• Anonym (trådstartaren)

Är det okej att ge proteinpulver (proteintillskott) till sina barn?

Ni vet sånt där man tar mellan måltiderna för att bygga muskler m.m.
    Är det okej att ge det till sina barn? Dvs blanda i det i maten om man gör ex. proteinpannakakor på?

Maten består mest av protein, noll kolhydrater och äts mest av dom som vill bygga muskler/gå ner i vikt? 
    Hade ni gett det till en 2åring?           

• Svar på tråden Är det okej att ge proteinpulver (proteintillskott) till sina barn?
  • Anonym (Aldrig!)

Nej. Har ju dessutom funnits flera fall där detta skräp visat sig innehålla både det ena och det andra, typ steroider och annat sk*t. 

• Anonym (trådstartaren)

Jag frågar för att min väninna håller på med nån master-bantning och ger hennes dotter den maten. Bland annat proteinpannkakor för jämnan som innehåller endast proteiner. Vet inte hur jag ska lägga fram det till henne heller =/ Att det kanske inte e så sunt.

• IsDimma

Nej, det hade jag aldrig ens funderat över med ett barn som äter som alla andra barn.

• Anonym (helt stört)

Det är farligt, barnets kropp är inte tillräckligt stort för att ta hand om slaggprodukterna eller den mängd protein som det får i sig, det är barnmisshandel! 

• Anonym (knäpp?)

Men herre gud, är din kompis dum på riktigt?

Ungen kan få leverskador av för högt proteinintag.

Min 2-åring väger 12 kg. Det betyder att hon inte ska äta mer än MAX 36 g protein per dag.

100 gram proteinpulver innehåller 75 gram protein.

Du borde tala om för henne att detta är farligt och lyssnar hon inte tycker jag du ska prata med släktingar eller anra vänner till din kompis, eller socialtjänsten i värsta fall.

• Anonym (trådstartaren)

Anonym knäpp = Hur räknar man ut proteinintaget för ett barn?

Ja det verkar inte vara alla hästar hemma i den hagen :( Tyvärr! Jag har reagerat på det när jag sett alla maträtter hon lägger upp på facebook med bilder på olika proteinrätter som hon ger sig själv och barnet....

recept

äggvita

1 portion proteinpulver

kokkosmjöl

fiberhusk

vanillin

bakpulver

arom

0,5 dl mjölk

serveras med lättkesella 0,5 fett

detta är bara 1 av flera recept.... :( Är detta ok??? Bör jag reagera och ev tala med hennes mamma som jag känner bättre??                

• lizetted
    Anonym (trådstartaren) skrev 2013-07-29 21:49:08 följande:
    Anonym knäpp = Hur räknar man ut proteinintaget för ett barn?

Ja det verkar inte vara alla hästar hemma i den hagen :( Tyvärr! Jag har reagerat på det när jag sett alla maträtter hon lägger upp på facebook med bilder på olika proteinrätter som hon ger sig själv och barnet....

recept

äggvita

1 portion proteinpulver

kokkosmjöl

fiberhusk

vanillin

bakpulver

arom

0,5 dl mjölk

serveras med lättkesella 0,5 fett

detta är bara 1 av flera recept.... :( Är detta ok??? Bör jag reagera och ev tala med hennes mamma som jag känner bättre??                
    Det enda som är fel med det här receptet att ge till ett barn är PP'et, och som ovanstående sagt så ska barn aldrig äta kosttillskott i den form som rent protein, eller annat som påverkar kroppen på det sättet som ett överskott av protein/kolhydrater/fett gör - det är inte riktigt samma sak som att ge ett barn extra vitaminer. Tycker att du bör prata med din väninna - hon lär hemma barnets tillväxt på ett eller annat sätt. 
  • Godnatt

Vad visade rönen från forskningen kring svältdieten? Har för mig att det var proteinet som var boven.

Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • Cooldaddy

Felet med receptet är att det innehåller för lite fett för ett barn, och att det låter skitäckligt. Att man byter ut en del av mjölet mot proteinpulver i pannkakor skadar inte. En portion mjölkprotein innehåller ungefär 20-25g protein. Jag tror inte att en tvååring får i sig så många pannkakor så att det skulle vara skadligt. Däremot hämmar det barnets utveckling att inte få i sig tillräckligt med fett.

• Nickolina
    Anonym (trådstartaren) skrev 2013-07-29 20:12:21 följande:

Ni vet sånt där man tar mellan måltiderna för att bygga muskler m.m.
    Är det okej att ge det till sina barn? Dvs blanda i det i maten om man gör ex. proteinpannakakor på?

Maten består mest av protein, noll kolhydrater och äts mest av dom som vill bygga muskler/gå ner i vikt? 
    Hade ni gett det till en 2åring?           

Jag gissar mamman äter low-carb-high-protein. Detta är ingen bra kost för ett barn.

Så mycket proteiner kan vara skadligt för njurar och lever. Det kan också bildas sura restprodukter som kan vara farliga.

Proteinpulvret man bakar på innehåller iofs inte 100% protein. Ca 75%. Dock skall detta med proteinpannkakorna ses i sammanhanget om barnet gissningsvis i övrigt äter mammans kost eller ej.

Om hon tillsätter extra smör eller ger en mer variationsrik kost i övrigt så kan det funka. Det går inte att plocka ut ett enstaka mål för att bedöma detta.
Svar på tråden Är det okej att ge proteinpulver (proteintillskott) till sina barn?