Anonym (kickstart) skrev 2013-07-28 10:11:11 följande:
Träning ger färdighet tänker jag och han behöver träna, det vinner både han, barnen och du på.
Visserligen kanske han inte kan sätta gränser lika bra som du, hålla ordning lika bra som du, tänka på allt på samma sätt som du och se helheten.
Men det enda sätt han kan lära sig det på är att prova och prova och prova igen. Träna allså,
Du kanske tänker då att det kommer gå ut över barnen, ja, det kanske det gör säger jag, men det går mer ut över barnen att dom har en mamma som hatar deras pappa, en pappa som känner sig underlägsen mamma och som troligen kommer bli mer och mer handlingsförlamad, för när man är osäker så tar man inga intinativ.
Han behöver känna att han kan, och kan bra, lika bra som du, han behöver känna att vingarna bär helt utan att du är med.
Han behöver kort sagt en dos självförtroende.
Och det får han när han provar och märker att han kan själv, att han är en bra pappa, att det funkar när han har hand om barnen själv.
Där tror jag nyckeln ligger ts, han måste våga, han måste prova och han måste känna att han lyckas.
Själv.
Det är nummer ett, nummer två är att sätta en bok om gränsdragningar gentemot barn på ett sunt sätt i händerna på honom.
Det låter ju bra och vettigt, men det har inte fungerat så. Ska läsa det här igen om ett tag och fundera mer på om jag har missat något.