• Anonym (Aj)

Vad hjälper bäst mot typ ischias? Inte ens morfinpreparat hjälper

Ni som haft ischias eller liknande... Tog en tramadol 20 mg fick av svärmor innan jag lade mig igår kväll kl 22. Kl 0.45 vaknade jag av smärtan som ilar ner i ena benet fast mer på framsidan och höften, skinkan. Går bara inte ligga still. Gör otroligt ont och jag ta istället en oxynorm 5 mg, somnar om fast smärtan bara släppt pyttelite. Kl 03.30 vaknade jag nu och gör ondare än nånsin. Vilken tablett hjälper bäst mot ischias? Har för mig att det hjälpt med Ipren förra gången för att lindra så jag märker skillnad men nu är det urjobbigt😥. Brukar det vara så här svårt att lindra sån smärta eller kan jag ha nåt annat, typ diskbråck? Usch, orkar inte längre..Hela bäckenet värker😥...hjälp nån... Ge mig råd.. Ska ringa vct på mån men tills dess kan nån tipsa om vad som helst..

• Svar på tråden Vad hjälper bäst mot typ ischias? Inte ens morfinpreparat hjälper
  • Ninen79

Du kan ta flera oxynorm upp till 4-6 per dag säger min läkare. Ipren är väl antiinflammatoriskt? har för mig att det är bra för att få ordning på nerven. Alltså kombinera dem två

• Anonym (Aj)

Tack snälla du för svar! Har sovit lite nu men testar detta med en gång.

• Queenie70

För mig funkade absolut ingenting när det ilade på det viset som du beskriver. Fick operation inom två månader, då det hela efter magnetröntken visade sig bero på diskbråck. Citodon funkade korta stunder.

• Anonym (Aj)

Men oj då, ja det är nog bäst att be om magnetröntgen eftersom det återkommer med jämna mellanrum. Kanske är diskbråck. Gick smärtan ner på fram eller baksidan av benet/benen?

• NaCl

Hoppas pillren är utskrivna och ordinerade åt dig. Alla går ju inte att kombinera med varandra. För mig var TENS-apparat ovärderlig när jag hade ischias. Men du bör ju def. få uppkollat om det är diskbråck du har. Känner med dig - det du beskriver låter verkligen outhärdligt. Kyla har jag för mig att jag använde också. Blå gelepåse som köpts på apoteket och hade i frysen.

• Anonym (Aj)
    NaCl skrev 2013-07-28 07:03:56 följande:
    Hoppas pillren är utskrivna och ordinerade åt dig. Alla går ju inte att kombinera med varandra. För mig var TENS-apparat ovärderlig när jag hade ischias. Men du bör ju def. få uppkollat om det är diskbråck du har. Känner med dig - det du beskriver låter verkligen outhärdligt. Kyla har jag för mig att jag använde också. Blå gelepåse som köpts på apoteket och hade i frysen.

Ja oxynormen fick jag i utskrivet i höstas men tramadolen fick jag ett par st av svärmor...får prova kylpåse oxå. Tens kan man väl låna av sjukgymnasten väl? Tack snälla:)
  • Anna74a

Låter som när jag hade ett rejält diskbråck.
    Jag tog två Alvedon 500 mg
    Och kombinerade det med tramadol för att få någon som helst smärtlindring.
    Men om det inte är utskrivet på dig känns det väl som att du först måste gå till en läkare först som du hade tänkt.

• NaCl

Om du får svårt att hålla tätt med avföring eller urin måste du söka akut!

Kan du lägga upp underbenen på en stol eller liknande? Det heter psoas-ställning. Googla det! Man kan ställa en stol el. dyl i sängen om man inte klarar att lägga sig ¨på golvet. Det kan hända att det lättar om det ligger och trycker.

Jag la kyla just i muskelfästet under skinkan där ischiasnerven fäster.   

Om du inte testat det så smörj rejält med Voltarengel eller motsv. preparat som finns receptfritt på apoteket. Om du har nån som kan ta sig dit. 

TENS kan man nog få låna men jag har köpt mina själv. Kör med dubbla ibland.

• Anonym (Aj)
    Anna74a skrev 2013-07-28 07:15:47 följande:
    Låter som när jag hade ett rejält diskbråck. Jag tog två Alvedon 500 mg Och kombinerade det med tramadol för att få någon som helst smärtlindring. Men om det inte är utskrivet på dig känns det väl som att du först måste gå till en läkare först som du hade tänkt.

Men usch då, är skiträdd att det är diskbråck. Ja jag får be om tabletter. Min man köpte Ipren mjuka kapslar 400 mg. Undrar om de går att kombinera m Tramodol?!
    NaCl skrev 2013-07-28 07:19:11 följande:
    Om du får svårt att hålla tätt med avföring eller urin måste du söka akut! Kan du lägga upp underbenen på en stol eller liknande? Det heter psoas-ställning. Googla det! Man kan ställa en stol el. dyl i sängen om man inte klarar att lägga sig ¨på golvet. Det kan hända att det lättar om det ligger och trycker. Jag la kyla just i muskelfästet under skinkan där ischiasnerven fäster.    Om du inte testat det så smörj rejält med Voltarengel eller motsv. preparat som finns receptfritt på apoteket. Om du har nån som kan ta sig dit.  TENS kan man nog få låna men jag har köpt mina själv. Kör med dubbla ibland.         

Ligger på altangolvet just nu som du skriver. Känns lite skönt. Har smörjet in mig m både tigerbalsam innan och nyss m hästliniment. Men Voltaten är kanske bättre.
Svar på tråden Vad hjälper bäst mot typ ischias? Inte ens morfinpreparat hjälper