• Anonym (Aj)

Vad hjälper bäst mot typ ischias? Inte ens morfinpreparat hjälper

Ni som haft ischias eller liknande... Tog en tramadol 20 mg fick av svärmor innan jag lade mig igår kväll kl 22. Kl 0.45 vaknade jag av smärtan som ilar ner i ena benet fast mer på framsidan och höften, skinkan. Går bara inte ligga still. Gör otroligt ont och jag ta istället en oxynorm 5 mg, somnar om fast smärtan bara släppt pyttelite. Kl 03.30 vaknade jag nu och gör ondare än nånsin. Vilken tablett hjälper bäst mot ischias? Har för mig att det hjälpt med Ipren förra gången för att lindra så jag märker skillnad men nu är det urjobbigt😥. Brukar det vara så här svårt att lindra sån smärta eller kan jag ha nåt annat, typ diskbråck? Usch, orkar inte längre..Hela bäckenet värker😥...hjälp nån... Ge mig råd.. Ska ringa vct på mån men tills dess kan nån tipsa om vad som helst..

• Svar på tråden Vad hjälper bäst mot typ ischias? Inte ens morfinpreparat hjälper
  • Anonym (Ryggopad)
    ingvild01 skrev 2013-08-01 21:34:41 följande:
    Hej ts! Lider med dig, vet exakt hur det kan kännas. Jag hade samma problem som dig i 3 år, blev skickat runt inom landstingets olika regimer till så kallade specialiister under dessa år...Fick slutligen besked att jag skulle leva med eländet och en massa morfin preparat. Vägrade ge mig, fick höra talas om Ryggkirurgiska kliniken i Strängnäs, kontaktade dom själv och fick tid innom kort. Det tog Strängnäs läkare 10 min att kunna fastställa VAD som var felet, detta hade IMGEN sk speciallister klarat av på de 3 åren jag var i deras händer.Jag blev opererad 3 veckor senare av Strängnäs.Gör inte samma misstag som jag, jag dröjde lite för långt på tiden innan jag till slut hittade de som kunde ryggar, tack vare det är jag inte 100% återställd idag. Strängnäs sa att om jag kommit dit tidigare, hade min rygg blivit som ny.
    Så stackars ts, sök dig dit samma vart i Sverige du bor, dom tar emot patienter från hela landet.
    Lycka till!
    Håller med till 100% Så var det för mig också! 
  • Anonym (aj 2)

Min egen erfarenhet av ischias och diskbråck är att jag inte tar andra värktabletter än ipren. Det gör förbannat ont, det känns ju som att gå av på mitten bit för bit. 

Jag har alltid alltid kämpat med att röra mig när det är som värst. Dvs gå på promenader fast jag egentligen vill lägga mig ner och dö. Tror att det är bättre att bita ihop och röra sig fast smärtan är outhärdlig , iaf för mig. 

Nu för tiden slipper jag det värsta eftersom jag har turen att ha en landstingsansluten kiropraktor här. Går dit 3-4 gånger när jag känner vart det barkar och hon har satt ihop ett träningsprogram åt mig.

Min värk kommer från en bilolycka för 20 år sedan, kotförskjutningar, krossad kota i ryggen och en krossad höft. Värken kanske är annorlunda när den är orsakad av yttre våld? Iaf så vet jag ju varför det gör ont och slipper vara orolig för det iaf...

• Anonym (ssk)
    NaCl skrev 2013-08-01 17:16:18 följande:
    Såvitt jag förstår så är Diklofenak, Voltaren och Ipren ungefär samma sak??? Hur man svarar kan säkert variera lite precis som vilka biverkningar man får av olika preparat.

Har du ställt inte TENS-appraten på rätt läge? Det som du fick testa hos sjukgymnasten, om det nu var hög eller lågfrekvent eller blandning. Är det en sjukgymnast som ger akutpunktur kanske det kan vara bra? 

Finns det ingen möjlighet att söka en annan läkare? Eller sök på akuten mitt i natten eller nåt! Det är ju verkligen inte så att du inte försökt lösa detta. Berätta hur lite du sover om du söker hjälp igen!      

Diklofenak och Voltaren är samma, innehåller det verksamma ämnet diklofenak. Ipren är inte samma utan det innehåller ibuprofen. Och det är inte samma sak!
  • Anonym (Ryggopad)
    Anonym (ssk) skrev 2013-08-01 21:53:18 följande:

Diklofenak och Voltaren är samma, innehåller det verksamma ämnet diklofenak. Ipren är inte samma utan det innehåller ibuprofen. Och det är inte samma sak!
    Diklofenak är farligt för hjärtat mm. Bara något att ta tillfälligt. Jag har aldrig fått någon som helst effekt av dem. Undrar hur verksamma de är egentligen.
  • Mineralvatten
    Anonym (Aj) skrev 2013-07-28 03:55:43 följande:
    Ni som haft ischias eller liknande... Tog en tramadol 20 mg fick av svärmor innan jag lade mig igår kväll kl 22. Kl 0.45 vaknade jag av smärtan som ilar ner i ena benet fast mer på framsidan och höften, skinkan. Går bara inte ligga still. Gör otroligt ont och jag ta istället en oxynorm 5 mg, somnar om fast smärtan bara släppt pyttelite. Kl 03.30 vaknade jag nu och gör ondare än nånsin. Vilken tablett hjälper bäst mot ischias? Har för mig att det hjälpt med Ipren förra gången för att lindra så jag märker skillnad men nu är det urjobbigt😥. Brukar det vara så här svårt att lindra sån smärta eller kan jag ha nåt annat, typ diskbråck? Usch, orkar inte längre..Hela bäckenet värker😥...hjälp nån... Ge mig råd.. Ska ringa vct på mån men tills dess kan nån tipsa om vad som helst..
    kapa ichasnerven kanske kan hjälpa.
  • Anonym (Dsk)
    Anonym (ssk) skrev 2013-08-01 21:53:18 följande:

De är samma sak så till vida att båda NSAID -preparat med samma verkningsmekanism. Smärtlindrande och antiiflammatoriska.
  • Anonym (ssk)
    Anonym (Ryggopad) skrev 2013-08-01 21:54:54 följande:
    Diklofenak är farligt för hjärtat mm. Bara något att ta tillfälligt. Jag har aldrig fått någon som helst effekt av dem. Undrar hur verksamma de är egentligen.

Nej, det är det inte.
    Mineralvatten skrev 2013-08-01 21:59:51 följande:
    kapa ichasnerven kanske kan hjälpa.

Inte speciellt bra råd.
    Anonym (Dsk) skrev 2013-08-01 22:01:32 följande:
    De är samma sak så till vida att båda NSAID -preparat med samma verkningsmekanism. Smärtlindrande och antiiflammatoriska.

Hur gick du diklofenak och ibuprofen till samma ämne? De är helt skilda ämnen.
  • Mineralvatten
    Anonym (ssk) skrev 2013-08-01 22:06:04 följande:

Nej, det är det inte.

Inte speciellt bra råd.

att kapa nerven gör att smärtan försvinner, sedan finns det ju baksidor med det men det var inte vad ts efterfrågade.
  • Anonym (Dsk)
    Anonym (ssk) skrev 2013-08-01 22:06:04 följande:

Jag har inte skrivit att det är samma verksamma substans. Men båda är NSAID-preparat och har samma verkningsmekanism. Vilket är anledningen till att de inte ska kombineras.
Svar på tråden Vad hjälper bäst mot typ ischias? Inte ens morfinpreparat hjälper