• Anonym (näsan i blöt)

När ska man "lägga näsan i blöt"?

Jag börjar bli otroligt frustrerad på hur två vuxna med ett litet barn (nu 1 år) i min närhet beter sig i sina föräldraroller och med vissa saker som händer med detta lilla barn. Problemet är ju att man inte FÅR lägga sig i någon annans sätt att göra med sina barn och är därför väldigt känsligt.

En av de saker jag reagerat på är:
    Barnet ges kaffe, citron, glass, godis, chips, ostbågar, kakor, bullar, saft, läsk osv.

För min del så ska ett barn på 4 månader (när det började) eller ens 9 månader (när glass, saft, kakor ges dagligen) få i sig detta i den stora mängd det gäller. Visst att barnet får smaka, men att anse att "xxxx ska ju såklart också ha, h*n ska inte vara utanför och inte få något gott". Ett barn i den åldern förstår inte om denne dricker vatten eller saft eller får ett rån istället för en kaka.

Det finns såklart andra saker som jag reagerar över också (det förväntas att barnet ska kunna så otroligt mkt, att denne ska förstå hur leksaker fungerar, eller hur man ska göra vissa saker utan att ens testat en enda gång. Reaktionen från föräldrarna blir då att de blir irriterade och "ger upp hoppet" om att deras barn någonsin ska kunna).
    Barnet sitter även i knäet(!!!) när de röker, kryper omkring på golvet på balkongen samtidigt som de röker.

Under vintern, när barnet inte ens hunnit bli 6 månader, fick de en inhalator då läkarna misstänkte att barnet utvecklat förkylningsastma. Föräldrarna skulle då sluta röka helt, för det sätter sig även i hud, hår och kläder vilket då innebär att det inte spelar någon roll om de står långt ifrån och röker, så snart de kommit in så utsätts deras barn igen.

De slutade inte röka, trots att det påverkar deras barn. Mamman skäms över det men ser det som hennes enda positiva om dagarna just nu (förutom deras barn) och hon "behöver" röka för att få några minuter för sig själv från barnet.

Att barnet pga stress från föräldrarnas gap och skrik (både på varann och barnet, även när barnet är ledset och sitter i famnen gapas det på barnet och varann) börjat krampa avslår de hela tiden, trots att även vi runt omkring sagt ifrån, både före och efter att läkarna sagt något.

Ååh, det finns en hel del som jag funderar på och känner inte riktigt är ok, men problemet är att vi ju som sagt inte FÅR lägga oss i hur andra gör med sina barn. Framförallt inte om vi själva inte har småbarn.

För några månader sedan var jag redo att åka och hämta barnet oavsett vad de skulle säga och be dem lösa sina problem och sen får de tillbaka sitt barn igen, istället för att göra det jag från början tänkt göra.

De, eller åtminstone mamman, älskar sitt barn och det är det ingen tvekan om, men alldeles för mkt går ut över barnet och det är inte ok.

När går man in på riktigt? Hur sätter man ned foten?

• Svar på tråden När ska man "lägga näsan i blöt"?
  • Litenbåt

Men om barnet skadas (rökningen) så borde du anmäla föräldrarna. Om de inte lyssnar på dig dvs? För det är klart att du ska säga till, ett barn skadas ju. Ta ansvar.

• Anonym (näsan i blöt)
    Litenbåt skrev 2013-07-27 18:56:34 följande:
    Men om barnet skadas (rökningen) så borde du anmäla föräldrarna. Om de inte lyssnar på dig dvs? För det är klart att du ska säga till, ett barn skadas ju. Ta ansvar.
    Jag försöker göra allt jag kan, och är på dem ofta om bl.a rökningen och påminner om besöket till läkaren i vintras.

Jag försöker ta mitt ansvar, men det är ju också det jag menar - när och hur får man lägga näsan i blöt?
    Så fort det är ngt som jag tror att även dem vet är fel så slås det alltid tillbaka med "jag vet, men jag orkar inte hålla på, låter xxx hållas så är h*n lugn" eller "Du har inga egna barn så du vet ingenting om hur det är".

Det är lite dit jag vill komma, när är det dags att anmäla? För jag känner att jag är utom all makt inför det här nu, har liksom inga egna kort kvar. Och då undrar jag då alltså när det är ok för mig, med eller utan barn, att lägga mig i? Och kan jag anmäla? t.ex. orosanmälan? Görs detta anonymt? (det spelar såklart ingen roll om det är anonymt eller inte, för de måste någon gång förstå att det inte är ok det som händer).

Ni som har barn, hur känsligt är det när ngn utan barn "lägger sig i", för det är ju vad föräldrarna ifråga tycker att jag gör, och säger åt er att tänka om? Och hur skulle ni reagera om ni får en orosanmälan mot er?
  • Anonym (jsh)

Jag skulle hata dig till döds om du anmälde min familj av de orsaker du nämner i ts.

Visst borde dom sluta röka, men dom är inte de enda föräldrar som röker - anmäla alla i din närhet eller vad?

• Litet My

Är du orolig på riktigt kan du ringa soc så får de utreda om de tycker det är värt att sätta in åtgärder/agera. Ja du kan anmäla anonymt, men presentera dig då inte för soc, då är det ingen anonym anmälan.

Jag har fått en obefogad anmälan till soc och visst var det jobbigt samtidigt som jag visste att jag inte gjort nåt fel. Sonen visade sig ha Autism och satt inte isolerad med mig som dagis hittat på.

Hade jag varit de hade jag definitivt tänkt till både om rökning, gap och skrik inför barnet osv.Varför skriker de åt barnet om det är ledset? Obestämd     

• Anonym (näsan i blöt)
    Anonym (jsh) skrev 2013-07-27 19:18:42 följande:

Jag skulle hata dig till döds om du anmälde min familj av de orsaker du nämner i ts.

Visst borde dom sluta röka, men dom är inte de enda föräldrar som röker - anmäla alla i din närhet eller vad?

Men det är ju dit jag vill komma - jag tror inte att jag vågar anmäla av den anledningen, men samtidigt måste jag, som tidigare person sagt, ta MITT ansvar som vuxen när jag ser hur barnet far illa.

Men vänta nu här... Det handlar INTE om folk/föräldrar som röker i allmänet, jag röker själv till och från. Läs om läs rätt. Det handlar om att de har barnet i sitt knä och samtidigt röker, barnet får röken rakt i ansiktet, och detta EFTER att läkare skrivit ut astmainhalator åt barnet då hon utvecklat förkylningsastma och den förvärras av att föräldrarna röker ö.h, hur illa är det då inte att de sitter och bolmar barnet rakt i ansiktet?

Eller kanske just det jag skrev i TS också, att barnet utvecklat kramper för att lugna sig själv när föräldrarna gapar och skriker på barnet när denne är ledsen, eller "oregerlig", och sitter i famnen.

Vad ska jag då som anhörig men ändå utomstående göra när jag ser hur barnet ändå far illa till och från och föräldrarna inte kan ta till sig från mig att de bör tänka om i vissa frågor?

Tala om för mig vad JAG ska göra för BARNETs skull, för även om jag älskar föräldrarna så är BARNET och dess välmående det viktigaste för mig, inte att jag kommer överens med föräldrarna om så är fallet.

• Anonym (näsan i blöt)
    Litet My skrev 2013-07-27 19:26:36 följande:
    Är du orolig på riktigt kan du ringa soc så får de utreda om de tycker det är värt att sätta in åtgärder/agera. Ja du kan anmäla anonymt, men presentera dig då inte för soc, då är det ingen anonym anmälan.

Jag har fått en obefogad anmälan till soc och visst var det jobbigt samtidigt som jag visste att jag inte gjort nåt fel. Sonen visade sig ha Autism och satt inte isolerad med mig som dagis hittat på.

Hade jag varit de hade jag definitivt tänkt till både om rökning, gap och skrik inför barnet osv.Varför skriker de åt barnet om det är ledset? Obestämd     
    Jo, jag känner liksom att jag behöver lite hjälp och vägledning nu i det här, då jag inte längre vet hur jag ska bära mig åt för att de ska förstå.

Jag vill ju såklart inte anmäla dem, det är det sista jag någonsin skulle vilja göra mot någon, men vad har jag sedan för val om de inte förstår hur de behandlar sitt barn... Mja... Jag får liksom suga på karamellen lite, bara prata med soc rent allmänt kanske om hur jag ska kunna hjälpa dem förstå....

Ja, varför skriker de på barnet om det är ledset... Om jag bara förstod det. De säger att de är trötta, tycker det är jobbigt när barnet gråter och inte slutar direkt (oavsett om barnet är trött eller av annan anledning är ledsen), att de inte orkar höra barnet, de är frustrerade på varann.

Barnet är i övrigt ett "snällt" barn, inget gap och skrik, inga hysteriska anfall. Barnet är ledsen och säger ifrån när barnet är hungrig, behöver få ny blöja eller trött, typ.

Jag är väl mest orolig över attityden de har gentemot barnet och det som rör hela situationen med barn och familj. Det känns som att de dessutom omedvetet låter allting gå ut över barnet, både frustration, irritation, ilska eller ledsamhet.

Jag tycker det råder brist på respekt, förståelse och insikt i hur allting påverkar barnet, och hur rädd blir inte h*n när h*n sitter i famnen, är ledsen av trötthet och mamma eller pappa tittar i ögonen och bara skriker "HÅÅÅÅÅÅLL KÄÄÄÄÄFTEN!!!!" *gulp*

Och såååå många gånger som jag sagt ifrån, blivit förbannad, gråtit, resonerat... De skyller på det ena och andra hela tiden, ursäktar sina beteenden när de vet att de gör fel...
  • Litet My
    Anonym (näsan i blöt) skrev 2013-07-27 19:37:26 följande:
    Jo, jag känner liksom att jag behöver lite hjälp och vägledning nu i det här, då jag inte längre vet hur jag ska bära mig åt för att de ska förstå.

Jag vill ju såklart inte anmäla dem, det är det sista jag någonsin skulle vilja göra mot någon, men vad har jag sedan för val om de inte förstår hur de behandlar sitt barn... Mja... Jag får liksom suga på karamellen lite, bara prata med soc rent allmänt kanske om hur jag ska kunna hjälpa dem förstå....

Ja, varför skriker de på barnet om det är ledset... Om jag bara förstod det. De säger att de är trötta, tycker det är jobbigt när barnet gråter och inte slutar direkt (oavsett om barnet är trött eller av annan anledning är ledsen), att de inte orkar höra barnet, de är frustrerade på varann.

Barnet är i övrigt ett "snällt" barn, inget gap och skrik, inga hysteriska anfall. Barnet är ledsen och säger ifrån när barnet är hungrig, behöver få ny blöja eller trött, typ.

Jag är väl mest orolig över attityden de har gentemot barnet och det som rör hela situationen med barn och familj. Det känns som att de dessutom omedvetet låter allting gå ut över barnet, både frustration, irritation, ilska eller ledsamhet.

Jag tycker det råder brist på respekt, förståelse och insikt i hur allting påverkar barnet, och hur rädd blir inte h*n när h*n sitter i famnen, är ledsen av trötthet och mamma eller pappa tittar i ögonen och bara skriker "HÅÅÅÅÅÅLL KÄÄÄÄÄFTEN!!!!" *gulp*

Och såååå många gånger som jag sagt ifrån, blivit förbannad, gråtit, resonerat... De skyller på det ena och andra hela tiden, ursäktar sina beteenden när de vet att de gör fel...
    Hur nära står ni varandra? De verkar ju inse att det är fel men inte kunna/orka/vilja bryta. Vad skulle hända om du bad dem söka hjälp eller var så ärlig att du sa att "Jag orkar inte se detta längre nu, nu tar ni tag i det eller så gör jag det?"

Får ont i magen av att läsa det du skriver och jag tror inte det blir bättre heller, en 1 åring är ganska lugn och snäll jämfört med en 2-3-4 åring om de har svårt att palla nu, hur tror du fortsättningen kommer att bli?  
  • Queenie70
    Anonym (jsh) skrev 2013-07-27 19:18:42 följande:

Att du skulle hata mig skulle vara helt irrelevant. Sitta av röka med ett astmatiskt spädbarn i knät är en omsorgsbrist i samma klass som om de kvävde ungen med en kudde över ansiktet några gånger om dagen.
  • Anonym (jsh)
    Queenie70 skrev 2013-07-27 19:45:05 följande:

Att du skulle hata mig skulle vara helt irrelevant. Sitta av röka med ett astmatiskt spädbarn i knät är en omsorgsbrist i samma klass som om de kvävde ungen med en kudde över ansiktet några gånger om dagen.

Möjligt - men INGET blir bättre av att soc blandas in - aldrig någonsin!!!!
  • Litet My
    Queenie70 skrev 2013-07-27 19:45:05 följande:

Svar på tråden När ska man "lägga näsan i blöt"?