• Fobiker

Fobi för att delta på internet, kallas?

Ja, jag tror att den bör klassas som någon slags social fobi. Jag som har diagnosen Fobisk personlighetsstörning, med många drag av social fobi, känner igen det där väldigt mycket. Det tog flera år innan jag vågade börja skriva på de forum jag läste. För mig handlar det om en ständig rädsla för att göra fel och verka dum som även spiller över i den virtuella världen. Även fast jag är anonym överallt där jag skriver på nätet (förutom Facebook) så tycker jag att det är skitjobbigt att uttrycka mina åsikter och stå upp för dem. Tänk om jag har fel och gör bort mig? Det är nästan lika jobbigt för mig som att göra det IRL. Ändå har jag blivit mycket bättre på det under de senaste åren. Övning ger färdighet antar jag, och tröskeln är trots allt lite lägre online. Men jag tror inte alls att det är ovanligt att personer som har social fobi och liknande diagnoser känner sig socialt hämmade även online.     

• Fobiker

Ja, precis så är det för mig också. Jag har många åsikter, dock inga extrema, men känner ofta att jag inte orkar ge mig in i forumdiskussioner för att jag inte vet om jag kan försvara mig. Och ett kort inlägg kan ta hur lång tid som helst att formulera, bara för att det skall bli precis "rätt" (vilket det såklart aldrig blir). Ofta börjar jag skriva ett svar men ger upp efter ett tag och trycker bara bort alltihop eftersom jag inte får till det. Har du någon liknande rädsla i andra sociala sammanhang?     

Svar på tråden Fobi för att delta på internet, kallas?