• scrapparlotta

börja med veckomatsedel...tips?

Tänkte att vi skulle försöka ge oss på att göra en veckomatsedel nu efter semestern. Många säger ju att det är bra att göra det, blir billigare....och smidigare. Men hur kommer jag igång med detta? Hur gör ni? Skriver ni upp allt ni ska äta på en måltid? Tex tillbehör, sallad, grönsaker osv....Gör ni till alla måltider alla dagar i veckan? Blir det billigare att göra så här?  Tar ni hjälp av nån sida på nätet?? Tipsa mig gärna...

• Svar på tråden börja med veckomatsedel...tips?
  • Liten till
    scrapparlotta skrev 2013-08-10 17:49:37 följande:
    Ja, jag tänkte om man skulle ha nån sån dag.....i alla fall nån av dagarna på helgen. Söndag låter som en bra sån dag......Sen ibland skiter det sig, som denna helg....lunchtid. Både idag och imorgon är vi borta vid lunch, så min planering sprack. Och vi som skulle äta fläsk och löksås imorgon, som är sååå gott. Men då har jag det till nästa helg

Ok för oss är det enklare att ha lördagar oplanerade, eftersom söndagsmaten måste planeras så det blir matlåda till måndag :)

Men helt ärligt så brukar våran ambition att ha matsedel hålla Max två veckor, tyvärr, den är vi tillbaka i det vanliga tråkiga att stå med öppen kylskåpsdörr en kvart innan maten borde vara klar och fråga sonen,- ska vi äta makaroner och köttbullar idag?(igen)
  • Aniiee
    Liten till skrev 2013-08-10 19:43:29 följande:

Ok för oss är det enklare att ha lördagar oplanerade, eftersom söndagsmaten måste planeras så det blir matlåda till måndag :)
    Men helt ärligt så brukar våran ambition att ha matsedel hålla Max två veckor, tyvärr, den är vi tillbaka i det vanliga tråkiga att stå med öppen kylskåpsdörr en kvart innan maten borde vara klar och fråga sonen,- ska vi äta makaroner och köttbullar idag?(igen)
    Ta hjälp av din smartphone och till exempel Arlas hemsida, eller matklubben eller nån annan där det finns planerade matsedlar. Ställ ett återkommande larm, varje söndag klockan 14 eller nåt. På Arla har de 5 veckomatsedlar varje vecka, så kan du välja och vraka. Ta Dagens på måndagen, Vegetariska på Tisdagen, snaba på onsdagen osv, vilket som låter godast. Det tar en halvtimme att gå igenom och skriva upp. En halvtimme i veckan.....

Grejen är att göra och fortsätta göra, tills det blir rutin. 
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • h8him
    Aniiee skrev 2013-07-29 15:31:07 följande:
    Ett tips är den gamla krogmatsedeln (alltså att så här ska du tänka, inte direkta maträtter):

Måndagar: Chark 
    Tisdagar: Fisk 
    Onsdagar: Köttfärs
    Torsdagar: Soppa och pannkaka (eller bara soppa, eller något annat efter soppan, eller varma mackor till)
    Fredagar: Kött, till exempel fläskkotletter eller kyckling eller annat gott

Helgen vet jag faktiskt inte vad de hade på krogarna förr, men jag brukar lägga till
    Lördagar: Paj
    Söndagar: Rester.

Det allra viktigaste är nog att ha kontroll, veta vad man ska äta. Titta i reklambladet, om du har tur så kommer det på  söndagar, och planera upp veckan. 

Jag brukar göra en veckosallad (Jag gör en lättvariant av pizzasallad) och lägger till extra grönsaker beroende på vad jag äter till middag. Och jag brukar förbereda så mycket som möjligt dagen innan jag ska äta en viss sak. Äter jag pasta på måndag, tillexempel, så gör jag pasta på Söndagen. Gör jag pannkakor på Torsdagen så gör jag MÅÅÅÅÅÅÅNGA, så jag har i frysen. Eller så gör jag en stor ugnspannkaka. Skär mycket grönsaker på en gång, och fryser eller om jag ska ha "imorgon".

Köp frukt ock grönt i säsong. Melonerna är urbilliga nu, till exempel. 
    Ingen vegetarisk dag?

Enklast tycker jag att det är om man ser till att använda de matvaror man köper hem. Är det billigt med köttfärs så kan man t.ex äta köttfärsbiffar med potatis, sås och sallad en dag samt chili con carne med sallad en annan dag under veckan. Sen är vegetariska rätter underskattade. Samt fisk. Det är inga problem att få in ett par fiskrätter i veckan, som smakar helt olika men som är goda ändå. Och som du skriver så går mycket att förbereda.
  • Aniiee
    h8him skrev 2013-08-10 21:26:20 följande:
    Ingen vegetarisk dag?

Enklast tycker jag att det är om man ser till att använda de matvaror man köper hem. Är det billigt med köttfärs så kan man t.ex äta köttfärsbiffar med potatis, sås och sallad en dag samt chili con carne med sallad en annan dag under veckan. Sen är vegetariska rätter underskattade. Samt fisk. Det är inga problem att få in ett par fiskrätter i veckan, som smakar helt olika men som är goda ändå. Och som du skriver så går mycket att förbereda.
    Vegetariskt varje dag till lunch för min del, men krogmatsedelstänket är från 1920-talet.... Då var det nog ont om det.

Absolut ska man laga och äta maten man köper. Det är egentligen där det går mest pengar och mest miljö. Vi slänger var fjärde matkasse i det här landet. Mat som borde ha ätits upp, eller till och med KAN ätas upp när de slängs....
  • h8him
    Aniiee skrev 2013-08-10 21:44:12 följande:
    Vegetariskt varje dag till lunch för min del, men krogmatsedelstänket är från 1920-talet.... Då var det nog ont om det.

Absolut ska man laga och äta maten man köper. Det är egentligen där det går mest pengar och mest miljö. Vi slänger var fjärde matkasse i det här landet. Mat som borde ha ätits upp, eller till och med KAN ätas upp när de slängs....
    Aha. Då förstår jag. Vi är relativt överens tror jag.
  • Aniiee
    h8him skrev 2013-08-10 21:46:23 följande:
    Aha. Då förstår jag. Vi är relativt överens tror jag.
    Tror det =)
  • scrapparlotta

Lät bra det där med Arlas hemsida, ska kolla upp den

Men nån vegetarisk dag här....nä, det blir det inte här. Någon form av kött eller fisk måste jag ha

Det där med att det håller sig i två veckor, är lite rädd för att det blir så här med. Men jag ska verkligen kämpa att få in det i en rutin, jag känner ju lugnet nu när jag vet exakt vad jag ska laga för mat.... 

• Fröken Vargh

Jag brukar kolla igenom reklambladet och kolla vilket kött som är på extrapris och så sätter jag ihop en matsedel efter det. När de säljer färsk laxfilé till extrapris köper jag flera kilon och fryser in, så varje vecka i princip blir det minst en dag med lax och en vegetarisk, sedan får reklambladet avgöra övriga dagar. Ofta äter vi också kokt hel kyckling en dag i veckan, det är inte så dyrt även om det inte är extrapris här.

• Fröken Vargh
    scrapparlotta skrev 2013-08-11 10:34:59 följande:
    Hur gör man kokt hel kyckling? Vad äter du till det?
    Det är jätteenkelt (tack och lov!), man behöver inte passa något men det tar 1h och 15 min ung. Jag brukar slänga i kycklingen i grytan när vi kommer hem så kan man städa, leka med barn eller slappa medan maten sköter sig själv

"Recept":
    1 hel färsk kyckling 1 stor gul lök 2 lagerblad 0,7-1 kg morötter, hela skalade och ev. delade på mitten (är det jättestora så kan man dela på tvären också) En näve färsk persilja Vitpepparkorn hela (10 st?) Salt Fyll en stor kastrull (brukar använda 5 liters) med vatten (ca 3 liter), låt koka upp. Skala och dela morötterna på mitten, skär löken i 4 delar, ploppa i grytan och låt koka upp med vattnet. Lägg i kryddorna När vattnet kokar; skölj kycklingen i kallt vatten och ploppa i hel i grytan. Sänk värmen så det inte kokar över. Kycklingen är färdigkokt efter 1 h. Det blir fin buljong också om man orkar reducera den sen.

Brukar ha kokt ris eller jasminris till med currysås. Ibland sallad också, men ofta räcker det med de kokta morötterna. Sätt på riset när kycklingen kokat en halvtimme.

• scrapparlotta
    Fröken Vargh skrev 2013-08-11 12:16:32 följande:
    Det är jätteenkelt (tack och lov!), man behöver inte passa något men det tar 1h och 15 min ung. Jag brukar slänga i kycklingen i grytan när vi kommer hem så kan man städa, leka med barn eller slappa medan maten sköter sig själv

"Recept":
    1 hel färsk kyckling 1 stor gul lök 2 lagerblad 0,7-1 kg morötter, hela skalade och ev. delade på mitten (är det jättestora så kan man dela på tvären också) En näve färsk persilja Vitpepparkorn hela (10 st?) Salt Fyll en stor kastrull (brukar använda 5 liters) med vatten (ca 3 liter), låt koka upp. Skala och dela morötterna på mitten, skär löken i 4 delar, ploppa i grytan och låt koka upp med vattnet. Lägg i kryddorna När vattnet kokar; skölj kycklingen i kallt vatten och ploppa i hel i grytan. Sänk värmen så det inte kokar över. Kycklingen är färdigkokt efter 1 h. Det blir fin buljong också om man orkar reducera den sen.

Brukar ha kokt ris eller jasminris till med currysås. Ibland sallad också, men ofta räcker det med de kokta morötterna. Sätt på riset när kycklingen kokat en halvtimme.

Tusen tack....det lät riktigt gott. Vi äter mycket kyckling men det blir alltid att man slänger in den i ugnen eller så blir det en gryta av det. Nu ska vi testa att koka den
  • Aniiee

Låter som det går bra =) Fast att koka en kyckling..... låter som söseri, tycker jag. En gammal höna kokar man, men det är lite svårt att få tag i. 

(jodå, jag överdriver lite. Kyckling går också att koka) 

Svar på tråden börja med veckomatsedel...tips?