• stor grön drake

Pott träning för personer med autismspektrumstörning?

Hej!
    Min son har just avslutat en stor utredning som inte gav tydliga resultat, mycket pga att de måste modifiera momenten för mycket samt att det fanns moment han bara vägeade göra. Slutsumman blev trolig störning i autismspektrat men iom att han bara är 3,5 ville de vänta och se hur han utvecklas innan de sätter en diagnos, de ville även avvakta talpedagogens utredning som blivit försenad flera gånger.
    På nätverksmötet med barndagvården nämndes något om att det i Uppsala fanns metoder för pott träning för barn med autism. Min son har en total blockering vad gäller toalett, potta och blöjlöshet. Hela hans värld rasar. Det var pga detta det nämndes på mötet. Nu har 4 veckor av hans semester gått och vi märker ingen förbättring alls, snarare tvärt om, med "vanliga" metoder för pott träning. Jag hade velat titta närmare på denna metod som BUP talade om för att få lite tips och nya ideer, men hittar ingen info alls
    Just nu är det semestertider och det är hopplöst att få kontakt, därför frågar jag här om någon känner till detta?

• Svar på tråden Pott träning för personer med autismspektrumstörning?
  • Loppaan

Använder metoder från Uppsala i jobbet med en autustisk liten pojke. Kan kanske vara samma? Finns en massa olika övningar för olika vardagssituationer. Allt handlar om att barnet inte r göra fel och att msn hjälper barnet att göra rätt. Och sedan massvis med belöning på det. :) Habiliteringen där du bor har kanske tillgång till det eller något annat likvärdigt.

• Lindsey Egot NO1

Jag har en bra app. Vet att barn med autism är lättare att nå visuellt via bilder. Elmo potty är en interaktiv belöningssystem där det finns fyra steg. 1 potty, 2 wipe, 3 flush, 4 wash

När man gjort varje steg och tryckt på varje får man en belöning i en visuell stickers.

Appen innehåller även sagor där man kan leta stickers så man får fler att välja mellan. Den är på engelska iof men jag väljer alternativet att läsa så jag översätter i huvudet.

• stor grön drake

Habben har säkert tillgång, men de är hopplösa att få tag på pga av semestrar Just detta att inte kunna göra fel är viktigt, vi har kämpat i 1,5 år för att han ska komma ifrån blockeringen mot att säga förlåt, där är barnomsorgen boven, mer specifikt en tidigare föreståndare. Vi har tagit det extremt lungt med pottan/toaletten och backat vid hysteri, men känner oss lite handfallna då redan frågan "behöver du byta blöja / har du kissat/bajsat?" utlöser hysteri och ilska. Appen ska jag titta närmare på, men hittills har inte liknande "mutor" fått honom till toaletten. Dock inte testat appar till det innan.

• Mumin80

Vi är i liknande situation, dottern är också 3, 5. Vi har lagt det på hyllan,  frågar om hon vill  kissa/bajsa, men inte mer. Lillasyster har börjat sitta på pottan en del, och 3, 5-åringen ska börja på storbarnsavdelningen på dagis där typ ingen annan har blöja. Så vi väntar å hoppas att nåt ska "lossna".

Dottern är väldigt mycket sån  det måste ske på hennes villkor och  hennes initiativ, annars funkar det inte.

• Lindsey Egot NO1
    stor grön drake skrev 2013-07-29 05:21:47 följande:

Habben har säkert tillgång, men de är hopplösa att få tag på pga av semestrar smile4.gif Just detta att inte kunna göra fel är viktigt, vi har kämpat i 1,5 år för att han ska komma ifrån blockeringen mot att säga förlåt, där är barnomsorgen boven, mer specifikt en tidigare föreståndare. Vi har tagit det extremt lungt med pottan/toaletten och backat vid hysteri, men känner oss lite handfallna då redan frågan "behöver du byta blöja / har du kissat/bajsat?" utlöser hysteri och ilska. Appen ska jag titta närmare på, men hittills har inte liknande "mutor" fått honom till toaletten. Dock inte testat appar till det innan.

Nu har jag inte testat det på autistiska barn men det har funkat på barn med andra funktionsnedsättningar och även mitt yngsta barn som inte har varken diagnos eller funktionsnedsättning men som är extremt envis. Men a och o är att verkligen ta det i barnets takt för det finns faktiskt de barn som slutar kissa och bajsar. De går och håller sig och sedan får de problem med njurarna (de får kateter tillslut) och förstoppning (som kan vara extremt smärtsamt).

Mitt råd är att låta barnet gå naken hemma och bor ni så ni har en trädgård kan ni välja ut en plats där han kan kissa om man inte skulle hinna in till toaletten. Du kan även måla egna bilder eller dra ut på nätet på ett barn som kissar på toaletten, en som torkar sig, en som spolar och en som tvättar händerna så använder ni dom för att förstärka orden visuellt.
  • stor grön drake

Problemet är att han inte godkänner att vara naken. Vi bor iof i lägenhet och hyreshusets gård på 3x7 m ligger fullt synlig från gatan så det känns inte bra, men i får fara till mor och farföräldrar när ivill, de bor ihus på landet bådadera. Han går nu och kämpar emot bajsandet, och det gör mig orolig. Vi vill gärna få honom torrdå blöjbyte inte heller är oproblematiskt och han är stor och stark. Han börjar stora sidan i höst och har redan lite utsatt position, så jag är rädd att de äldre kommer retas ännu mer med honom. Han bryr sig inte om själva de verbala retandet, men de försöker ju mer och mer tills de provocerar upp en reaktion, och sen får han skäll för att han slagit, bitit, knuffat blir inte bättre av att ingen i vår omgivning haft problem. Min syster hade med yngsta, tills de kom på att använda toaring istället för potta, sen var det klart och hon blev helt torr på en vecka, vid 2 års ålder...

• UnikFamilj

Först behöver du ha klart för dig om det finns nån medicinsk anledning till att han försöker hålla sig - alltså har han tendens till förstoppning? Kan det ha gjort ont? Eller är det rädsla, den psykologiska biten? Inte direkt lättare... =/
    Vi har stökat mycket med mina (samma diagnos), och lösningarna har varit varierande. Äldsta hade förstoppningsproblematik som orsakade massiv rädsla, och vi fick jobba i väldigt väldigt små steg för att närma oss toa. Länge funkade potta bättre, sen ring som vi hade med oss överallt. Detaljerna kring allt skriver jag inte ut här, av respekt för tjejen. Ev kan jag ha en mer privat inbox-korrespondens.
    Med sonen gällde massor av stöd, eftersom han har motoriska svårigheter så han hade svårt att få sig själv till toa. Vi pratade också mycket om det med honom, han var verkligen motiverad men behövde mycket förstärkning för att orka kämpa.
    Minstingen, också samma diagnos, så hur syskonen gjorde och tog efter - pottränade sig själv "klart" vid två års ålder... Så det kan onekligen vara olika.

Överlag, ta det i små små steg! Mycket förstärkning för minsta lilla framsteg.  

• stor grön drake

Det är nog psykiskt för honom, eller, nu är han går och håller sig för att undvika blöjbyte och toalettbesök blir det ju fysiskt med. Han har inte anlag för förstoppning, snarare tvärt om. Det stora problemet är att han har svårt med förändringar som han inte väljer själv. Tex tar det 3-5 veckor varje vår och höst vid bytet keps/mössa. Tyvärr slutar det oftast med att vi måste gömma alternativet. Då tjurar han några dagar innan han bestämmer sig för att byta. Men det finns inget likvärdigt med toaletten tyvärr. Han har vissa kommunikationsproblem, och framförallt problem att förstå vad saker har med honom att göra. Han vet att alla andra kissar/bajsar på pottan eller toaletten. Han vet att vi vill att han ska göra det med. Men han förstår inte vad det har med honom att göra (bup använde det exemplet vid nätverksmötet), det är som att innan han klurat ut varför han ska göra det, så "funkar inte" det. Funkar inte är vanligt förekommande här. Känner igen mig själv från mattelektioner i skolan. Innan jag fattade hur de funkade så kunde jag inte räkna de enklaste uppställningar, fast jag mindes reglerna.

• UnikFamilj
    stor grön drake skrev 2013-07-29 21:19:19 följande:
    Det är nog psykiskt för honom, eller, nu är han går och håller sig för att undvika blöjbyte och toalettbesök blir det ju fysiskt med. Han har inte anlag för förstoppning, snarare tvärt om. Det stora problemet är att han har svårt med förändringar som han inte väljer själv. Tex tar det 3-5 veckor varje vår och höst vid bytet keps/mössa. Tyvärr slutar det oftast med att vi måste gömma alternativet. Då tjurar han några dagar innan han bestämmer sig för att byta. Men det finns inget likvärdigt med toaletten tyvärr. Han har vissa kommunikationsproblem, och framförallt problem att förstå vad saker har med honom att göra. Han vet att alla andra kissar/bajsar på pottan eller toaletten. Han vet att vi vill att han ska göra det med. Men han förstår inte vad det har med honom att göra (bup använde det exemplet vid nätverksmötet), det är som att innan han klurat ut varför han ska göra det, så "funkar inte" det. Funkar inte är vanligt förekommande här. Känner igen mig själv från mattelektioner i skolan. Innan jag fattade hur de funkade så kunde jag inte räkna de enklaste uppställningar, fast jag mindes reglerna.
    Låter bekant... =D
    Tror du inte att små steg med förstärkning då kan funka..? Belöning brukar ju vara poppis, och sen hänger det ju på att han själv inser att det är ganska fiffigt när han väl har provat liksom.  
  • Lindsey Egot NO1

Jag skulle rekommendera dig att börja använda kalender. Köp ett stort A2 papper så sätter du vintern högst upp och bilder på vintern samt bilder på vilka kläder man behöver. Till höger har du våren och kläder man kan ha på våren. Längst ner har du sommaren och kläder man har då och sist till vänster har du våren. Eller så gör du bara 4 st A4 , en med varje årstid. Likadant med veckodagarna kan vara bra att göra senare i skolan. Vet även att hab har veckodagarna i speciella färger. Det gäller att göra allt visuellt för barnet för att få en kommunikation.

Svar på tråden Pott träning för personer med autismspektrumstörning?