Har arbetat på särskola - fråga mig vad du vill!
Som rubriken lyder! Svarar på saker som inte är sekretessbelagda.
Som rubriken lyder! Svarar på saker som inte är sekretessbelagda.
Vissa barn har ju problem med dygnsrytmen i och med sina diagnoser, tänker främst på autism. Hur gör ni i de fallen? Mitt barn tex ska börja på särskola till hösten och han har jättesvårt att vakna före 10 och även om det lyckas några dagar så svänger det snart tillbaka. Det är som att han skulle ha en 26hrs-dygnsrytm eller något... När han gick på förskola lyckades vi bara få honom dit typ 2/5 dagar i veckan, övriga dagar fick en av oss föräldrar vara hemma med honom, och nu börjar de prick 8 varje dag på särskolan. Jag är väldigt nervös över detta...
Vad har du för utbildning?
Vad tjänar du?
Tjänade*
Hur fungerar undervisningen för ett barn som är på nivå med en 6 månaders baby och inte kan röra sig mer än en nyfödd? Går såna elever i särskolan eller är det endast högfungerande?
Kan du förklara skillnaden mellan en specialpedagog och en speciallärare?
Okej! Har googlat och hittat en del info om skillnaden, men ofta verkar specialpedagoger/lärare ha liknande arbetsuppgifter i verkligheten (?).
Jag skulle vilja jobba med barn med t.ex. autism och ADHD, vet inte riktigt vad jag ska utbilda mig till. Att jobba på särskola hade varit givande... Vill jobba nära barnen, se deras utveckling och stödja dem i skolan.
Tack för dina svar! Om jag förstår det rätt så måste man först och främst utbilda sig till lärare, arbeta som det i några år och sedan utbilda sig till speciallärare eller specialpedagog.