• Zezzan

Shape Up

Hej! Här vill jag gärna hänga med om jag får?

• Zezzan

Jag är 31 år, 2 barns mamma som bor i Norge. Gick ner 25kg på 6 månader med hjälp av Viktväktarna 2007 precis innan jag blev gravid med mina första. Efter två täta (14mån mellan) graviditeter så visade vågen 94kg. 
    Jag har tagit viktminskningen i etapper och det har fått tagit tid. Förra sommaren var jag nere på 69 och sååååå nära min målvikt som är 68. Men så startade jag att studera och det ena ledde till det andra och poff så hade jag gått upp 8kg. Senaste året har jag svängt mellan 72-77kg. Förra måndagen kände jag att det fick vara nog. Då vägde jag 78.4. Började använda mig av shape up (som jag använt från och till under året). Igår körde jag fasta efter att ha blivit inspirerad av en kompis. 
    Har en liten plan om att köra 5:2 med hjälp av shape up. Imorse stannade vågen på 74.8kg.
    Jag är 170cm lång. Tränar en del löpning samt styrka här hemma. 

Hur många kalorier per dag är era appar inställda på?

• Zezzan
    Tildalainen skrev 2013-12-03 11:05:03 följande:
    Tjohoo, -1,2 kilo från förra veckan! Och jag som tycker att det har stått så stilla de senaste veckorna, nu jäklar hände det något -8,8 kilo totalt sedan 1 september, knappt 3 kilo kvar till målvikten.

I love Shape up.

Välkommen Zezzan! Just nu får jag äta 1166 kcal om dagen.
    Tack tack

Jag känner mig liiite skeptisk till shape up just av den anledningen att man kan få fram att man ska äta under 1200kalorier. 1200 kalorier är väldigt lite och under det är (enligt mig + många andra) allt för lite. Men samtidigt är jag delad då jag utan problem kan ta mig en vecka på shakes som kickstart och då äter man ju bara 500 kalorier per dag. Men då äter man shakes som ser till att man får i sig allt. 
    Innan dem uppdaterade appen så kom det alltid fram en varning när kalorierna hamnade på under 1200. 
    Hur resonerar ni andra omkring detta? 

Tränar ni? Äter ni upp de kalorier ni tränat bort eller hur gör ni?
  • Zezzan
    Så länge man mår bra och fungerar. Det gäller ju att hitta det som passar bäst för än själv. Vi alla är olika

Vad tränar du Tildalainen? 

Min plan är att köra ordentligt fram till 14 december då jag ska ha julfest tillsammans med mina tjejkompisar. Då kommer jag INTE räkna kalorier kan jag lova

Den 16 sätter jag mig på ett tåg till Sthlm där jag ska vara hemma hos mina föräldrar tillsammans med delar av min familj fram till 1 januari. Usch tycker det är svårt att hålla dieter och räkna och sånt när man itne är hemma. 
    Hur gör ni när ni är borta? 
  • Zezzan

Heja heja

Kan tipsa om fitnessblender.com riktigt bra gratis sida med massa super bra pass. Jag tränar ofta pass därifrån. Samtidigt som jag springer en del. Just nu är jag i en svacka men försöker hålla mig på ca 1.5-2 mil i veckan. Allra helst hade jag velat ligga på iallafall över 3 mil per vecka. Men men den tiden kommer snart igen hoppas jag  

Ska bo hos min mamma och pappa så det gör saken lite bättre. men samtidigt så får vi bo där gratis och dem betalar allt åt hela vår familj på 4a personer. De är barnvakt åt barnen hela tiden osv osv osv. Då kan jag inte riktigt ställa krav på maten men jag ska försöka att vara så duktig som det går. Men först är det fokus fram till den 14de

Heja heja oss

3.6kg ner denna vecka nu har jag "bara" 6.8kg kvar

• Zezzan

Usch idag har inte varit någon bra dag. Och jag vet precis varför. Jag har så himla svårt för frukost men om jag inte äter frukost så blir resten av dagen fel. Jag går då runt småhungrig och sugen och kommer lixom aldrig ikapp = det blir lätt att jag äter fel saker och allt går fel. Och precis så blev det idag. Jaja jag var ute och sprang ialllafall. Blev visserligen bara 4.5km eftersom magen pajjade och jag fick ta mig hem så snabbt jag bara kunde 

Imorgon är det skärpning och jag ska då tvinga i mig frukost så att det blir en bra dag  

• Zezzan

Hur går det för er?
    Idag är en bra dag för mig. Jag tvingade i mig själv frukost imorse så nu är jag i fas och har mått så som man ska göra hela dagen Trodde på + imorse eftergårdagen men hade gått ner 0.4kg till. Så det var ju en fin start på dagen.

Brukar ni ta er fridagar då ni inte räknar kalorier?
    Hmm var något annat jag skulle fråga er oxå men det har jag glömt bort nu

Full fart mot målvikten 6.4kg kvar

• Zezzan
    Nany skrev 2013-12-04 19:08:50 följande:
    till min glädje upptäckte jag idag att jag har fått ner yttligare 0,4kg och -1 cm i midjan. nu har jag ca 5 kg kvar till slutmålet och är klar med 2 delmål härligt
    Heja heja super bra jobbat

Jag tog och sprang hemifrån till barnens hckeyskola idag så som jag brukar göra. Det blir en springtur på ca 6.5km. Fick 565 kalorier för det. Hmm jag brukar inte äta upp alla kalorier jag tränar ihop men endel om det är så att jag är hungrig. Just nu står min shape up att jag har 1092kalorier kvar idag  
    Jag ska ta mig knäckebröd med ägg och ett stort glas mjölk när barnen somnat  

Jag är inne i ett så skönt flow med löpningen just nu. Det är lixom inte jobbigt. Jo självklart är det jobbigt, jag svettas och pulsen höjs men det är så himla skönt just nu. Benen känns lätta och jag flyger fram. Love it. Bara hoppas att känslan håller i sig. Vet allt för väl att det kan vända på några minuter
  • Zezzan
    Nany skrev 2013-12-04 20:15:39 följande:

Vad bra själv är jag jätte dålig med träningen just nu. Tränade oftast första månaderna men nu har stressen tagit över. Har 2 barn under 3 år hehe
    Mina barn är 4a och 5 år nu och väldigt aktiva. Jag springer ofta på kvällar eller tidiga mornar. Tränar styrka gör jag medan de ser på tv.  

Jag måste super duper mycket bättre när träningen fungerar. Samt att jag äter mycket nyttigare när jag tränar mer oxå. Allt blir mycket lättare
  • Zezzan
    Frutess skrev 2013-12-05 19:40:31 följande:
    Idag härjar vinterkräksjukan här hemma så idag räknas inga kalorier;) försöker få i mig blåbärssoppa nu och hoppas de får vara kvar:( fördelen är väl att de är en bra bantningskur;)
    Krya på er
    annasundell skrev 2013-12-04 21:17:00 följande:
    Tjoho! Hakar på här! Fick barn för 3 mån sen och nu ska jag försöka sakta men säkert komma i form! Har väl ca 8 kg som jag vill bli av med, och mitt mål är att de ska vara borta till maj nästa år (utlandsresa då), samt att stärka kroppen efter 2 graviditeter :) lite svårt att ha en regelbunden träning med två småbarn, men blir mkt promenader och "mammarträning" 1/veckan just nu. Men nu måste jag försöka ta tag i maten också - känns bra att ha hittat den här tråden så man får lite pepp!! :)
    Välkommen. Jag är helt ny här inne oxå. 
  • Zezzan
    Emmut skrev 2013-12-09 10:30:51 följande:
    Jag ska gå över till my fitness pal istället för shape up (ska testa nån månad iaf), den appen har alla shape ups guldfunktioner gratis :)

Har hur som helst ökat lite i vikt denna veckan, men tror (och hoppas) att det beror på mensen som kom igår :p
    Åh har inte hört om den appen. Du får säga vad du tycker och tänker. Fördelen för mig med shape up är att både norska och svenska varor finns. Jag som svensk boende i norge. Vi veckohandlar ofta i Sverige men blandar varor här hemma
  • Zezzan

Är det fler än jag som har problem med recepten på show up? Efter att jag lagt till 2 ingredienser i receptet hamnar resterande direkt i dagboken.

Svar på tråden Shape Up