Kloka tankar vid sorg vid diagnos på funktionsnedsättning önskas.
Min P är vuxen nu, bor med assistenter i egen lägenhet, går på hårdrockskonserter, danser och frekventerar uteserveringar när P inte behöver vara på daglig verksamhet. Livet med P har varit himmel och helvete. Det är världens underbaraste unge, samtidigt som det funnits stunder som vi tvivlat på om vi skulle orka. Visst har vi fått mycket hjälp, men det har inneburit många strider, mängder med ansökningar, intyg, överklaganden....
P:s funktionshinder har inneburit inskränkningar och speciella förhållanden i vår vardag. All träning, alla hjälpmedel, sömnbristen och senare alla assistenter som, även om jag är oerhört tacksam för deras existens, också inkräktar på familjens utrymme. Men också mycket skratt, många möten med fantastiska människor och precis som med andra barn en enorm stolthet och föräldralycka.
När jag tittar backspegeln idag, undrar jag hur vi orkade. Hur äktenskapet överlevde och hur syskonen stod ut med att nästan alltid komma i andra hand och ändå älskar P. Men man orkar för att alternativet är otänkbart. Vad skulle hänt med P om vi gett upp? Vad skulle hänt med oss? Men man lever med oron inför framtiden. Hur ska det bli, hur ska det gå, Och det största oron av alla, vem ska älska P när inte vi finns längre? Men man kan inte oroa sig hela tiden. Man tar en dag i taget och njuter av P:s lycka över sitt nya liv i sitt eget hem med sina (fantastiska) assistenter.
Med mitt facit i hand så är det en sak som är säker. P:s funktionshinder och vad det förde med sig av extra arbete, myndighetskontakter, oro och sjukhusvistelser är inte det som varit tyngst. Det som är jobbigast är och har varit, omgivningens attityder. Den allt snålare inställningen till människor som avviker, snål avseende deras existensberättande och deras behov. Inställningen att deras liv är "ovärdigt", ett "lidande" och framförallt dyrt för samhället. Människor jag knappt känner frågar varför jag inte valde abort (inte sällan i P:s omedelbara närhet), inget man frågar en förälder med ett "vanligt" barn. Känslan av att alltid måsta försvara ens barns blotta existens.
Livet med P har gett oss mycket annat. Sånt vi aldrig upplevt utan P. Jag kan inte säga om vårt liv varit bättre eller sämre utan P. Annorlunda hade det varit, men jag har ingen aning på vilket sätt. Alldeles "vanliga" barn för också med sig oro, tårar och arbete vid sidan av allt som är roligt och underbart. Ett funktionshinder i sig innebär inte ett elände, lika lite som att ett "vanligt" barn automatiskt blir starkt och lyckligt som vuxen.
Men vi har inte haft ett dåligt liv.