• scrapparlotta

börja med veckomatsedel...tips?

Tänkte att vi skulle försöka ge oss på att göra en veckomatsedel nu efter semestern. Många säger ju att det är bra att göra det, blir billigare....och smidigare. Men hur kommer jag igång med detta? Hur gör ni? Skriver ni upp allt ni ska äta på en måltid? Tex tillbehör, sallad, grönsaker osv....Gör ni till alla måltider alla dagar i veckan? Blir det billigare att göra så här?  Tar ni hjälp av nån sida på nätet?? Tipsa mig gärna...

• Svar på tråden börja med veckomatsedel...tips?
  • Rebecka47

Ica och andra butiker har bra hemsidor med bra färdiga veckomatsedlar och sökfunktioner om man vill leta efter annat. Förutsätter oftast att man har basvaror i skafferiet och lägger till frukost/grönsaker man vill ha vid sidan av. Men man kan oftast få färdiga inköpslistor där man lägger till eget sist.

Vi använde ICA länge och provade i våras deras färdiga matkassar - som man hämtade en gång i veckan (eftersom det i princip var samma recept ändå).

• Aniiee

Ett tips är den gamla krogmatsedeln (alltså att så här ska du tänka, inte direkta maträtter):

Måndagar: Chark 
    Tisdagar: Fisk 
    Onsdagar: Köttfärs
    Torsdagar: Soppa och pannkaka (eller bara soppa, eller något annat efter soppan, eller varma mackor till)
    Fredagar: Kött, till exempel fläskkotletter eller kyckling eller annat gott

Helgen vet jag faktiskt inte vad de hade på krogarna förr, men jag brukar lägga till
    Lördagar: Paj
    Söndagar: Rester.

Det allra viktigaste är nog att ha kontroll, veta vad man ska äta. Titta i reklambladet, om du har tur så kommer det på  söndagar, och planera upp veckan. 

Jag brukar göra en veckosallad (Jag gör en lättvariant av pizzasallad) och lägger till extra grönsaker beroende på vad jag äter till middag. Och jag brukar förbereda så mycket som möjligt dagen innan jag ska äta en viss sak. Äter jag pasta på måndag, tillexempel, så gör jag pasta på Söndagen. Gör jag pannkakor på Torsdagen så gör jag MÅÅÅÅÅÅÅNGA, så jag har i frysen. Eller så gör jag en stor ugnspannkaka. Skär mycket grönsaker på en gång, och fryser eller om jag ska ha "imorgon".

Köp frukt ock grönt i säsong. Melonerna är urbilliga nu, till exempel. 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • lillgarden

Jag brukar göra matsedel utifrån reklambladen som kommer.
    Där ser man vad för kött och annat som är billigt denna vecka.

Brukar göra matsedel för hela veckan men dom  viktigaste dagarna för mig är jobb dagar.
    Så man vet vad man ska göra när man kommer från jobb/dagis och inte behöver stå och klia sig i huvudet och börja fundera på sånt när man trött och sleden kommer hem.

Har jag brist på inspiration så brukar jag bara googla. Finns massa mat-sidor, bloggar och annat för att få inspiration. Eller hederliga kokböcker!

• scrapparlotta

Tack för tipsen Har börjat komma igång med det, har kört en vecka nu. Det är ju så mycket lugnare på em nu när man vet vad man ska äta. Känns som om det kommer bli billigare med.....för mat i fryset har vi, men när man inte planerar utan börjar fundera vad vi ska äta NU, då är allt fryst. Så då blir det att handla nåt i stället....så detta blir nog bra

• Aniiee
    scrapparlotta skrev 2013-08-10 16:41:41 följande:
    Tack för tipsen Har börjat komma igång med det, har kört en vecka nu. Det är ju så mycket lugnare på em nu när man vet vad man ska äta. Känns som om det kommer bli billigare med.....för mat i fryset har vi, men när man inte planerar utan börjar fundera vad vi ska äta NU, då är allt fryst. Så då blir det att handla nåt i stället....så detta blir nog bra
    Eller så tar ni ut nåt ur frysen och slänger in det i mikron eller lägger i en gryta med lite vatten i botten och lägger på ett lock. Förutsatt då att maten går att ta ur fryskärlet. Bara som ett litet tips.
  • Liten till

Mitt tips är att när man hör veckomatsedel så lämnar vi oftast lördagarna fria. För ibland börjar mn längta efter någon god mat som inte står med, eller så blir man bortbjuden eller får rester så det räcker i två dagar. Då är en tom dag perfekt!

• Aniiee

Bra jobbat förresten =) När vanan kommer så ger dig sig, jag lovar. 

Ha lite "snabbmat" i skafferiet. Tonfisk kan röras ihop med makaroner eller ris och en massa curry. Köttkonserver och lite överblivet potatismos så har du lapskojs. Soppkonserver och mackor, funkar kanske inte så bra när det är så varmt, men till hösten.

Visst kan man ha ambitionen tt laga allt från grunden, men det är inte alltid så enkelt, särskillt inte om man har hungriga ungar, eller karlar =) 

• Aniiee
    Liten till skrev 2013-08-10 17:43:43 följande:
    Mitt tips är att när man hör veckomatsedel så lämnar vi oftast lördagarna fria. För ibland börjar mn längta efter någon god mat som inte står med, eller så blir man bortbjuden eller får rester så det räcker i två dagar. Då är en tom dag perfekt!
    Det är det jag har mina söndagar till =) Helt perfekt att ha en sån dag.
  • scrapparlotta
    Liten till skrev 2013-08-10 17:43:43 följande:
    Ja, jag tänkte om man skulle ha nån sån dag.....i alla fall nån av dagarna på helgen. Söndag låter som en bra sån dag......Sen ibland skiter det sig, som denna helg....lunchtid. Både idag och imorgon är vi borta vid lunch, så min planering sprack. Och vi som skulle äta fläsk och löksås imorgon, som är sååå gott. Men då har jag det till nästa helg
  • Gurkan

Här hittar jag inspiration! www.familjeliv.se/Forum-22-72/m67001492.html. Jag skriver alltid upp grönsakerna med för det blir enklare för mig att variera mig. Planerar bara någon timme per vecka och skriver handlingslista efter matsedeln. Sparar tid men det tog ett tag innan jag kom in i tänket.

Svar på tråden börja med veckomatsedel...tips?