• Anonym (really?!)

Hur kan ni köpa bilar för hundratusentals kronor utan lån?

Läste i en tråd där man frågade om folks bilar och såg till min förvåning att de flesta INTE tog lån för att köpa sina bilar och de kostar då hundratusentals kronor! Har ni verkligen sparat ihop 100 000 - 200 000 kronor för att köpa en bil kontant utan lån?

Samtidigt kan folk idag inte spara ihop till en handpenning på ett hus. Jag fattar verkligen ingenting.

Sen tycker jag personligen att det är slöseri med pengar att köpa en bil för 200 000 kronor men det är ju en annan historia.

Vad jag är nyfiken på är hur länge ni fick spara och hur mycket ni fick spara per månad för att välja att köpa just en bil utan lån för minst 100 000 kronor eller mer.

• Svar på tråden Hur kan ni köpa bilar för hundratusentals kronor utan lån?
  • Harmagedon

Det är antagligen inte samma människor som inte får ihop till kontantinsatsen på huset som köper dyra bilar kontant.

• Anonym ("-")

Vi har en bil för 400000kr som vi inte har lån på men av den enkla anledningen att det är en tjänstebil.

• Anonym (Z)

Vi har bra årsinkomst där vi kan lägga undan mer en vi förbrukar och varför ta lån då? Sen är det väl inte samma människor som köper bilar cash och inte får ihop till kontantinsats

• Anonym (russin)

För vår del började det med att vi bakade in billånet i bostadslånet.

Sen betalar man på ett bolån med lägre ränta och blir av med det snabbare, samtidigt som man bara sparar till mellanskillnaden för att köpa ny bil och då är det kanske 40 000 man ska spara.

• Anonym (framförhållning)

Min första bil kostade 5000:- den höll i 1, 5år undertiden låtsades jag ha lån på den o sparade 1500:-/mån. När den skar hade jag sparat ihop 25000:- vill ha pengar kvar till reparation o skatt/förs så nästa bil kostade 21000:- den hade jag i 3 år. Lade ut några tusen innan försäljning så fick faktiskt 18 000:- för den.under dess år har jag sparat ihop 1500:-*36 mån. Efterhand inkomsterna okrav på bil ökat har också sparandet ökat. Brukar kolla med någon som har billån vad det ligger på så jag ligger ungefär lika.

• Anonym (!)

Framförhållning, smart idé!!!

• Anonym (.......)

när du är 18 år köper du en bil för spar pengar runt 40.000 kr
     sen sparar du 2000 kr var månad som ska vara till nästa bil
     när du är 23 år och du har haft bilen 5 år så säljer du den för ca 15000 kr
    sparpengarna ca 120.000 kr + 15.000 kr = 135.000 kr köper du en bil för
    fortsätter att spara 
     när du är 28 år och haft den bilen i 5 år säljer du den för ca 75.000 kr
     sparpengar 120.000 kr + 75.000 kr = 195.000 kr köper du en bil för
    fortsätter spara
     när du är 33 år så säljer du den för ca 130.000 kr
     120.000 + 130.000 kr = 250.000 kr kan du nu handla bil för när du är 33 år

ja sen är det bara att fortsätta så hela livet;)

• Anonym (Julie)

Fick ut en del efter husförsäljning. Behövde en bil och la därför en liten del på det. 140tkr kostade den.

• Anonym (Bor billigt)

Jag tror att mycket beror på hur/var i landet man bor. Med två okej inkomster i Stockholm blir det nog inte så mycket över varje månad om man t ex köpt ett hus för över 5 miljoner. Vi tjänar okej (drygt 30 000) båda två och har tur att bo i en billig del av landet så vi har bara lite mer än en miljon i huslån, trots att vi har både hus och sommarstuga. Vi köpte ny bil i våras för 110 000. Eftersom vi får över cirka 5 000 kr var varje månad hade vi väl "sparat" ett knappt år.

• Anonym (really?!)

Nej, jag förstår att det kanske inte är samma personer som har svårt att spara till hus som sparar till en bil. Det var ett dumt exempel. :)

Angående era svar:

- Tjänstebil, ja det spelar ju ingen roll vad den kostar, det är ju företaget som betalar den och inte ni. Så den förstår jag.

- Baka in billån i bostaslån - OK då har ni ju indirekt lån på bilen så den förstår jag också

- Framförhållningen, ja sparar du 1500 i månaden i 36 månader då får du bara ihop 54 000 exkl. ränta plus då 18 000 för din gamla bil d.v.s du får 72 000 och det förstår jag också. Du får spara länge, men har ändå inte råd att köpa en bil för 100 000 +

Ni som UTAN något som helst lån (inte på bostaden etc heller) köper en bil för minst 100 000, hur bär ni er åt? Sparar ni 5000 kronor i månaden i nästan 2 år bara för att köpa en bil?

Svar på tråden Hur kan ni köpa bilar för hundratusentals kronor utan lån?