• Anonym (Nojig flickvän)

Överanalyserar hans svar!

Hej!
    Jag har länge haft problem med tillit då jag tidigare varit i en relation då lögner var av vardagsmat för min dåvarande pojkvän. Jag är utöver detta väldigt nojig och orolig av mig som person. Nu har jag ny kille som är upp över öronen kär i mig, tror faktikst aldrig jag blivit så älskad förut. Men det spelar ingen roll hur mycket han bevisar det för mig varje dag, jag är endå osäker och söker ständigt bekräftelse, då jag är livrädd att bli lurad, lämnad eller bedragen som jag blev i mitt tidigare förhållande. Min nuvarande pojkvän är väldigt lugn av sig och ställer man honom en fråga som han tycker är helt befängd får jag oftast ett vanligt "ja" eller "nej" som svar, av den anledningen att han tycker de frågor jag ställer är så pass löjliga och självklara. Att det är sådant han inte ens ska behöva säga till mig. Även fast jag vet att det är så han resonerar får jag panik. Han har varit väldigt tålmodig med mig då jag har anklagat honom för det enda o det andra med bara hans "röstlägen" som bevis. Här om dan ställde jag frågan i ett sms : "du har väl aldrig hållt på att smsat med någon annan tjej förutom dina tjejkompisar"? Jag fick ett "bra" övertygande svar (enligt mig) där det stod: Nej verkligen inte!!! Skulle aldrig göra så mot dig, flörta eller ragga på andra, det skulle jag aldrig göra, så kär jag är i dig!!!" Jag blev lugn av smset då jag tyckte det kändes övertygande.. Efter några timmar började sedan mina tankar snurra återigen, och jag kände att jag måste fråga han över telefon för att kunna avgöra om han är ärlig. Jag ställde samma fråga, först frös han och skrattade "nej, jag har inte skrivit med någon, herregud" !! Men osäker som jag är gav jag mig inte utan jag fortsatte fråga honom. Då fick jag sedan "nej jag har inte skrivit med någon" som svar upprepande ggr. Det var ingen styrka i svaret och jag fick för mig att hans röst lät oärlig på nå vis...svårt att förklara men det kändes så.  Mina vänner anser att detta är löjligt då han är så pass kär i mig, men jag kan bara inte sluta överanalysera hans röstlägen och hur han säger saker. Det slutade med att han brast ut i gråt av förtvivlan då han sa att han är så trött på att bli anklagad för saker han inte gjort och att han är så kär i mig att han aldrig skulle göra det! Har pratat med en psykolog om liknanade händelser och hon gav mig rådet att sluta fråga honom saker, då jag bara nojar över hans svar. Hon menar att vad han än säger, eller hur han än säger saker, är de inte nog för mig. Min pojkvän kallar mig paraniod, även en del av mina vänner har börjat sagt det. Men för mig sjäkv känns detta väldigt jobbigt och jag är så grymt osäker.
    Jag överväger seriöst på att göra slut pga av dessa röstlägen som gör att jag får för mig saker. Innerst inne tror jag inte han skulle ha skrivit med andra bakom min rygg, då han faktikst verkar vara riktigt kär och vill dela sin framtid med mig, men jag är bara så nojig av mig. Jag är livrädd att bli lurad och en av mina största rädslor är att han skulle smsa med andra tjejer bakom min rygg.
    Hjälp!     

• Svar på tråden Överanalyserar hans svar!
  • Maria 434

Det slutade med att han brast ut i gråt av förtvivlan då han sa att han är så trött på att bli anklagad för saker han inte gjort och att han är så kär i mig att han aldrig skulle göra det! Har pratat med en psykolog om liknanade händelser och hon gav mig rådet att sluta fråga honom saker, då jag bara nojar över hans svar. Hon menar att vad han än säger, eller hur han än säger saker, är de inte nog för mig. Min pojkvän kallar mig paraniod, även en del av mina vänner har börjat sagt det. Men för mig sjäkv känns detta väldigt jobbigt och jag är så grymt osäker.

Det här som du skriver ovan säger väl allt. Varför följer du inte psykologens råd och varför vill du få din pojkvän som du påstår dig älska att börja gråta?
    Antingen tar du tag i dina problem seriöst och på riktigt eller så gör du slut så din pojkvän får möjlighet att bli lycklig.
    Bara för att man har haft ett jobbigt förhållande tidigare betyder inte att man kan bete sig hur som helst    

• fleapeas

Om du gör slut med din nuvarande kille så kommer samma problem uppstå med nästa kille du träffar, och nästa, och nästa, och nästa. 
    Du måste helt enkelt göra ditt bästa för att lita på honom, även fast det kan vara svårt för dig pga tidigare erfarenheter, så är det det du måste göra. Han ska ju inte behöva sota för något som någon annan har gjort.
    Din paranoia är ingenting han måste jobba på, det är du som måste jobba på det.
    Fortsätt gå hos psykolog och jobba på din självkänsla, och sluta fråga honom alla dessa frågor, dessutom flera gånger om. 

• Anonym (xxx)

Det är inte din pojkvän som är problemet utan du själv. Sök ordentlig hjälp för det hjälper inte att göra slut, det kommer ju att bli likadant med nästa kille.

fleapeas skrev 2013-07-31 15:04:28 följande:
    Om du gör slut med din nuvarande kille så kommer samma problem uppstå med nästa kille du träffar, och nästa, och nästa, och nästa. 
    Du måste helt enkelt göra ditt bästa för att lita på honom, även fast det kan vara svårt för dig pga tidigare erfarenheter, så är det det du måste göra. Han ska ju inte behöva sota för något som någon annan har gjort.
    Din paranoia är ingenting han måste jobba på, det är du som måste jobba på det.
    Fortsätt gå hos psykolog och jobba på din självkänsla, och sluta fråga honom alla dessa frågor, dessutom flera gånger om. 

Jag vill verkligen inte göra slut då han är en riktigt bra kille. Det är bara det att jag har en bild av hur "ett ärligt" svar ska låta,När han sedan inte svarar på det viset tror jag direkt att han ljuger. Jjag vet att människor är olika men jag kan bara inte sluta analysera hur pass ärlig han låter. Jag anser själv att jag blivit bättre på att sluta ställa frågor, men igår tänkte jag mig inte för, och det slutade med att han blev knäckt och jag får för mig att han ljuger.
  • fleapeas
    Anonym (Nojig flickvän) skrev 2013-07-31 15:11:49 följande:

Jag vill verkligen inte göra slut då han är en riktigt bra kille. Det är bara det att jag har en bild av hur "ett ärligt" svar ska låta,När han sedan inte svarar på det viset tror jag direkt att han ljuger. Jjag vet att människor är olika men jag kan bara inte sluta analysera hur pass ärlig han låter. Jag anser själv att jag blivit bättre på att sluta ställa frågor, men igår tänkte jag mig inte för, och det slutade med att han blev knäckt och jag får för mig att han ljuger.
    Du vill inte göra slut säger du? Då måste du ta tag i dina problem direkt, det är ju inte hans fel att han inte svarar precis så som du tycker? 
    Skulle min sambo vara så mot mig, så skulle jag bli tokig och väldigt frustrerad. Tänk dig själv om han skulle misstro alla dina svar du ger på hans frågor? Enbart för att du inte använde exakt det tonfall han anser man ska ha när man talar sanning?

Jag förstår att det är en djup osäkerhet  i dig själv som skapar detta, men vill du förhållandet att funka så kan du inte hålla på så emot honom.

Prata med honom, förklara dina tidigare erfarenheter och säg också att du verkligen ska jobba med det då du förstår att det är jobbigt för honom, och SLUTA MISSTRO,  prata med din psykolog regelbundet och du kommer märka tids nog att det blir bättre.

• Anonym (oj!)

Jag förstår att tillit kan vara svårt om man har fått den skadad av ett tidigare förhållande, men du måste förstå att problemet sitter i ditt huvud och att han inte kan göra någonting åt det. Att han svarar dig utan "styrka i svaret” tyder inte på oärlighet, utan uppgivenhet. Det måste vara utmattande att uppleva att människan man älskar inte litar på en, och det på grund av vad någon annan har gjort.

Vill du behålla den här killen måste du behärska dina impulser att fråga honom. Annars kommer han att tröttna på dig och lämna dig för att han inte orkar att gång på gång bevisa sin oskuld trots att du inte har någon anledning att misstänka att han ljuger, annat än att någon annan har ljugit för dig tidigare i livet.

• Anonym (xxx)
    Anonym (Nojig flickvän) skrev 2013-07-31 15:11:49 följande:

Du har kommit en bit på vägen och inser att du har problem. Det är jättebra, för då kan du förändra dig själv. Sök hjälp så att du lär dig tänka på ett annat sätt. 
  • Vinterankan

Jag har haft en pojkvän som du och det har inte långt ifrån att jag erkände både det ena och andra som jag aldrig gjort bara för att få slut på hans tjat.

Vinterankan skrev 2013-07-31 16:01:55 följande:
    Jag har haft en pojkvän som du och det har inte långt ifrån att jag erkände både det ena och andra som jag aldrig gjort bara för att få slut på hans tjat.

Ja jag förstår, även jag har nästan sagt saker i studen som inte ens stämmer för att få tyst på en viss noja. Men jag kan bara inte sluta misstro honom och jag hatar det då jag verkligen vill det. Han sa upprepande gånger att han inte skrivit med någon annan eller gått bakom min rygg, då bytte jag sedan taktik och sa "jo, det har du ju visst det" då blev han tyst i nån sek och svarade sedan, jaså, vem skulle det vara då?" Då började jag genast noja över den korta tystaden istället, som han menade uppkom för att han tillslut inte visste hur han skulle tackla anklagalserna. Det är såna här petitesser som kan vända upp och ner på min värld totalt.. =S 
    Anonym (Nojig flickvän) skrev 2013-07-31 18:18:49 följande:

Ja jag förstår, även jag har nästan sagt saker i studen som inte ens stämmer för att få tyst på en viss noja. Men jag kan bara inte sluta misstro honom och jag hatar det då jag verkligen vill det. Han sa upprepande gånger att han inte skrivit med någon annan eller gått bakom min rygg, då bytte jag sedan taktik och sa "jo, det har du ju visst det" då blev han tyst i nån sek och svarade sedan, jaså, vem skulle det vara då?" Då började jag genast noja över den korta tystaden istället, som han menade uppkom för att han tillslut inte visste hur han skulle tackla anklagalserna. Det är såna här petitesser som kan vända upp och ner på min värld totalt.. =S 

Med andra ord, jag överanalyserar precis allt..
Svar på tråden Överanalyserar hans svar!