Ni som råkat ut för bältesläggningar
Hej! Jag har under en tid gått hos en psykolog på öppenpsykiatrin. För några veckor sedan blev jag inlagd under LPT på grund av självmordstankar/planer. Lyckades dock prata mig ur mitt lpt ganska så fort så nu är jag hemma igen. Mår fortfarande väldigt dåligt, rispar mig, framkallar kräkningar och har återkommande panikattacker som kan hålla i sig i hela dagar. Jag drömmer mardrömmar om nätterna och vet inte längre vad som är dröm eller verklighet. Självmordstankarna finns fortfarande kvar men grejen är den att jag vågar inte berätta det för min psykolog för jag vet att jag kommer åka på att bli inlagd då igen. Jag är inte rädd för att bli inlagd, mer rädd för vad de ska göra med mig under den tiden jag är där. Jag har en djup depression och får numera vredesutbrott och skadar mig, det är så jag gör när jag blir arg och får ångest, jag rispar mig eller sparkar i väggen. Egentligen är jag till vardags en helt normal tjej, det ända problemet är denna ångest som äter upp mig inifrån och för att den ska försvinna måste jag rispa mig annars får jag panik.
Och så som rubriken lyder: När blir man bälteslagd? Jag har själv läst riktlinjerna för bältesläggning och det står bland annat att de kan ta till den tvångsåtgärden om man har risk att ALLVARLIGT skada sig själv eller andra. Men vad menas med att allvarligt skada sig själv? Hör rispande dit? Vi säger att jag får tag på något vasst på avdelningen och som jag rispar mig med, kan de lägga mig i bälte då för att jag rispat mig? Eller måste man vara våldsam för att hamna i bältessäng?
Orolig tjej