Jag ääälskar att hålla tal (eller mest skriva dem kanske) Här kommer ett exempel på ett tal jag höll till nära vänner (var mer nära vän med bruden)
Till möhippan hade jag ställt frågor till brudgummen till en lek, dessa svar blev sedan en del talet...
Jag hade köpt små presenter till bruden som rekvisita till talet (tja om du läser så fattar du nog)
Till XX
Som Brudens vän står jag här i dag och ser hur XX riktigt strålar. Mod, glädje och övertygelse ser jag i henne. Jag ser kärlek och drömmar, styrka och förmåga.
Det fantastiska är att jag vet att vår brudgum ser samma sak. YY har förmåga att se och lyfta XX, få henne att skratta och ibland driva henne till vansinne. Just den sist nämna faktorn kan spela in i er samvaro som nyblivna makar. Här kommer därför några goda råd för att den äktenskapliga lyckan skall blomma!
Var Romantisk!
När YY fick frågan hur han bäst förbereder en romantisk afton för dig XX, svarade han ”jag går och Googlar Romantisk afton”. Av det drar jag slutsatsen att det är du som får stå för romantiken i ert äktenskap. Alla vi här vet ju att YY är en typisk man, med enkla behov. Här får du därför en kokbok som bara innehåller roliga recept på kött och en påse värmeljus så är du i hamn!
Ge varandra frihet!
Som alla vet delar YY och XX flera intressen – allt från rollspel och suspekta husdjur, till underliga filmer och konstig litteratur. För att ett förhållande (och människorna i det samma) ska få möjligheten att växa – måste man dock behålla sin frihet. Fortsätt att uppleva spännande saker med andra än din äkta hälft och samtalen vid middagsbordet kommer att fortsätta vara intressanta - även när ni trodde att allt var sagt.
Därför vill jag ge dig en adressbok så du inte tappar bort dina vänner när du lägger livspusslet.
Kommunicera!
Forskning visar (jag menar, det finns väl ingen säkrare källa till objektiv forskning än Cosmo?), att kommunikation är den viktigaste grundstenen för en lyckad, kärleksfull och hållbar relation. Problemet i ditt fall XX, är att du nu har gift dig med en MAN. Att han dessutom är av tysk börd, ger dig ytterligare svårigheter i att hålla kommunikationen på en sådan nivå som han förstår. Ett sätt att komma runt detta faktum är att vara så rak och enkel som möjligt. Jag har därför ordnat dessa underbart vackra diskhandskar till dig. I stället för att förklara hur viktigt det är att plocka undan efter sig, ger du dessa till YY och meddelandet kan omöjligt missförstås.
Med dessa råd, Er kärlek och uthållighet, kommer ert äktenskap fyllas av äventyr, lycka och skratt.
En skål för brudparet!.