• Alexi

Alla stora kläder?

Hjälp mig, är jag helt ute och cyklar? Jag läser en hel del inlägg om vilken storlek folk ska köpa på en kommande vinteroverall, jackor osv. Jag tänker spontant en viss storlek men skriver kanske ingenting men håller sen på att tappa hakan när flera andra svarar en storlek flera storlekar över den jag hade tänkt till det barnet. Jag förstår liksom inte. Mina barn har aldrig gått i för små kläder men aldrig heller drunknat i dem, så helt lost borde jag inte vara på att köpa barnkläder. Och jag förstår om de med extremt kraftiga barn behöver andra mått att gå efter än jag som har normalviktiga barn men det brukar sällan vara så barnet beskrivs i de inlägg jag läst, utan som smala barn. Jag är väldigt noga med att kläderna ska vara lagom, framför allt inte skor men även overaller och andra kläder ska vara jättestora när de börjar användas. Det ska ju förstås finnas rörelsemån och lite luft i men inte så kläderna hänger på barnet. Små barn har ju jobbigt ändå på vintern med alla kläder utan att de ska behöva trampa på byxbenen eller ärmarna hänga ner över händerna. Och snubbelrisken är mycket större i för stora skor. Hellre köper jag extra innan säsongen är slut.

Hur tänker jag fel eller köper folk tokstora kläder till sina barn?

• Svar på tråden Alla stora kläder?
  • EllisBell

Overaller skall alltid vara en storlek större än barnet är. Man skall kunna ta ett rejält tag i grenen på ca 10 cm för att den skall vara så stor att barnet kan röra sig ordentligt och få plats med kläder under mm. Sen är det inte skoj att behöva köpa ny overall mitt i säsongen. Små barn växer ofta fort och en overall som är stor när man köper den i aug/september är ofta urvuxen i mars.

• RöttÄrSött

Jag har alltid behövt byta overall mitt i vintern, köp en begagnad för början av vintern eller ta en fodrad skaloverall med fleece under för första tiden.

Jag jobbar på förskola och ser så många barn som knappt kan gå för att overallen är för stor. Samma sak i slutet av vintern då de som hade bra overaller i början måste pressas in i små overaller. Köp en ful, begagnad sak som passar för "den korta tiden"! Är man ute varje förmiddag fem dagar i veckan är två månader lång tid.

• En blå giraff

Jag tycker nog lite mittemellan. Jag är en sån som köper lite stort för att jag vill att barnen ska kunna ha kläderna åtminstone en säsong. Men såklart får det inte vara så stort att barnet blir hindrat när det leker. Min äldsta son var kraftig då han var yngre och då var jag ofta tvungen att köpa för stort så det skulle passa även runt om honom så att säga. Men nu har han smalnat av och blivit normalviktig så många plagg kan han ha nu som snart 6-åring som han hade som 4-åring också, bara att de sitter bättre.

• RöttÄrSött

Ja att det finns lite växtmån i början av vintern är ju inget konstigt, men ibland blir det absurt. Jag är själv aktiv i flera märkesklädersgrupper och ibland är det nästan tävlan om hur stort man kan gå... Människor lägger upp bilder på mer än rymliga overaller (på barnen) och uppmanas att köpa större och spänna åt överallt. Jag tycker det är bättre att köpa två billigare overaller (eller en dyr och en billig om man vill ha märkesoverall) då det känns så dumt att investera i en bra märkesoverall som är som tält.

• Alexi
    EllisBell skrev 2013-07-29 23:36:32 följande:
    Overaller skall alltid vara en storlek större än barnet är. Man skall kunna ta ett rejält tag i grenen på ca 10 cm för att den skall vara så stor att barnet kan röra sig ordentligt och få plats med kläder under mm. Sen är det inte skoj att behöva köpa ny overall mitt i säsongen. Små barn växer ofta fort och en overall som är stor när man köper den i aug/september är ofta urvuxen i mars.
    visst att det inte är skoj men det kanske är en del av föräldralivet liksom... Man kanske inte kan räkna med att ett plagg passar från oktober till april.
  • Alexi
    RöttÄrSött skrev 2013-07-30 00:08:45 följande:
    Jag har alltid behövt byta overall mitt i vintern, köp en begagnad för början av vintern eller ta en fodrad skaloverall med fleece under för första tiden.

Jag jobbar på förskola och ser så många barn som knappt kan gå för att overallen är för stor. Samma sak i slutet av vintern då de som hade bra overaller i början måste pressas in i små overaller. Köp en ful, begagnad sak som passar för "den korta tiden"! Är man ute varje förmiddag fem dagar i veckan är två månader lång tid.
    RöttÄrSött skrev 2013-07-30 08:03:50 följande:
    Ja att det finns lite växtmån i början av vintern är ju inget konstigt, men ibland blir det absurt. Jag är själv aktiv i flera märkesklädersgrupper och ibland är det nästan tävlan om hur stort man kan gå... Människor lägger upp bilder på mer än rymliga overaller (på barnen) och uppmanas att köpa större och spänna åt överallt. Jag tycker det är bättre att köpa två billigare overaller (eller en dyr och en billig om man vill ha märkesoverall) då det känns så dumt att investera i en bra märkesoverall som är som tält.
    Hmm, det var ju lite det jag undrade, om det inte går till överdrift i en del fall. Jag tänker att växer barnet ur overallen kanske man kan hitta en ny på rean, eller så kanske man kan klara sista månaden med skalkläder och fleece under (om det kanske hunnit bli mars).

• kaffeamanda

Och jag som tycker att ytterkläder ofta är så stora i storleken så jag brukar ha mindre storlekar på just dem. Extremt måste det ändå vara med en fleeceoverall jag köpte från Lindberg, stl 62 men dottern som kommer att ha 74/80 i höst kommer att kunna ha den, trodde att hon skulle ha den i vintras/våras men det var kört.

• EllisBell

Alexi: Det är inte en del av mitt 8-åriga föräldraliv med tre barn i alla fall. Jag tycker inte det är hela världen om det finns växtmån i början av säsongen och tycker snarare att det är ett större problem med alla ungar man ser vars overaller stramar i baken och åker upp över armarna när de leker.

• Harmagedon

Vi har kört på det där med ett rejält grepp i grenen i september/ oktober då vi köpt overallen. Har funkat bra en hel vinter då.

• PetraD

Ytterkläder & tjocktröjor köper jag alltid en storlek större. Ska ju finnas plats med en del under och så kan de ha dem längre. Hinner de växa ur dem så kan vara svårt att få tag i nytt om säsongen håller på att ta slut. Självklart tar jag inte storleken större om det blir jättestort!

• Natulcien

Vi hade för stora skor på sonen en kort period. De var ärvda, så inget vi själva hade valt, utan tänkte att de verkade passa hyfsat. Men han snubblade och hade sig, så det gör jag aldrig om.
    Jag tycker att det är taskigt mot barnet att köpa megastort bara för att det ska passa länge. Barnet ska ju kunna leka och röra sig, inte snubbla omkring och dö drunkningsdöden...

Men vi köper allt begagnat och ärver en hel del, och kan därför "kosta på oss" att alltid ha passande och lekvänliga storlekar till sonen, istället för att köpa en tokstor overall för 2000 kr som barnet måste kunna ha länge "eftersom det är så dyrt med barnkläder"...

Beror på vad man prioriterar, antar jag...

Svar på tråden Alla stora kläder?