• Anonym (särlärare)

Har arbetat på särskola - fråga mig vad du vill!

Som rubriken lyder! Svarar på saker som inte är sekretessbelagda.

• Svar på tråden Har arbetat på särskola - fråga mig vad du vill!
  • Mamori

Vissa barn har ju problem med dygnsrytmen i och med sina diagnoser, tänker främst på autism. Hur gör ni i de fallen? Mitt barn tex ska börja på särskola till hösten och han har jättesvårt att vakna före 10 och även om det lyckas några dagar så svänger det snart tillbaka. Det är som att han skulle ha en 26hrs-dygnsrytm eller något... När han gick på förskola lyckades vi bara få honom dit typ 2/5 dagar i veckan, övriga dagar fick en av oss föräldrar vara hemma med honom, och nu börjar de prick 8 varje dag på särskolan. Jag är väldigt nervös över detta...

• Anonym (särlärare)
    Mamori skrev 2013-07-31 22:44:46 följande:
    Vissa barn har ju problem med dygnsrytmen i och med sina diagnoser, tänker främst på autism. Hur gör ni i de fallen? Mitt barn tex ska börja på särskola till hösten och han har jättesvårt att vakna före 10 och även om det lyckas några dagar så svänger det snart tillbaka. Det är som att han skulle ha en 26hrs-dygnsrytm eller något... När han gick på förskola lyckades vi bara få honom dit typ 2/5 dagar i veckan, övriga dagar fick en av oss föräldrar vara hemma med honom, och nu börjar de prick 8 varje dag på särskolan. Jag är väldigt nervös över detta...
    Alla gör olika, tyvärr. Förhoppningsvis så är personalen på den skola ditt barn ska börja på väldigt förstående med detta - vilket de bör vara för att arbeta inom denna verksamhet. Alla barn är olika, och inom detta spektrum kan det skilja sig något oerhört vilket gör att personalen måste vara lyhörd för behoven snarare än att de är stenhårda med ankomsttider.

Jag arbetade inom gymnasiesär, dessutom friskola. Säga vad man vill men min erfarenhet av det är att vi kunnat vara något mer flexibla med elever, ankomst, närvaro osv. (sålänge det inte påverkar skolarbete och betyg).

Jag råder dig till att prata med personalen om detta. Som sagt, de ska för det första ha kunskap om detta, dels förståelse men också erfarenhet - ditt barn är inte den första eller sista som har svårt med dygnsrytmen.

För vår del så kunde eleverna ibland kika in kring lunch - för att de sovit dåligt eller haft en dålig start på dagen. Så länge vi fick information om detta så gick det att lösa. Så länge man inte gör ett problem av det så blir det inte heller ett problem, det går att lösa för att det ska passa alla.

Men som sagt, detta är min erfarenhet som lärare och verks. ansvarig på gymnasiesär och i privat regim, kan tyvärr inte svara för grundsär eller kommunalt.
    Som sagt, prata med personalen om din oro för det här och se om ni kan komma fram till en bra lösning för er alla.

Sänder en kram av styrka, det blir bra ska du se! Solig
  • Anonym (?)

Hur fungerar undervisningen för ett barn som är på nivå med en 6 månaders baby och inte kan röra sig mer än en nyfödd? Går såna elever i särskolan eller är det endast högfungerande?

• Anonym (särlärare)
    Litenbåt skrev 2013-07-31 23:21:28 följande:
    Vad har du för utbildning?
    Vad tjänar du?
    Från början barnskötare till förskollärare som sedan blev en fritidsledarutbildning och mynnade ut i en specialpedagog utbildning. Den senare "fick" jag som fortbildning för ett år sedan, jag var anställd som lärare genom förskollärarutbildningen och fritidsledare genom den utbildningen. Även övriga ledarskapskurser samt småkurser i ITK och övriga hjälpmedelsutbildningar (bl.a. flexiboard).

Ingångslön: 25 300:-
    Innan avslutad anställning: 29 900:-

Jag har arbetat inom verksamheten i 5 år.
  • Anonym (särlärare)
    Litenbåt skrev 2013-08-01 00:21:43 följande:
    Kan du förklara skillnaden mellan en specialpedagog och en speciallärare?
    En specialpedagog är egentligen anställd för att arbeta tillsammans med personalen i verksamheten snarare än att undervisa eller arbeta direkt med eleverna. Vår specialpedagog vi hade då hade möten med oss en gång varannan vecka för att gå igenom hur vi tillsammans ska kunna utveckla arbetet på skolan och i undervisningen.

Jag är som sagt utbildad specialpedagog nu men har tyvärr aldrig arbetat som det :/

En speciallärare arbetare mer riktat mot eleverna kan man säga. Specialläraren är den som ansvarar för undervisningen och samtalen med eleverna och föräldrarna. Också den som gör åtgärdsprogram och tillsammans med eleverna sätter upp målen med utbildningen.

Hoppas du förstod hur jag skiljer på yrkena.
  • Litenbåt

Okej! Har googlat och hittat en del info om skillnaden, men ofta verkar specialpedagoger/lärare ha liknande arbetsuppgifter i verkligheten (?).
    Jag skulle vilja jobba med barn med t.ex. autism och ADHD, vet inte riktigt vad jag ska utbilda mig till. Att jobba på särskola hade varit givande... Vill jobba nära barnen, se deras utveckling och stödja dem i skolan.

• Anonym (Buss-Åke)
    Anonym (särlärare) skrev 2013-07-31 22:18:18 följande:
    Som rubriken lyder! Svarar på saker som inte är sekretessbelagda.
    Vad är ditt bästa recept på muffins?

• Anonym (särlärare)
    Litenbåt skrev 2013-08-01 08:50:35 följande:
    Okej! Har googlat och hittat en del info om skillnaden, men ofta verkar specialpedagoger/lärare ha liknande arbetsuppgifter i verkligheten (?).
    Jag skulle vilja jobba med barn med t.ex. autism och ADHD, vet inte riktigt vad jag ska utbilda mig till. Att jobba på särskola hade varit givande... Vill jobba nära barnen, se deras utveckling och stödja dem i skolan.
    Jo men så är det säkert. Vi hade som sagt en specialpedagog som vi träffade två ggr/månad (oftare vid behov) och hennes arbete gick givetvis ut på att just arbeta tillsammans med oss i personalen.

Sedan förekommer det givetvis att specialpedagoger också undervisar, men har väl egentligen inte rätt behörighet till att göra det om man inte tidigare arbetat som lärare/speciallärare. Jag gjorde det som sagt, men det var ju därför att jag fortbildade mig till specialpedagog istället för lärare. Anledningen är att det oftast är så att man undervisat i särskolan innan man blir specialpedagog, antingen som speciallärare eller lärare. Så de flesta gör lite både av varje. Min erfarenhet är dock att det är svårare för en speciallärare att utföra en specialpedagogs egentliga arbetsuppgifter än tvärtom. Men det bottnar förmodligen som sagt i att en specialpedagog oftast tidigare arbetat som lärare men att speciallärare "enbart" arbetat med undervisning.

Så, jag skulle nog ge dig tipset att först och främst bli lärare/speciallärare. Nu har de precis gjort om väldigt mycket vad gäller särskola och behörighet, så jag vet inte exakt hur utbildningarna är formade. Men som sagt, satsa på lärare först om det är det du vill arbeta med, och utbilda dig sedan till specialpedagog om du fortfarande vill detta om några år.

Oj vad rörigt, lite stressad känner jag :P Hoppas du förstod hur jag menar och vad jag ville få fram.
  • Anonym (särlärare)
    Anonym (Buss-Åke) skrev 2013-08-01 09:55:21 följande:
    Vad är ditt bästa recept på muffins?

100 g smör
    2 st ekologiska ägg
    1.5 dl strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    2 dl ekologisk mjölk 3%
    1 st citron, skalet
    4 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    1 nypa salt
  • Litenbåt

Tack för dina svar! Om jag förstår det rätt så måste man först och främst utbilda sig till lärare, arbeta som det i några år och sedan utbilda sig till speciallärare eller specialpedagog.

Svar på tråden Har arbetat på särskola - fråga mig vad du vill!