• Anonym (Bröstcancer män)

Bröstcancer hos män

Sitter här och är orolig för min man 34 år gammal. När vi var iväg på semester för drygt 2 veckor sedan upptäckte vi att hans ena bröstvårta blivit förstorad och att det var en knöl ca 1*1cm samt ömmade. Ikväll efter att han duschat kom han ner och frågade mig vad jag trodde för då var det en stor röd ring runt hela bröstet (15cm bred och 7 cm hög) Bröstet började hänga och han är annars rätt smal. Bröstvårtan är spänd och ömmar mycket. Det är tydligt rött runt hela bröstet i en ring.

Ringde och bokade en tid till vårdcentralen imorgon men kan inte sluta tänka på det värsta såklart. Någon som har erfarenhet av bröstcancer hos män?  

• Svar på tråden Bröstcancer hos män

Ingen som har någon erfarenhet av bröstcancer eller liknande symtom hos män?

• Anonym (pia)

Har inte hört att man får bröstcancer i den åldern

• Anonym (Hm)
    Anonym (Bröstcancer män) skrev 2013-07-31 23:52:13 följande:
    Sitter här och är orolig för min man 34 år gammal. När vi var iväg på semester för drygt 2 veckor sedan upptäckte vi att hans ena bröstvårta blivit förstorad och att det var en knöl ca 1*1cm samt ömmade. Ikväll efter att han duschat kom han ner och frågade mig vad jag trodde för då var det en stor röd ring runt hela bröstet (15cm bred och 7 cm hög) Bröstet började hänga och han är annars rätt smal. Bröstvårtan är spänd och ömmar mycket. Det är tydligt rött runt hela bröstet i en ring. Ringde och bokade en tid till vårdcentralen imorgon men kan inte sluta tänka på det värsta såklart. Någon som har erfarenhet av bröstcancer hos män?  

Visst förekommer bc hos män också, men det är rätt ovanligt. Googla på det. Om jag var er skulle jag inte ta ut sorgen i förväg, IOM att det är så ovanligt och att det sannolikt är nåt helt ofarligt. Mäns bröst kan växa om det tagit viss medicin eller steorider. Men, klart det är bra att han får undersökas, för att utesluta det värsta.

Inflammation var också min tanke men när jag idag såg bröstet blev jag fundersam (jobbar själv som sjuksköterska men inom annan ålderskategori). Steroider är inte troligt, han jobbar själv som polis och har ett stort engagemang för missbrukare etc. Trots att man jobbar inom sjukvården så får man en klump när man inser att något inte stämmer. Jag hoppas att vi lyckas få till en tid imorgon till någon läkare på vårdcentralen.

Jag har läst på själv lite kring bröstcancer hos män och vet att det inte är vanligt men ändå så tänker man ett steg längre pga att vi haft mycket cancer runt oss bl a barn. 

Tack för era svar! Tar tacksamt emot flera människors erfarenhet och tankar!

Mannen fick tid direkt till vc på torsdag morgon. Det var tre läkare som var in och tittade på honom samt tog prover. De kunde inte säga vad det var, ev borrelia, rosfeber men samtidigt stämde inte symtomen in riktigt. Han fick antibiotika i 10 dag för att se om det blev någon förbättring. Idag, dag 3, ser vi ingen förbättring. Det är lätt att gå händelserna i förväg men hoppas vi ser en förbättring inom närmaste dagarna. Oro och ovisshet när ingen kan säga säkert vad det är känns jobbigt!

Svar på tråden Bröstcancer hos män