Inlägg från: alexs mamma |Visa alla inlägg
  • alexs mamma

Shape Up

sihn skrev 2013-08-23 22:04:37 följande:
    Min vägning gick åt skogen. 400 g minus.
    Har iofs inte rört mig som jag brukar pga enorma blodblåsor på hälarna men ätit efter antalet kalorier och till och med mindre.
    På söndag ska vi ha kalas för dottern som fyllt 15 och sonen sim fyllt 5. Det kommer att bli en prövning utan dess like!
    Trevlig helg allihop!

Glöm inte att en hälsosam viktminskning är 500g/vecka. Då mår kroppen bäst och får möjlighet att hinna med att ställa om alla viktiga funktioner som hormonutsöndring, reglering av förbränning etc. Du ligger ju där omkring, ha tålamod det tar ungefär lika lång tid att gå ner din vikt som du gick upp i vikt....

Lycka till!! 
  • alexs mamma
    Pommac skrev 2013-08-25 11:46:17 följande:
    Jo det är klart. Men det viktigaste är ju att hitta balansen och äta lika mycket varje dag. Det är säkert olika från person till person. Pulverdiet går väl inte att jämnföra med shape up heller. Man går ju ner mycket i början med pulverdiet men sedan är det svårare att börja äta mat igen (oftast går man upp i vikt då) Men som sagt alla är olika.
    Pommac skrev 2013-08-25 10:19:34 följande:
    Glöm inte bort att ni måste äta minst 1200 kcal varje dag. Äter man mindre kan kroppen ställa in sig på svält och då sparar kroppen på allt man stoppar i sig och då går man upp i vikt. 

Hum, ursäkta mig för att jag säger det men det verkar inte som att du är speciellt påläst och då är det dumt att påstå en massa utan att ha belägg för det.

Det är varken sant att man måste äta minst 1200kcal om dagen för att inte hamna i svältläge och heller inte att det är viktigt att det finns en balans så att man äter lika mycket varje dag. Just nu är det ju tex väldigt mycket snack om olika typer av periodiska fastor som tex 5:2 och 18:6. Där går ju upplägget ut på att man under två dagar i veckan eller undre ett visst antal timmar av dagen, inte äter några/ett visst antal kcal. Vitsen med dessa sätt att äta är ju att forskning visar att det skulle vara bra för kroppen att just tvärs emot det du säger få i sig OLIKA mängder kalorier och få en massa fördelar utöver en ev viktnedgång.

Så snälla du påstå inte en massa som kan sätta konstiga ideer i huvudet på folk... 
  • alexs mamma

Jag citerar det du skrev i dina två inlägg. Först uppmanat du oss att vi måste äta minst 1200kcal om dagen. Du skriver gör MAN INTE det kan kroppen ställa in sig på svält.... Det tolkat jag som att det är väldigt viktigt att man inte äter under 1200 kcal och det är inte sant. Där skriver du ingenstans att det gäller för din kropp och inte för min...

I ditt andra inlägg skriver du att det viktigaste är att man äter lika mycket varje dag och hittar balansen. Du skriver att det säkert är olika från person till person och det tolkar jag som att du menar att det kan vara olika från person till person hur mycket som är balansen men att man ska äta lika mycket varje dag att det är viktigt. Du skriver heller inte här att detta gäller dig.....

Pommac skrev 2013-08-25 20:09:12 följande:
    Jag har inte påstått något. Jag har bara skrivit att det KAN vara så. Jag vet att den kan det för jag har själv varit med om detta. När det gäller min kropp. Det finns säkert fler som har samma. Sedan gäller det självklart inte ALLA människor och därför har jag skrivit det. För mig är det viktigt att inte äta för lite och inte för mycket. För mig är det viktigt att hitta en balans för att gå ner i vikt. Då jag tidigare har gjort det och lyckats. Det kanske inte funkar för alla. Men det funkar för mig och säkert för fler. 

Det är du som har påstått att jag har påstått konstiga ideer i huvudet på folk. Folk bestämmer väl själva hur de vill göra.  

"Glöm inte bort att ni måste äta minst 1200 kcal varje dag. Äter man mindre kan kroppen ställa in sig på svält och då sparar kroppen på allt man stoppar i sig och då går man upp i vikt. "

Pommac skrev 2013-08-25 11:46:17 följande:
    Jo det är klart. Men det viktigaste är ju att hitta balansen och äta lika mycket varje dag. Det är säkert olika från person till person. Pulverdiet går väl inte att jämnföra med shape up heller. Man går ju ner mycket i början med pulverdiet men sedan är det svårare att börja äta mat igen (oftast går man upp i vikt då) Men som sagt alla är olika.

• alexs mamma
    Tildalainen skrev 2013-09-13 15:30:17 följande:
    Fråga, dricker ni 2 liter vatten om dagen?
    Hur ska man tänka, att man ska dricka 2 liter vatten eller ingår all annan dryck, såsom kaffe osv också i de 2 litrarna man ska få i sig? 

Jag dricker inte speciellt mycket vatten vare sig jag fastar eller utan  jag dricker när jag är törstig. Jag fastade i går och gissar att jag då fick i mig ca 1,2 liter vätska under hela min vakna tid. Drick när du är törstig eller om du är hungrig och det hjälper dig att bemästra det värsta suget...
  • alexs mamma
    Nany skrev 2013-09-13 18:45:04 följande:

Kör du 5:2 diet vad äter du när du fastar
    Japp jag använder shapeup till att bokföra mina kalorier när jag fastar. Jag har ingen övervikt utan kör 5:2 för de andra hälsomässiga fördelarna. När jag fastar äter jag oftast en stor sallad av något slag med en proteinkälla tex kalkon, kyckling räkor, tonfisk eller ägg. Äter det någon gång vid 14- 16. På kvällen innan sängdags äter jag något litet typ en knäckemacka med pålägg å en frukt. Dricker vatten under dagen då jag är törstig men aldrig annars. Ska gå över till 6:1 eller 16:8 då jag har svårt att behålla min vikt men ändå vill komma åt fastans fördelar för kroppen. Ändå kalorilompenserar jag övriga dagar...
  • alexs mamma
    Tildalainen skrev 2013-09-23 13:09:18 följande:
    -1,2 kilo andra veckan. Det känns fantastiskt bra!
    Jag har lite svårt att få kläm på när jag tränar bara. Tränar jag på kvällen så får jag ju plötsligt en massa nya kalorier att äta upp, och det orkar jag oftast inte. Tricket kanske är att äta mer under dagen när man vet att man ska träna på kvällen. Hur gör ni andra? 

Det är bra att äta något som är rikt på kolhydrater efter du har tränat de använder kroppen för att bygga upp nya muskler tillsammans med proteinet. När jag har tränat brukar jag göra en portion havregrynsgröt som är rikt på fibrer. När gröten kokat klart och jag tagit av den från plattan rör jag ner ett rått ägg. Rör väl tills det inte syns längre. Det låter lite läbbigt jag gillar inte rått ägg, men på dt här viset märker du det inte alls. Gröten blir lite krämigare bara. Servera gröten med tex mjölk, kanel och en klick äpplemos. har jag ätit dåligt med fett under dagen tillsätter jag ibland en liten klick smör som får smälta....

Mumma tycker jag!! 
  • alexs mamma
    Tildalainen skrev 2013-10-10 15:40:08 följande:
    Hej Nany, ja, det är precis så jag också gjort. Men inser att självklart har staplarna betydelse i viktnedgången, annars skulle de inte finnas där. Om jag alltid maxar och överskrider någon av staplarna så funderar jag på om jag ska lägga om kosten ytterligare.

Det är ganska svårt att äta för mycket protein så en stapeln tycker jag inte du behöver bry dig så mycket om. Där emot kan du hålla ett öga på fett och kolhydrater. Dessa två påverkar vikten relativt mycket, men det vet du säkert! Om dt dessutom är så att du minskat på kolhydraterna måste du öka på någon av de andra stolparna eftersom du måste få i dig dina kalorier på något sätt. Om du äter lchf ökar du fettet och annars behöver du öka proteinet... Lycka till!!
  • alexs mamma
    Tildalainen skrev 2013-10-31 10:22:33 följande:
    Jag är lite förvånad för nu visar plötsligt min Shape Up att jag ska äta 1202 kcal per dag istället för tidigare 1270 kcal? Beror det på att jag gått ner 5 kilo eller vad??? Ska man plötsligt få äta mindre än innan? Någon som varit med om samma? Jag har inga problem med att äta lite mindre, men undrar varför det blivit så.
    När du går ner i vikt behöver ju kroppen färre kalorier för att "dra runt hela maskineriet". Därför minskar shape up ditt dagliga kaloriintag automatiskt när du går ner i vikt. Det ska vara så och det är bara att förhålla sig där efter. Lycka till !
  • alexs mamma
    Tildalainen skrev 2013-11-18 13:26:41 följande:
    Jag tror att det beror på att du äter för lite och för få gånger per dag. Om man alltid äter för lite så ställer kroppen in sig på överlevnad och bildar fett istället.

Prova en vecka att faktiskt äta 5 gånger per dag så ska du se att det händer grejer! 

Tyvärr har nyare forskning visat på att man inte alls behöver sprida ut sitt kaloriintag över hela dagen. Om man tex använder sig av fastemetoden 16:8 så har man ju bara 8 timmar på sig att äta sina kalorier jämfört med om man äter en frukost när man vaknar vid låt oss säga  7.00 och avslutar med en middag vid 19.00 (det blir 12 timmars ätfönster). Så det där med att man äter för få gånger behöver man inte fundera så mycket på längre om man inte är intresserad av att slippa blodsocker fall och hålla en jämn insulinkurva förstås som man gör vid tex lchf  och gi kost.

Det finns t.om. dem som äter hela dagens kaloriintag vid ett tillfälle och som mår toppen på det.... 

Vad gäller att äta för lite vet jag inte. Det verkar ha stor betydelse vad man äter och det är högst individuellt... Kanske ska du funder på vad du fyller dina kalorier med och testa att i en period byta ut några och se om det hjälper dig något...
Svar på tråden Shape Up