toalett.
    Man ser strålen, känner värmen genom tratten och känner lukten på ett annat sätt.
    Det känns "okvinnligt" om du förstår vad jag menar.
    Jag använde min Gogirl några veckor den sommaren men föredrog att huka eller sitta om det inte var allt för högt gräs eller äcklig toalett. Sen dess har jag känt att jag skulle vilja ha den ibland men eftersom det är så sällan ligger den inte längre i handväskan.
    .

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Gogirl) skrev 2013-07-31 21:08:00 följande:
    Hur ska jag förklara. Man kommer liksom närmara det hela än om man sitter på en toalett.
    Man ser strålen, känner värmen genom tratten och känner lukten på ett annat sätt.
    Det känns "okvinnligt" om du förstår vad jag menar.
    Jag använde min Gogirl några veckor den sommaren men föredrog att huka eller sitta om det inte var allt för högt gräs eller äcklig toalett. Sen dess har jag känt att jag skulle vilja ha den ibland men eftersom det är så sällan ligger den inte längre i handväskan.
    .
    OK, jag tror jag förstår. Låter inte helt perfekt.
    Hur mycket plats tart den? Låter inte som en bra lösning om man inte har plats med den i handväskan?
    Var köper man kisstrattar?
    Jag måste nog prova själv. 
  • droppen

Googla lite vet ja Flört
    Många sportbutiker säljer gogirl t.ex outnorth, addnature och sportamore. Där finns också recentioner. Ganska blandade åsikter.
    Jag har provat tislet som jag köpte på travelheroes. Det är en engångstratt av papp som är lätt att ha i väskan eller till o med i fickan. Gogirlförpackningen verkar vara lite mindre än en tom toarulle men man kanske kan ha den lös i väskan eller i en plastråse.

Svar på tråden Kvinna: För och nackdelar med att kissa stående respektive sittande