• Cicci0305

Hur ofta träffar ert barn en logoped?

Hej!
    Ni som har barn som är i behov av att träffa en logoped, hur ser det ut för er? Finns det någon logoped där ni bor, alt. i närheten? Hur ofta träffar ni i så fall logopeden? Får ni träffa samma logoped varje gång eller byter ni ofta? Känner ni att ni och ert barn får ut något av besöken? Vi har jättesvårt att överhuvudtaget få träffa en och det gör mig galen. (Min dotter har ds.) /Cicci

• Svar på tråden Hur ofta träffar ert barn en logoped?
  • ulricaa

Har inte ditt barn logoped på hab?
    Liam och jag träffar logopeden varannan vecka ungefär. Vi samordnar med sjukgymnasten, så det inte behöver bli så många resor.
    /Ulrica

• Jennie Brunflo

Sigrid är 2år och 2 månader och ska träffa logopeden första gången nästa månad....så jag kan nog inte svara på dina frågor än...vi får se hur det blir.

• Cicci0305

Hej Kurren!
    Jo, vi borde ha en logoped på hab men det finns ingen. Sedan Wilma var nyfödd har vi nog träffat 10 olika logopeder och ingen arbetar på samma sätt. Senast träffade vi en som har tjänst 17 mil från oss. Men hon ska naturligtvis sluta nu. Och det ryktas att den nya som kommer är gravid. Så hur många gånger hinner vi träffa henne innan hon försvinner? (Givetvis är det logopeders rättighet att skaffa barn, men jag blir så trött. Ingen hinner lära känna Wilma förrän det är dags att byta igen.) /Cicci

• anne h

Min lilla behöver logoped, men han får inte träffa nån eftersom det finns andra barn som behöver det också.. Han hade en logoped för ett år sedan, nu är det de andra barnens tur, enligt HAB.. men snart så ska ni få se att han får träffa logopeden, för tjatar jag tillräckligt så.. (måste säga att det är trist när man måste tjata och tjafsa för att få till stånd sånt här)

NÄR han träffade logopeden var det ungefär varannan månad.

• Lefo

Hejsan
    Vi träffade våran logoped första gången när Linnéa var runt halvåret.
    Sedan har logopeden träffat Linnéa varje månad.
    Nu träffar hon Linnéa på dagis och då med Linnéas resurs.
    Jag träffar logopeden ca fyra gånger per år då vi har dagismöten och hab-möten.
    Vi har haft tur och har haft samma logoped hela tiden.

/Lena

• Cammi74

Jag har logopeden på rehab men vi träffas inte just nu då hon blivit sjukskriven men innan var det var 3:dje vecka.
    Vi träffar samma logoped har gjort sedan han föddes för 10 mån sedan.
    Ska jag vara ärlig så ger inte dom besöken mig ett dugg, jag tränar inte ens dom övningarna vi får utan vi tränar själva och det har resulterat att han känner igen mormors lilla kråka och svänger med hela kroppen och formar munnen jättebra när vi säger mamma och pappa som om han vill prata =)

Hoppas du snart träffar någon som du kan trivas med.

• Mamma till tre kottar

Vår son är i stort behov av hjälp med språket. Sist HAN träffade en logoped var i september 2004, då vår älskade James MacDonald som hjälper oss väldigt mycket. Fram till december 2004 träffade han dåvarande skolans speech Therapist (tror att hon var talpedagog dock) 3 ggr i veckan. Fram till okt 2005 var det ingenting och sedan talpedagog på nuvarande skola 1 ggn/vecka i fem veckor och sen ingenting. Det ska eventuellt komma en ny talpedagog "under våren".
    Habiliteringens nuvarande logoped göre sig icke besvär - hon är rent skadlig för hans utveckling. Men om tidigare mönster följs får vi snart en ny (HÖG personalomsättning).

Men man ska inte vara negativ - vi föräldrar har varit tvugna att lära oss otroligt mycket (synt bara att man inte insåg att det skulle bli så och tog högskolepoäng på allt!). Dessutom får vi regelbunder hjälp av MacDonalds via mejl.

• mammamia70

Vi får träffa logoped en gång per månad ca, William är ju bara fem och en halv månad så det kanske blir glesare när han blir äldre?

• mulena

Vi är inskrivna på hab och logopeden samt specialpedagogen åker ner ungefär en gång i veckan till dagis och tränar med vår son
    Det sköna med det är att vi slipper resa till hab och att vår son får sin träning på dagis, när han är som piggast.
    Han har stora behov av logopeden, eftersom han inte pratar alls.

• MalinMalin

En gång per månad här och hittills har vi haft samma varje gång. Om ditt hab arbetar efter Karlstadmodelen, eller du vill göra det, så kan du ju köpa boken "Språkutveckling för handikappade barn" av Irene Johansson (ISBN 9144268610), där står allt som Theas logoped går igenom. Jag tycker dock det är bra att träffa henne så att hon kan avgöra var i utvecklingen Thea är så att rätt övningar görs. Det är nog inte själva besöken som barnet får ut något av när de är så små utan det är övningarna man ska göra hemma sen. Förstår att du är irriterad över att inte ha fått träffa en logoped, man vill ju inte missa något som kan göra att ens barn utvecklas!

Svar på tråden Hur ofta träffar ert barn en logoped?