• Anonym (Orolig)

Hur stor risk att bli smittad om man blir avsugen?

Hur stor är risken att man blir smittad av könssjukdom (framförallt då HIV men även klamidya, gonorre) om man blir avsugen utan skydd. Har blivit avsugen av någon med ganska osäker status (ja dumt jag vet). 

Det är väl rätt liten risk vad jag förstått även om personen ÄR smittad? 

• Svar på tråden Hur stor risk att bli smittad om man blir avsugen?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Den är ganska liten ja, det bedöms för HIV som "low-risk" så länge blod inte är inblandat. Inte omöjligt men inte en vanlig överföringsväg alls.

Gonorré kan finnas i munnen och det kan överföras vid mottagande oralsex. Klamydia sprids så vitt jag vet inte från mun till könsorgan annat än i undantagsfall.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Orolig)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-07-30 16:29:11 följande:
    Den är ganska liten ja, det bedöms för HIV som "low-risk" så länge blod inte är inblandat. Inte omöjligt men inte en vanlig överföringsväg alls.

Gonorré kan finnas i munnen och det kan överföras vid mottagande oralsex. Klamydia sprids så vitt jag vet inte från mun till könsorgan annat än i undantagsfall.
    Tack för ditt svar. Gonorré är väl dock ganska ovanligt i Sverige (jämför med tex Klamydia) så frågan är hur oroad man skall vara för att få det.

Jag tror det är rätt få som använder skydd vid oralsex så om risken hade varit större skulle det nog vara fler som fått det den vägen. För 
  • Anonym (gonorre)

Gonorre är ganska vanlig nu för tiden. Jag skulle nog gå och testa mig, bara för att slippa oron och tankarna.
    Förhoppningsvis har du ju inte fått nåt, men det är ju skönt att veta säkert.

Lycka till 

• paret

Om personen har rivit dig med en tand under tiden, och den är smittad av nåt, ja då är ni nog två nu.

• Anonym (Ki)

Det är ju inte extremt ovanligt att klamydia smittar från mun till könsorgan så kolla upp dig bara så slipper du sprida smittan om du är smittad.

• Anonym (x)
    Anonym (Ki) skrev 2013-08-05 17:29:36 följande:
    Det är ju inte extremt ovanligt att klamydia smittar från mun till könsorgan så kolla upp dig bara så slipper du sprida smittan om du är smittad.
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-07-30 16:29:11 följande:

olika bud om samma sak. Dock tror jag lite mer på CDSJGRD ... eftersm jag tidigare har hört en del säga att man inte fastställt om eller hur smittsamt klamyida är vid oralsex. Dock varnar man ändå för det. För att skrämma till försiktighet och hellre testa en gång för mycket än för lite kanske. 
Svar på tråden Hur stor risk att bli smittad om man blir avsugen?