• Äldre 31 Jul 21:59
    21764 visningar
    16 svar
    16
    21764

    Panik! Flyga till Finland, behövs pass för små barn?

    Jag ska flyga med Finnair till Finland med mina två barn på måndag och har precis insett att den yngsta inte har något pass. Så himla klantigt av mig, men så är det. Måste små barn ha pass eller räcker det med att jag själv kan legitimera mig? Vi är svenska medborgare. 

  • Svar på tråden Panik! Flyga till Finland, behövs pass för små barn?
  • Äldre 31 Jul 22:06
    #1

    Du behöver inte pass för att åka till Finland.

  • Äldre 31 Jul 22:09
    #2

    Man ska ju inte behöva pass inom de nordiska länderna. Vi behövde ej när vi flög till Danmark, men först hajade jag till när det stod på Norwegians hemsida (vi flög med dem) att man måste kunna legitimera sig. När jag läste lite till såg jag att det ej gällde barn i vuxens sällskap.


    Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Äldre 31 Jul 22:30
    #3

    Jag läste också det där med att de inte behöver kunna legitimera sig, men längre ner står det att barn inte kan resa utan pass. Blir helt konfys av detta.  Någon som flugit med barnen till Finland som kan berätta något? Vårt stora barn har pass, det är det lilla som inte har. Hen är 1,5 år. 

  • Äldre 31 Jul 22:32
    #4

    Vi åkte båt till Finland nu i sommar och insåg då att ett av passen inte var giltigt längre så då ringde jag Silja Line och han sa att det inte är ett krav med pass för barn till Finland utan att det räcker med att vuxna har giltig id handling.
    Sen kan det ju alltid vara bra att ha om man har men som sagt inget måste.
     

  • Äldre 31 Jul 22:33
    #5

    När vi sedan skulle åka tillbaka hem till Sverige kollade dom inte ens oss vuxna:)

  • Äldre 31 Jul 22:33
    #6

    vi har också rest med båt dit tidigare i år och det gick bra, jag tänkte inte ens på det. Men på flyg är ju allt striktare tänkte jag
     

  • Äldre 31 Jul 22:37
    #7

    Sverige, Finland, Norge, Danmark och Island ingår i den Nordiska passunionen. Det innebär att nordiska medborgare reser fritt mellan länderna utan pass. Man kan dock behöva en giltig legitimationshandling (med bild) på flyget och i andra sammanhang, men det går lika bra med körkort. Små barn i sällskap av vuxen behöver inget leg.

  • Äldre 31 Jul 22:37
    #8

    Kan va striktare men det är ju samma regler som gäller för in och utresande i landet så det borde inte va någon fara.
    Men ring flygbolaget imorgon och kolla bara för att vara på den säkra sidan. 

  • Äldre 31 Jul 22:41
    #9

    Här står klart och tydligt att barn under 16 inte behöver leg om de reser med föräldrarna:

    http://www.finnair.com/SE/SE/information-services/before-the-flight/travel-documents/travel-documents-accepted-finnair-flights

    Det är inte flygbolagen som frågar efter pass, det är landet man reser till. Flygbolagen vill bara se legitimation på att det är rätt person som flyger. Men det behöver man inget pass för.
     

  • Äldre 31 Jul 22:42
    #10
    stickkontakt skrev 2013-07-31 22:37:31 följande:
    Sverige, Finland, Norge, Danmark och Island ingår i den Nordiska passunionen. Det innebär att nordiska medborgare reser fritt mellan länderna utan pass. Man kan dock behöva en giltig legitimationshandling (med bild) på flyget och i andra sammanhang, men det går lika bra med körkort. Små barn i sällskap av vuxen behöver inget leg.
    Så om jag har med mig mitt pass och mitt körkort borde det räcka? Skulle ju vara underbart. Ska dubbelkolla med flygbolaget imorgon. 
  • Äldre 31 Jul 22:42
    #11
    stickkontakt skrev 2013-07-31 22:37:31 följande:
    Sverige, Finland, Norge, Danmark och Island ingår i den Nordiska passunionen. Det innebär att nordiska medborgare reser fritt mellan länderna utan pass. Man kan dock behöva en giltig legitimationshandling (med bild) på flyget och i andra sammanhang, men det går lika bra med körkort. Små barn i sällskap av vuxen behöver inget leg.
    FEL!
    Körkort är INGEN resehandling, därför att det inte står att man är svensk medborgare osv på!
  • Äldre 31 Jul 22:45
    #12
    Babyimafake skrev 2013-07-31 22:42:37 följande:
    FEL!
    Körkort är INGEN resehandling, därför att det inte står att man är svensk medborgare osv på!
    Inom norden fungerar körkort. Jag har inte uttalat mig om något annat. Läs länken till finnair jag la in nyss.
  • Äldre 31 Jul 22:56
    #13

    Har flugit många gånger till Finland, aldrig behövt pass för barnen, mitt körkort har räckt.

  • Äldre 31 Jul 23:17
    #14

    Vi åkte med båt i somras och då krävde Silja och polisen att alla ska ha giltig fotolegitimation även spädbarn! Så vi kastade oss iväg och hann få ett pass, dock visades det aldrig upp.
    Vi ska resa mer i år så det kommer ändå behövas..
    Ring flygbolaget och kolla tycker jag!

  • djural­skaren
    Äldre 8 Oct 21:52
    #15

    Flyga till Finland?

    Man tar väl båten vanligtvis? 

  • Äldre 8 Oct 21:54
    #16
    djuralskaren skrev 2017-10-08 21:52:16 följande:
    Flyga till Finland?

    Man tar väl båten vanligtvis? 
    Tror att de löst problemet, det är ju ändå 4,5 år sedan tråden startades...
Svar på tråden Panik! Flyga till Finland, behövs pass för små barn?