Poolskötsel av ovanjordspooler..hjälp!
Jaha så gick man med på att köpa en sådan där rampool 3 meter i diameter, 76 cm hög till barnen förra sommaren. Härligt härligt..eller tja tills vi åkte iväg en vecka på semester och kom tillbaka till grönt/grumligt vatten. Vi hade haft i en klorpuck samt pumpen nonstop under hela veckan men med 30 graders värme så förstår jag att algtillväxten frodas..Så kan man rädda vattnet verkligen eller måste man tömma och fylla på nytt?
Eftersom pumpen som ingick i köpet inte är bra nog så köpte vi detta året en sk sandfilterpump. Gör ju ett betydligt bättre jobb men den sköter ju inte poolen alena. Det knixiga tycker jag är att hålla poolen ren under en hel säsong. Hur ofta ska man kolla ph värdet i en sådan liten pool? Jag har under dessa två åren aldrig behövt sänka ph-värdet däremot höja. Vad beror det på?
När jag testar med stickan så verkar det ibland som om det inte händer något på stickan betyder det att det är surt? eller att stickan inte fungerar? SKa alla tre färgerna på stickan jämt visa från samma "ph-rad" eller kan det vara ett bra ph värde men för mycket fritt klor t ex?? Jag tycker det är en vetenskap att pyssla med denna lilla pool och jag undrar är det lika mycket jobb med en stor/nergrävd pool?
En annan sak jag undrar som inte framgår av pumpens instruktionsmanual, an man/ska man ha igång den hela tiden, dygnet runt förutom när man badar? Och ska den då alltid stå på rinse eller ibland bara på cirkulation?? det framgår liksom inte. Det jag förstår är ju att cirkulation bara gör att vattnet körs runt medan den andra filtrerar det genom sanden,,,tacksam för svar.
kram i värmen