• Anonym (Undrar)

Kan man göra sina barn autistiska?

Förlåt om det låter provocerande, men jag undrar om t.ex. uppfostran, miljö, kost och liknande kan på något sätt påverka ett barns utveckling så att man 'skapar' beteenden/egenskaper som skulle kunna förväxlas med t.ex. autistiska? Så att barnet faktiskt blir diagnosticerat? Eller skulle detta vara totalt omöjligt?

• Svar på tråden Kan man göra sina barn autistiska?
  • Anonym (Undrar)

Ingen som har någon åsikt om det här?

• Litet My

Såna saker brukas kollas upp väldigt noga i utredningen just för att utesluta sådana saker. Ofta ber man föräldrar till barn som haft det väldigt jobbigt vänta tills barnet stabiliserat sig innan utredning.men visst kan det uppstå betenden som liknar Autism i det du tagit upp, dock tar man som sagt hänsyn till såna saker vid diagnosticering.

• Anonym (autistmamma)

Autism är så specifikt och ska dokumenteras från flera olika håll (föräldrar, barnomsorg, vård, skola etc) för att du ska få diagnosen så mitt svar är nej, du kan inte uppfostra någon autistisk. Reaktionerna på språk, det konkreta tolkandet av språket kan du inte lära in dig (ex kändes som om himlen ramlade ned på mig- Men gjorde det inte ont då?) Barn är extremt receptiva och om du träffar andra barn och vuxna snappar du åt dig om du är normalfungerande och det i sådana fall inlärda autistiska skulle bli vacklande, barn kan inte vara konsekventa på det viset. Talar du om utvecklingsstörning kan brister i omsorgen, svåra brister, ge en lägre utvecklingsnivå så länge som barnet är utsatt för den men har då möjlighet att komma sig ur det med hjälp och stöd från en välfungerande omgivning. Men autism och utvecklingsstörning är inte samma sak däremot. 

• Mumin80

Min 3, 5-åriga dotter utreds för autism. Frågan du ställer gör nog väldigt ont för dem som har barn med autism, eftersom man som förälder till ett annorlunda barn ägnar väldigt mycket tid åt att undra om det är man själv som är en dålig förälder, just för att alla andras barn är jättesnälla och ens eget är ett litet monster (som det ibland känns). 

Men för att svara på din fråga:
    Jag tror att vissa autistiska beteenden säkert kan framkallas genom extrem vanvård, typ "rumänska barnhemsbarn". Det finns också en hel del medicinska tillstånd som hjärnskador, kromosomfel och sjukdomar där symptomen inkluderar ett autistiskt beteende. 

I dessa fall så torde "autismen" i viss grad kunna "botas" om det bakomliggande problemet är behandlingsbart och behandlas. 

Ett vanligt problem med autistiska barn är också att de kan ha svårt att berätta om de t.ex. har ont. Vilket gör allergier och andta fysiska åkommor mycket svårare att upptäcka. Om det autistiska barnet också har t.ex. oupptäckt gluten- eller mjölkallergi, så kan säkert en allergenfri diet få barnet att må bättre, vilket säkert också lindrar de autistiska symptomen och också gör barnet mer mottagligt för annan behandling/träning/rehabilitering.

Men "äkta" autisn tror jag är medfödd, och kan inte botas, lika lite som du kan bota nån som är född döv eller utan ben. Men precis som du kan operera in cochlea(?)implantat hos ett dövt barn och ge ett barn utan ben proteser, så kan du hantera och lindra det medfödda funktionshinder som autism är. Ibland till den grad att det inte "syns", precis som du kanske inte ser att bån har hörapparat ellet benproteser. Men när du sen ber personen med benproteser springa, eller personen med autism hantera en komplex social situation,  då syns det. 

Sen finns det många missuppfattningar om vad autism är och hur det uttrycker sig.  Säg autism och folk tänker "Rainman"... Men man måste inte ha avvikande ögonkontakt eller avvikande motorik bara för att man har autism (även om många har det). Man måste inte heller sitta i ett hörn och vara okontaktbar, man kan vara utåtagerande och gränslös istället. Och båda varianterna på "symptom" går säkert att "framkalla" precis som man kan hugga av nåns ben (men det är ungefär den graden av övergrepp vi snackar om). Men det jag ser hos min dotter, som inte går att framkalla, är "roten" till beteendena som är symptomen. Hon funkar helt enkelt inte som andra, hennes hjärna är inte kopplad som andras, vissa saker som borde vara medfödda saknas och annat finns där istället. Och det går inte att framkalla. 

• Anonym (y)

Ja, det kan bero på miljön. Se bara på barnhemsbarnen som inte får någon stimulans, de hamnar i ett autistiskt tillstånd. Barn är oerhört sårbara, minns inte exakt i vilken ålder men som små och får de då inte träna den förmåga vi normalt tränar så blir de autistiska. 

Barn i Sverige, t.ex, som diagnosticeras inom autismområdet har nog däremot inte den bristen i uppfostran utan där är det annat som spelar in. De har helt enkelt en annorlunda uppbyggd hjärna från grunden, skulle jag tro då.

• Anonym (Undrar)

Tack för alla svar! Jag har massor med följdfrågor och återkommer snart :)

Men jag ville bara fort svara mumin80: jag vill verkligen inte att någon ska ta illa upp! Jag förstår att det måste vara jättejobbigt att ha barn med speciella behov, både i vardagen och att hantera alla tankar och funderingar inombords. Och jag tror absolut att 'äkta' autism är medfödd och givetvis inte föräldrarnas fel på något sätt. Så snälla, ta inte illa upp!

Svar på tråden Kan man göra sina barn autistiska?