När ska man "lägga näsan i blöt"?
Jag börjar bli otroligt frustrerad på hur två vuxna med ett litet barn (nu 1 år) i min närhet beter sig i sina föräldraroller och med vissa saker som händer med detta lilla barn. Problemet är ju att man inte FÅR lägga sig i någon annans sätt att göra med sina barn och är därför väldigt känsligt.
En av de saker jag reagerat på är:
Barnet ges kaffe, citron, glass, godis, chips, ostbågar, kakor, bullar, saft, läsk osv.
För min del så ska ett barn på 4 månader (när det började) eller ens 9 månader (när glass, saft, kakor ges dagligen) få i sig detta i den stora mängd det gäller. Visst att barnet får smaka, men att anse att "xxxx ska ju såklart också ha, h*n ska inte vara utanför och inte få något gott". Ett barn i den åldern förstår inte om denne dricker vatten eller saft eller får ett rån istället för en kaka.
Det finns såklart andra saker som jag reagerar över också (det förväntas att barnet ska kunna så otroligt mkt, att denne ska förstå hur leksaker fungerar, eller hur man ska göra vissa saker utan att ens testat en enda gång. Reaktionen från föräldrarna blir då att de blir irriterade och "ger upp hoppet" om att deras barn någonsin ska kunna).
Barnet sitter även i knäet(!!!) när de röker, kryper omkring på golvet på balkongen samtidigt som de röker.
Under vintern, när barnet inte ens hunnit bli 6 månader, fick de en inhalator då läkarna misstänkte att barnet utvecklat förkylningsastma. Föräldrarna skulle då sluta röka helt, för det sätter sig även i hud, hår och kläder vilket då innebär att det inte spelar någon roll om de står långt ifrån och röker, så snart de kommit in så utsätts deras barn igen.
De slutade inte röka, trots att det påverkar deras barn. Mamman skäms över det men ser det som hennes enda positiva om dagarna just nu (förutom deras barn) och hon "behöver" röka för att få några minuter för sig själv från barnet.
Att barnet pga stress från föräldrarnas gap och skrik (både på varann och barnet, även när barnet är ledset och sitter i famnen gapas det på barnet och varann) börjat krampa avslår de hela tiden, trots att även vi runt omkring sagt ifrån, både före och efter att läkarna sagt något.
Ååh, det finns en hel del som jag funderar på och känner inte riktigt är ok, men problemet är att vi ju som sagt inte FÅR lägga oss i hur andra gör med sina barn. Framförallt inte om vi själva inte har småbarn.
För några månader sedan var jag redo att åka och hämta barnet oavsett vad de skulle säga och be dem lösa sina problem och sen får de tillbaka sitt barn igen, istället för att göra det jag från början tänkt göra.
De, eller åtminstone mamman, älskar sitt barn och det är det ingen tvekan om, men alldeles för mkt går ut över barnet och det är inte ok.
När går man in på riktigt? Hur sätter man ned foten?